Hjälp! Problem vid byte av ramminne

Permalänk

Hjälp! Problem vid byte av ramminne

Tja! Köpt nya ramminne. Efter att ha bytt lyser dock DRam-lampan och skärmen får ingen bild. Dubbelkollat att de sitter i ordentligt. Testade att byta tillbaka till mina gamla, och nu funkar inte de heller?! Använt samma portar hela tiden och dubbelkollade i manualen att de var rätt

Någon som vet vad jag gjort fel? Är nybörjare på datormeckande så tar för givet att jag fuckat upp något.

Gamla ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart

Nya ram: DDR4 3200MHz Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast

Moderkort: MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI

Permalänk
Medlem

Det kan ta en stund innan den har "tränat" nya minnet. Sätt i, starta datorn, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

som sagt innan. Kan ta tid för datorn att räkna RAMet vid första starten. Låt den stå ett bra tag. men max iaf 5 min.
Sen om inte det funkar. Testa att nollställa BIOS o låt stå igen ett bra tag.
Brukar finnas en knapp på moderkortet för att nollställa bios.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det kan ta en stund innan den har "tränat" nya minnet. Sätt i, starta datorn, ha tålamod.

Höll på lite fram och tillbaka innan jag såg ditt inlägg nu. Nu är det istället bootlampan som lyser. Ska jag vänta då med? Hur länge innan man kan ana att nått är knas?

Permalänk
Medlem

Stäng av, Stäng av nätagget. Klicka igång datorn. (det tömmer den på all ström från kondesatorer o allt). Sätt på nätagget igen.
Starta. Vänta upp till 3-5min.
Händer inget, Gör som jag sa tidigare, reset BIOS.

Visa signatur

Permalänk

Never mind, nu verkar det funka. Felet från början var nog att jag inte väntade, som ni sa. Nu hade den bytt till HDMI från DisplayPort (oops) vilket var varför jag trodde det fortf inte funkade. I verkligheten lyser bios eftersom den är just i biosläge då det står ett val på skärmen; att göra setup eller ladda standardvärden då ramminnet har ändrats. Vad rekommenderas?

EDIT: Efter att ha använt mina hjärnceller valde jag att ladda standardvärdena. Finns väl ingen anledning för annat om man inte själv gjort ändringar i BIOS som man vill behålla, vilket jag inte har.

Hur som helst - tack så mycket för hjälpen. Tålamod är en dygd osv. En dag lär jag mig det.

Permalänk
Medlem

Men du lär gå in i BIOS o ändra XMP på nya minnerna dock. Så att dom går i rätt hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Men du lär gå in i BIOS o ändra XMP på nya minnerna dock. Så att dom går i rätt hastighet.

Damn it, det har du rätt i! Gjort det nu. Tack och bock för hjälpen.