Problem med att läsa DVD-skivor

Permalänk

Problem med att läsa DVD-skivor

Jag har märkt att min stationära dators DVD-brännare inte kan läsa DVD-skivor längre.
CD-skivor går bra, men inte en enda DVD-skiva känns igen.

Har testat tre olika DVD-läsare, och ingen av dem kan läsa just DVD-skivor.
Är detta ett vanligt problem med Windows 10?

Det var längesedan som jag använde datorn för att läsa DVD-skivor.
(Senast jag gjorde detta, var med Windows 7.)

Permalänk
Medlem

Dyker skivorna inte ens upp eller är det specifikt DVD-film som inte fungerar?
Vad har du provat med för slags skivor?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Dyker skivorna inte ens upp eller är det specifikt DVD-film som inte fungerar?
Vad har du provat med för slags skivor?

Precis, läsaren kan inte läsa/känna igen DVD-skivorna.
Har testat olika DVD-skivor, fast mest DVD-filmer.

Alla CD-skivor (oavsett skick) fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Precis, läsaren kan inte läsa/känna igen DVD-skivorna.
Har testat olika DVD-skivor, fast mest DVD-filmer.

Alla CD-skivor (oavsett skick) fungerar bra.

Jag har haft flertalet DVD-skivor på Windows 10 och aldrig märkt av något liknande fel. Får du något anslutningsljud i Windows 10 när du kopplar in skivläsaren?

Skulle gissa på att det är något fel på drivrutinerna.
Prova att följa den här guiden:
https://support.microsoft.com/en-gb/topic/your-cd-or-dvd-driv...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag har haft flertalet DVD-skivor på Windows 10 och aldrig märkt av något liknande fel. Får du något anslutningsljud i Windows 10 när du kopplar in skivläsaren?

Skulle gissa på att det är något fel på drivrutinerna.
Prova att följa den här guiden:
https://support.microsoft.com/en-gb/topic/your-cd-or-dvd-driv...

Windows 10 känner igen läsaren som en DVD-RW-enhet, så det är inte problemet.
Och det är en intern läsare, så det finns inget "anslutningsljud".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Windows 10 känner igen läsaren som en DVD-RW-enhet, så det är inte problemet.
Och det är en intern läsare, så det finns inget "anslutningsljud".

Tänkte som du sa att du hade provat med flera olika läsare med samma fel. Var alla interna? Provade du guiden jag länkade till ovan? Det borde kunna lösa problemet, alternativt dra ner nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fel region kanske? Vill minnas att man kan gå in på enhetens egenskaper och ändra region där.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Fel region kanske? Vill minnas att man kan gå in på enhetens egenskaper och ändra region där.

*Upp till fem gånger per enhet. Sedan låser de ner den till den senaste valda regionen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Tänkte som du sa att du hade provat med flera olika läsare med samma fel. Var alla interna? Provade du guiden jag länkade till ovan? Det borde kunna lösa problemet, alternativt dra ner nya drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Ja, alla läsarna är interna.
Har testat merparten av liknande tips enligt den guiden du länkade till, tyvärr har det inte hjälpt.

Tycker att det är väldigt märkligt att det endast är DVD-skivor som strular.

Skrivet av shugge:

Fel region kanske? Vill minnas att man kan gå in på enhetens egenskaper och ändra region där.

Regionen är rätt, (2).

Permalänk
Medlem

Region på läsaren har inget att göra med att kunna "läsa" själva skivan. Du ska kunna se innehållet ändå även om det bara finns .VOB filer skivan. Sedan att man behöver en "nyckel" för att dekryptera .VOB filer och sedan spela upp dom i datorn är en annan sak.

Om skivorna kan läsas i en DVD spelare eller annan läsare så är det snarare så att det är något fel med hårdvaran (alltså läsaren i sig). OM det är en DVD-R eller DVD+R skiva kan det också vara ett sämre märke (billig skiva) och när man brände den så valde man att bränna i hög hastighet osv. vilket i sig kanske resulterat i dåligt resultat. Det beror också på vilken brännare man använde vid tillfället man brände själva skivan.

Är det en "köpfilm" eller liknanden skiva så finns inte problem med att bläcket i skivan åldras osv. för det finns inget bläck. Skivan är pressad (kan liknas vid en LP skiva) och den optiska avläsningen kommer alltid att fungera. Det som skadar en sådan skiva är UV-ljus (påverkar plasten) samt om skivan är sönderrepad. Sedan kan hårdvaran för att läsa av skivorna åldras och bli sämre. Uppskattningar från personen (forskaren) som tog fram M-Disc är att vanliga CDs, DVDs, BluRay som pressas är att dom håller längre än tekniken kommer finnas kvar, det är platsen som åldras först innan innehållet försvinner från skivan så att säga.

