Få Pappas mail att fungera med Windows

Permalänk
Medlem

Få Pappas mail att fungera med Windows

Hallå!

Till att börja med så vet jag inte om denna postas korrekt eller om den egentligen ska hamna under molntjänster? Men är det så att jag placerat den fel så ber jag om ursäkt och hoppas att MODs flyttar den

Min pappa använder fortfarande sin gamla telia.se mail som han har haft sedan vi skaffade våran första dator och 56k modem ~1996.
På Windows 7 så lyckades jag runda systemet och få in den gamla versionen av outlook på hans dator för att han skulle kunna fortsätta få sin mail korrekt.

Nu har vi satt in nya delar i hans burk och genom detta installerat Windows 10. Vi har INTE skapat eller länkat något konto som finns som möjlighet när man installerar windows.
Här finns ju outlook (jag vet dock inte om det är en ny eller gammal version) eller iallafall ett mailprogram redan installerat som precis som det har varit förr, jag vet väl dock inte om det är outlook specifikt eller om det bara är en mailhanterare, så när pappa försökte lägga till sitt konto i detta mailprogram så få han istället en form av gästkonto där hans mailadress blir ren rappakalja.
När han sedan istället försöker att lägga till/logga in på sin vanliga login så får han istället ett meddelande att "Kontot finns redan: det finns redan ett konfigurerat konto för att använda ................@telia.com" och han har då inte möjligheten att kunna använda det alls.

Jag är ingen jättehöjdare på mailprogram generellt och har tidigare sagt till båda föräldrarna att använda sig av en gmail istället för det är så mkt lättare, detta har de gjort, men deras gamla kontakter finns fortfarande på outlooken och även gamla mailkonversationer samt räkningar m.m.

Någon som vet hur man kan försöka lösa detta? Jag ska åka dit imorgon och försöka fixa lite direkt själv så jag hade tänkt försöka brainstorma lite här först.

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Hej. Det du behöver göra är att lägga till ett imap-konto

Här finns det en instruktion https://support.microsoft.com/en-us/office/add-an-email-accou...

se till att du går ner till "Problems adding your email account? Use advanced setup."

Sedan behöver du telias inställningar som är

Inkommande server: mailin.telia.com
IMAP-port: 993 med SSL

Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Här finns det en instruktion https://support.microsoft.com/en-us/office/add-an-email-accou...

se till att du går ner till "Problems adding your email account? Use advanced setup."

I och för sig, men här är väl frågan om allt låg på Telias server eller inte också. Om jag minns rätt på rak arm är det bara 200 MB utrymme, så det är lätt att det blir fullt om man inte rensar rätt mycket. Därmed har nog rätt många kört POP3 med radering från servern efter nedladdning till datorn.

(Vill man inte köra Microsofts eget program kan man t ex köra Thunderbird f.ö.)

Tillägg: Finns även en webbmail på https://webmail.telia.com/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Skrivet av ztenlund:

I och för sig, men här är väl frågan om allt låg på Telias server eller inte också. Om jag minns rätt på rak arm är det bara 200 MB utrymme, så det är lätt att det blir fullt om man inte rensar rätt mycket. Därmed har nog rätt många kört POP3 med radering från servern efter nedladdning till datorn.

(Vill man inte köra Microsofts eget program kan man t ex köra Thunderbird f.ö.)

Tillägg: Finns även en webbmail på https://webmail.telia.com/ .

Ok, tack så jättemycket för snabba svar! Jag kommer som sagt gå igenom datorn imorgon så får vi hoppas att allt löser sig!

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu på pappas dator och jag kan verkligen inte få det att fungera..
Problemen verkar ligga på flera nivåer så jag vet inte vilket som är det primära, eller om jag gör det mer komplicerat än det behöver.

Skrivet av Sandia:

hjälp så saknas hälften av alternativen, jag får inte välja portar, jag får inte välja autentiering eller något, endast in- och -ut kommande server och jag hittar ingen möjlighet eller "app" där man kan välja att justera just dessa.

Pappa har av misstag råkat länka sin telia.com mail så den numera ligger under "microsoft konto" och där kan jag inte ta bort den överhuvud taget. Går jag in på detta kontot via "hantera" så skickas jag till ett outlook-konto med korrekt telia.com adress. MEN om jag väljer att gå till outlookmailen som finns via kontohanteringen så skickas jag till en påhittad outlook med ett hittepå-namn@outlook.com..
Skickar man ett mail från denna så är det dock fortfarande telia.com mailen som skickar, men vi kan inte få den att ta emot några mail, och på outlooks inställningar finns det endast dessa alternativ att justera och jag vet inte om det ens hjälper att lägga till Telias istället? Eller riskerar man att rasa allt då?
"IMAPI:
Server name: outlook.office365.com
Port: 993
Encryption method: TLS"

Försöker jag lägga till nya mailkonton i windows så hamnar dessa under "Konton som används av e-post........" och dessa kan jag ta bort utan problem. MEN oavsett hur jag lägger till mailkonton eller inte så visas inte dessa i mailprogrammet i windows när man startar det.

Där ligger alltid telia.com kontot högst upp som ett förslag, och man har möjlighet att välja andra konton eller avancerade, men oavsett vilken typ av konto man väljer att lägga till så kastas man alltid till startsidan "välkommen till e-post" precis som att man inte gjort någon ändring alls.
Försöker man däremot att logga in med det översta förslaget (Telia.com mailen som verkar vara microsoft konto) så får man texten "Kontot finns redan: det finns redan ett konfigurerat konto för att använda".

