EXPO och modifierad CPU VDDIO/MC Voltage setting

Permalänk
Medlem

EXPO och modifierad CPU VDDIO/MC Voltage setting

Hej, jag har ett märkligt problem med mitt nya PC-bygge. Jag satte ihop en ny rigg med X670e + 7800x3d i våras.

Det går att boota datorn om allt i BIOS är i Stock-inställningar. Men så fort jag aktiverar EXPO så vägrar datorn POSTa. Datorn försöker starta en stund, ca 5-10 minuter, och sedan meddelar datorn att det inte går. Efter omfattande trail-and-error verkar datorn fungera som den ska (med EXPO aktiverat) om jag ändrar BIOS-inställningen "CPU VDDIO/MC Voltage" från Auto till ett fast värde, t.ex. 1.12v. Jag tror att detta är spänningen till memory controllern. Detta problem har varit konsekvent trots att jag löpande installerat senaste bios-versionerna så fort de släppts.

Datorn verkar fungera som den ska nu, men det stör mig att det är något som inte spelar som det ska. Om jag ska felsöka vidare eller till och med reklamera något, vad är det mest troliga? Fel på moderkortet, fel på CPUn eller fel på minnet?

Jag har följande specs:
AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus ROG Strix X670E-F Gaming WiFi
G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 C30 - 32GB (AMD EXPO)
Corsair HX1500i

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x16GB@6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Sennheiser GSP 600 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Prova kör OCCT för att se stabilitet.
Det är aldrig garanterat att EXPO fungerar.
Men om du inte är nöjd kanske du kan använda dig av ångerrätt/öppet köp.

CPU VDDIO/MC Voltage är en parameter som kan hjälpa. Så du gör rätt i att justera den.
Prova även sätta minnena på 5800mhz. Inte säkert du kan få det stabilt i 6000mhz.

Om dina minnen är med på moderkortets QVL lista så prova med EXPO 1 eller EXPO TWEAKED samtidigt som du sätter minnet till 5800mhz.

Kör sedan OCCT för att se om det är stabilt. Är det stabilt prova höja till 6000mhz. Är det inte stabilt då hade jag nöjt mig med 5800mhz.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Finns lite info i denna tråden, lika så har jag postat mina spänningar för att få till 6000 cl30 på mitt MSI.
Kan vara informativt att skumma igenom tråden

Tror jag än idag kör med exakt samma inställningar.

Det du bör göra är att posta samtliga spänningar. En del spänningar går att få ut via Ryzen-programmet, andra kanske är bättre med HWInfo eller vad det heter.