Permalänk
Medlem

Är dvd-skivorna mörka? Lasern mattas med tiden av och kan få svårare att läsa mörka skivor, medan spegelblanka ljusa cd funkar. Se om du kan hitta en mörk/lila cd eller en ljusare dvd, hur den uppför sig.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Är dvd-skivorna mörka? Lasern mattas med tiden av och kan få svårare att läsa mörka skivor, medan spegelblanka ljusa cd funkar. Se om du kan hitta en mörk/lila cd eller en ljusare dvd, hur den uppför sig.

Ja, merparten av DVD-skivorna som jag har testat är mörka.
Tror tyvärr inte att jag har en ljusare DVD-skiva eller en mörkare CD-skiva att testa med.

Men jag har som sagt testat med tre olika läsare, och det verkar vara samma fel på samtliga.
Vad är oddsen liksom?

Permalänk
Medlem

@Guldstrand har du ingen DVD film, eller musik skiva någon stans som du kan prova med ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Guldstrand har du ingen DVD film, eller musik skiva någon stans som du kan prova med ?

Det är just detta jag har gjort.
Har testat med flera DVD-filmer. (både gamla och nya)

Permalänk
Medlem

Jaha men om du använder en köpt film eller musik skiva ska det fungera, om det inte fungerar så är läsaren trasig. Det är osannolikt att en sådan skiva blir dålig med tiden. Om du provar skivorna som inte fungerade i andra läsare och det funkar så tippar jag på att läsaren gett upp. Då får man fixa en ny eller annan begagnad som fungerar. Iofs lite irriterande om en sådan läsare inte fungerar på en laptop även om man inte använder den speciellt ofta.

Jag kör iofs numera med extern bluray (eller om det var dvd) laptop läsare via USB då jag ibland behöver en sådan för att kunna USB boota från skivor för att reparera eller köra andra prylar mot laptops och andra datorer.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig, en DVD-RW som plötsligt slutade läsa dvd-skivor, testade spel/film/musik utan resultat. Fick svaret att "den som läser dvd troligen hade gett upp" medan den som läser CD fortfarande fungerande. Var inte medveten själv om att det fanns "två olika läsare" på dessa.

Fungerar dock fortfarande utmärkt med cd, cd-r och cd-rw skivor... smått irriterande får man ju lov att säga.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Necrophor:

... "den som läser dvd troligen hade gett upp" medan den som läser CD fortfarande fungerande. Var inte medveten själv om att det fanns "två olika läsare" på dessa...

CD, DVD & Blu-ray/BD använder vardera laserljus med olika våglängd, generellt därför mer data ryms på nyare format (tätare lagrade bit:ar, vilket kräver kortare våglängder).

Jag är osäker på om flera olika "pickups" används på läshuvuden i enheter som klarar flera olika format, eller om bara laserns våglängd ställs om beroende på format... men oavsett så lär en enhets förmåga att läsa/bränna ett visst format kunna paja pga. ålder/slitage.

@Guldstrand :

Samma fel med flera olika DVD-brännare...? 🤔
Låter ju extremt osannolikt, större chans att bli lottomiljonär.

Testa ett par enheter i en annan dator, det känns mer sannolikt att något hänt i systemet/OS:et du hittills provat i.

Permalänk
Medlem

För att utesluta något knasigt i Windows, prova att boota datorn från en DVD med linux, windows, eller vad som. Någon gammal bootbar skiva kanske du har.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jaha men om du använder en köpt film eller musik skiva ska det fungera, om det inte fungerar så är läsaren trasig. Det är osannolikt att en sådan skiva blir dålig med tiden. Om du provar skivorna som inte fungerade i andra läsare och det funkar så tippar jag på att läsaren gett upp. Då får man fixa en ny eller annan begagnad som fungerar. Iofs lite irriterande om en sådan läsare inte fungerar på en laptop även om man inte använder den speciellt ofta.

Jag kör iofs numera med extern bluray (eller om det var dvd) laptop läsare via USB då jag ibland behöver en sådan för att kunna USB boota från skivor för att reparera eller köra andra prylar mot laptops och andra datorer.

Men jag har dock testat tre olika DVD-läsare, med exakt samma problem, att den inte läser DVD-skivor.
Och jag hade mer än gärna köpt en bra, extern dvd/blu-ray-spelare, men är sjukskriven med en väldigt låg ersättning, så ekonomin räcker inte till.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

För att utesluta något knasigt i Windows, prova att boota datorn från en DVD med linux, windows, eller vad som. Någon gammal bootbar skiva kanske du har.

Har precis satt i en ny SSD med Windows 10, och problemen finns kvar.
Sen har jag tyvärr ingen DVD-skiva med något OS på, (bara USB-minne).

