AI-innehåll i tävlingar

Permalänk
Medlem

Att använda AI och ta fram ett tävlingsbidrag kan jämföras med att hyra en rallyförare som kör sin egen bil i ett race och så vinner man själv tävlingen för att man ju har varit sååå konstruktiv och skicklig på rally. Hur bra eller dåligt jobb en AI gör är oväsentligt, det är att det ens är tillåtet att ta så extrema genvägar och fortfarande bli bedömd på samma sätt som någon som faktiskt skapat något själv. Tänk om en fototidning (låt oss säga National Geographic) har en naturfototävling och en person inte tar egen bild utan kontrakterar någon att ta ett foto där de bara säger ungefär hur de vill ha fotot, och så vinner de tävlingen med allt vad det innebär. Skillnaden i tävlingen här på sidan är att ett datorprogram får ungefärliga instruktioner men personen som lämnar in bidraget har inte lagt ner någon kreativitet att tala om. Har då personen som lämnar in bidraget vunnit eller är det AI:n som ska få vinsten?

Dåligt är bara förnamnet, sen kan man spy minst lika mycket galla på att tillåta nyskapade konton att vara med i tävlingar som klart riktar sig till forumets medlemmar och inte på folk som ser att det är en tävling och DÅ väljer att skapa ett konto.

Se då till att man måste vara medlem i en vecka innan man ens kan posta ett inlägg och minst en månad innan man har tillåtelse att göra bidrag till tävlingar. Men det är ju inte som saken handlar om (medlemmars möjligheter utan att utomstående kan komma och ta kakan) utan det är PR för företaget som har tävlingen och nya medlemmar för forumet. Inget är att ge de trogna medlemmarna chansen även fast både sweclockers och företagen som sponsrar försöker få det att låta som. Man kan annars vara ärlig och ha en tävling där man säger att man gör det för att få fler medlemmar och har en sponsor för tävlingen, där nya medlemmar kan få någon liten fördel mot äldre medlemmar. Jag har aldrig förstått det här med att kalla en gris för annat än en gris (menar inte att kalla någon gris, det är ett uttryck) bara för att göra den mer attraktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Dåligt är bara förnamnet, sen kan man spy minst lika mycket galla på att tillåta nyskapade konton att vara med i tävlingar som klart riktar sig till forumets medlemmar och inte på folk som ser att det är en tävling och DÅ väljer att skapa ett konto.

Du missförstår. Ett mål med tävlingar är just att attrahera nya medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du missförstår. Ett mål med tävlingar är just att attrahera nya medlemmar.

Det är inte enda möjliga alternativet. Ett företag/forum som tycker om sina medlemmar kan vilja göra saker för dem jut för att visa att de värdesätter medlemmarna. Vad vore det här forumet utan sina medlemmar? Och då menar jag inte någon som skapar ett konto för att snika sig in i en medlemstävling på forumet/hemsidan.

Jag förstår hur du tänker, men det är inte enda alternativet och borde inte vara förstahandsvalet om man tycker om medlemmarna som väljer att bidra utan att det ska behöva lockas med något. Däremot är det ju inte min sida så jag har ingen rätt att bestämma regler, jag har dock rätten att ha min åsikt.

Permalänk
Medlem

Upptäckte denna tråd nyss efter att ha funderat i hur det gick i tävlingen. Det här med konst är ju ett ämne som väcker många känslor, blir samma diskussion i frågan om vad är kultur.

Det är helt klart ett ämne jag finner intressant då jag till vardags jobbar som en typ av designer (vilket är ytterligare ett ord med djupt hål att debattera definition) och sitter som ledamot i kulturnämnd och konstkommitté.

Nu är det ju ett antal år sedan jag satt i skolbänken. Det som lärdes ut då är att konst kan alla skapa, men det är betraktaren som avgör vilken kvalité konsten är. Du har ju därmed inga kriterier som behöver uppnås för att klassa det som konst. Konst kan ju även beskrivas som att det är något som stimulerar en individs tankar och känslor via olika sinnen som exempelvis syn eller hörsel.

Tittar vi på det engelska "art" så kommer det från latinets "ars" som översätts till "att arrangera" och "arrangemang". Genom att arrangera lite färgstänk på en duk så kan du sammansätta en abstrakt tavla. Eller med olika rörelser arrangera och uppnå en koreografi. Eller varför inte slå med en pinne på ett objekt i olika tidsintervaller för arrangera musik.

Huruvida det ska va tillåtet eller inte med AI i dessa typ av tävlingar så ser jag det som en positiv aspekt då det sänker tröskeln till att fler kan delta. Däremot så bör det vara kriterier på att det ska redovisas hur bidraget skapats. Vare sig det är AI eller inte. Genom att tillhandahålla allt material. Sen är det ju kul med en mix av olika tävlingar, nu var det tillåtet att nyttja AI, nästa gång kanske det inte är tillåtet, utan då kan det endast va tillåtet att bygga sitt bidrag i kartong. Bara för det ska bli en mer variation och att fler medlemmar kan tänkas hitta någon tävling dom själva kan vara med i. Jag kanske inte har kognitiv förmåga att rita för hand men jag är däremot en jävel på baka.

I ditt exempel om @tintinj om fototävling. Om du tar fotot, är det du eller kameran som vinner? Det är väl kameran isf med tanke på du tar ju extrema genvägar genom nyttja dess teknik som fixar allt. Du trycker bara ned en knapp.