Vi testade att logga in på Telias egna webbmail, men den verkar ha ett eget lösenord som skiljer sig från det Pappa alltid använt, så jag vet inte ens om man kommer komma åt samma mail, ska be honom ringa supporten gällande den.

Nu vet jag att det blev mycket och antagligen väldigt krångligt, men jag försökte få med allt och det är mycket och krångligt med en 2-åring som springer runt just nu.
Vill man ha en förklaring på något av felen så kan jag förklara det djupare när det är lite lugnare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Jag sitter nu på pappas dator och jag kan verkligen inte få det att fungera..
Problemen verkar ligga på flera nivåer så jag vet inte vilket som är det primära, eller om jag gör det mer komplicerat än det behöver.

Påhjälp så saknas hälften av alternativen, jag får inte välja portar, jag får inte välja autentiering eller något, endast in- och -ut kommande server och jag hittar ingen möjlighet eller "app" där man kan välja att justera just dessa.

Pappa har av misstag råkat länka sin telia.com mail så den numera ligger under "microsoft konto" och där kan jag inte ta bort den överhuvud taget. Går jag in på detta kontot via "hantera" så skickas jag till ett outlook-konto med korrekt telia.com adress. MEN om jag väljer att gå till outlookmailen som finns via kontohanteringen så skickas jag till en påhittad outlook med ett hittepå-namn@outlook.com..
Skickar man ett mail från denna så är det dock fortfarande telia.com mailen som skickar, men vi kan inte få den att ta emot några mail, och på outlooks inställningar finns det endast dessa alternativ att justera och jag vet inte om det ens hjälper att lägga till Telias istället? Eller riskerar man att rasa allt då?
"IMAPI:
Server name: outlook.office365.com
Port: 993
Encryption method: TLS"

Försöker jag lägga till nya mailkonton i windows så hamnar dessa under "Konton som används av e-post........" och dessa kan jag ta bort utan problem. MEN oavsett hur jag lägger till mailkonton eller inte så visas inte dessa i mailprogrammet i windows när man startar det.

Där ligger alltid telia.com kontot högst upp som ett förslag, och man har möjlighet att välja andra konton eller avancerade, men oavsett vilken typ av konto man väljer att lägga till så kastas man alltid till startsidan "välkommen till e-post" precis som att man inte gjort någon ändring alls.
Försöker man däremot att logga in med det översta förslaget (Telia.com mailen som verkar vara microsoft konto) så får man texten "Kontot finns redan: det finns redan ett konfigurerat konto för att använda".

Vi testade att logga in på Telias egna webbmail, men den verkar ha ett eget lösenord som skiljer sig från det Pappa alltid använt, så jag vet inte ens om man kommer komma åt samma mail, ska be honom ringa supporten gällande den.

Nu vet jag att det blev mycket och antagligen väldigt krångligt, men jag försökte få med allt och det är mycket och krångligt med en 2-åring som springer runt just nu.
Vill man ha en förklaring på något av felen så kan jag förklara det djupare när det är lite lugnare.

Tryck på Advanced options sen klickar du i rutan så det ser ut som nedan

Tryck på IMAP

Fyll i så här

Det här är gjort i office 2019 med outlook.

Fungerar det inte för dig så behöver jag nog bilder hur det ser ut för att hjälpa.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Tryck på Advanced options sen klickar du i rutan så det ser ut som nedan

Fungerar det inte för dig så behöver jag nog bilder hur det ser ut för att hjälpa.

Tackar så jättemycket för informationen!

Jag vet att när jag var och pillade på farsans dator så såg det INTE ut som på bilderna.. Vet inte om det är för att det diffar något mellan årgångar om det är någon skillnad eller om det är för att det är skilda program?
Jag vet bara att det vi använde på pappas dator var det som är medinstallerat på Windows, är det kanske Windows Live mail eller något?

Oavsett! Vi löste det med Thunderbird så det gick lätt och smidigt, så det var bra att jag fick portarna och all info ändå!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Tackar så jättemycket för informationen!

Jag vet att när jag var och pillade på farsans dator så såg det INTE ut som på bilderna.. Vet inte om det är för att det diffar något mellan årgångar om det är någon skillnad eller om det är för att det är skilda program?
Jag vet bara att det vi använde på pappas dator var det som är medinstallerat på Windows, är det kanske Windows Live mail eller något?

Oavsett! Vi löste det med Thunderbird så det gick lätt och smidigt, så det var bra att jag fick portarna och all info ändå!

Tack så mycket för hjälpen!

Bra att det fungerade med Thunderbird. Det är ett bra program. Ett förslag är att arbeta bort Telia-adressen helt och byta ut mot en MS-konto eller Gmail-konto. Det blir rätt mycket jobb men om han använder mailen mycket och till viktiga saker är det att föredra.
Att låsa in mailen på en viss ISP är inte bra i längden. Om ni skapar ett Gmail-konto och sedan ändrar de flesta ställena till Gmailen så kan gmail-kontot hämta eftersläntrarna från Telia-mailen direkt till GMail-kontot. Och om man sedan använder IMAP istället så ligger alla mail kvar på Gmailen, så kan datorn gå sönder som den vill. Om man använder pop3 så försvinner ju alla mail om hårddisken går sönder.

Bara en tanke, men som sagt var, mycket jobb men fördel i slutändan.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se