Tips för navigering i routerdjungeln för 250/250

Permalänk

Tips för navigering i routerdjungeln för 250/250

Hejsan,

Jag ska byta bredbandsleverantör i hemmet, (90kvm, 1 våning) och behöver införskaffa en ny router som ska passa för ett 250/250. Det jag letar efter är ett något som ska täcka denna ytan bra och samtidigt leverera bra hastighet. Vi är två som jobbar hemifrån ibland, och som gärna spelar/streamar film på fritiden, men har även flera enheter uppkopplade samtidigt (mobiler, dator, tv och robotdammsugare). Så den behöver klara belastning. Allting kommer ske initialt över wifi och inte trådat.

Finns det någon som sitter inne på ett bra tips, då jag stirrat mig blind på diverse reviews och andra trådar?

Min budget är någonstans mellan 500-1000, men kan tänka mig att gå upp om det kommer in lovord för en bra router.

Permalänk
Medlem

Om det nu är kvalité du är ute efter så är en budget på 500-1000kr inte något du kommer långt på.
Enbart router edgerouter-x som måste kompletteras med en AP för att få WiFi.
Nu har dock edgerouter-x nått End of Life (EOL). Men har själv kört detta upplägg i närmare 10år utan några som helst problem.

Hade jag varit dig hade jag kollat på en (UDR) UniFi Dream Router och införskaffat mig en sådan. Sen kompletterat med AP's vid behov som är trådbunden till routern.

Permalänk
Medlem

Asus RT-AX58U är bland de bättre budget routrarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se iaf att den har 1Gbps på alla portar och stöd för minst Wi-Fi 6, om du nu vill ha en AIO-enhet.
Jag själv kör Edgerouter-X och en AP AC (Alt. AC Lite) vilket är en kalaskombo med sina få nackdelar.

Permalänk
Skrivet av jimet:

Om det nu är kvalité du är ute efter så är en budget på 500-1000kr inte något du kommer långt på.
Enbart router edgerouter-x som måste kompletteras med en AP för att få WiFi.
Nu har dock edgerouter-x nått End of Life (EOL). Men har själv kört detta upplägg i närmare 10år utan några som helst problem.

Hade jag varit dig hade jag kollat på en (UDR) UniFi Dream Router och införskaffat mig en sådan. Sen kompletterat med AP's vid behov som är trådbunden till routern.

Tack för svaret!
Nej, jag har insett att priset inte riktigt är optimalt. Däremot låg detta lite utanför vad jag är bekväm med att gå upp till.

Skrivet av tcntad:

Se iaf att den har 1Gbps på alla portar och stöd för minst Wi-Fi 6, om du nu vill ha en AIO-enhet.
Jag själv kör Edgerouter-X och en AP AC (Alt. AC Lite) vilket är en kalaskombo med sina få nackdelar.

Ja, jag har kikat på den som Prelatur tipsade om här nere. Den verkar vettig och innehålla de sakerna du nämnde.

Skrivet av Prelatur:

Asus RT-AX58U är bland de bättre budget routrarna.

Ja, jag har hört det och den ligger på min lista för tillfället. Har däremot sett att det finns några andra routrar som ligger ute till snarlikt pris:

TP-Link Archer AX73 AX5400
TP-link Archer AXE75
ASUS TUF-AX5400

Är någon av dessa mer rimliga att ställa in siktet på?

Tacksam för all hjälp!