@Linda_Almighty
Visst är det skumt?
Och jag har tyvärr ingen möjlighet att testa läsarna i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Det mesta börjar vara uteslutet/testat, inte så lätt att komma på flera uppslag.
Hur är det med bios? Nån knepig inställning/begränsning där?
Flyttat s-ata kabeln till annan port på moderkortet? Testat annan s-ata sladd?
Sätt i en film-dvd och trots att skivan inte hittas i widows försöka öppna/spela filmen med vlc's menyval? (bara ifall du använder nån annan spelare som kanske inte är lika duktig på att spela olika format?)
Efter det där tror jag inte jag kan komma på så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Har du testat att öppna DVD-skivan med VLC media player?

Permalänk
Medlem

@Guldstrand va vänta nu ? Har du testat tre olika DVD läsare i din dator ? Och det funkar inte ?

Eller menar du DVD-skivor i samma läsare ?

Permalänk
Rekordmedlem

Dvd och cd brukar ofta använda sig av fysiskt olika laserenheter pga skillnaden i våglängd så det är inte helt omöjligt att dvd lasern är trasig medans cd enheten fungerar.

Det är också lite oklart om vad som testats, om det handlar om att skivor inte kan läsas eller att inte kunna spela upp dvd filmer för det är väldigt olika saker.
Har du testat både med dvd-video och dvd-rom skivor, du nämner bara filmer men vilket format är det på skivorna ?
Har du testat med både brända och pressade skivor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att ingen av DVD-skivorna är pressade/ej brännbara, dvs de som håller nästan hur länge som helst, utan enbart brända som trådskaparen har. Om man inte köpt bästa kvaliteten när det fanns (dyrt) och bränt på bra brännare så slutar de att bli läsbara efter ett antal år. Det är det troligaste scenariot efter att ha läst tråden.

Läsbarheten på brända skivor är också alltid lägre, oavsett hur bra kvalitet man köpt.

Bästa sortens skivor och brännare (finns inte längre att köpa vad jag vet) genererade skivor som håller i 20 år eller mer, jag har hundratals som fortfarande läser utan problem, men det hör mer till undantagen och skivorna var Plextors eget märke, tillverkade av Taiyo Yuden i Japan, eller TY direkt under eget märke. Särskilt Plextors egna kostade minst 2-3 ggr andra skivor om man inte lyckades fynda från konkurslager eller så (jag hittade ett stort parti från nerlagda danska IT-Butikken till superpris, men det är lääängesen).

Edit: Dessutom tål inte brännbara skivor ljus särskilt bra, så har de inte förvarats mörkt kortas livslängden ytterligare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

DVD-läsare har olika laser-LEDs för CD och DVD, sannolikt har den senare åldrats och blivit för trött eller gett upp helt.

Har du riktig tur är det bara frågan om något dammkorn eller så som lagt sig på fel ställe. Börja med att försöka rengöra läshuvudet. Var försiktig med ev. fjäderupphängning.

Kan du få det att lira med åtminstone någon skiva (fabrikspressade har bäst chans att funka) och det finns trimpot för att ställa laserns effekt kan du försöka justera det på känn eller mha multimeter, och få ut lite liv till ur enheten. Märk väl att du riskerar att bränna LEDen helt om du minskar resistansen för mycket. Vill man göra det riktigt får man koppla upp ett oscilloskop på utsignalen och ställa in efter den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

@kaput TS har testat med tre olika läsare. Väldigt osannolikt att 3 st går sönder på samma sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, kul att använda gammal kunskap som hjärnan ännu inte kastat bort.

Olika laserdioder för olika våglängder för CD och DVD. Ifall den ena dioden går sönder eller mattas av går det plötsligt inte att läsa skivor av den sort som den dioden svarar mot. Samtidigt kan andra sortens skivor fortfarande läsas. Var många sådana är frågor för framför allt 10–15 år sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MultiMan:

@kaput TS har testat med tre olika läsare. Väldigt osannolikt att 3 st går sönder på samma sätt.

Åh, såg detta först efter jag postade.

Osannolikt att tre stycken olika läsare går sönder på samma sätt. Samtidigt mer sannolikt att tre likadana läsare går sönder på samma sätt.

Exakt vad kan förstås enbart @Guldstrand svara på, men ifall det rör sig om samma mekanismer eller ännu klurigare att lista ut: samma tillverkning på laserdioden är det inte helt omöjligt. På optiska skivan gulddagar hände det att modeller plötsligt gav upp med månaders mellanrum från varandra. Nästan som om det vore synkroniserat. Mycket snack om planned obsolonce som det ofta blir. Men förmodligen främst batchar med kvalitetetsproblem på dioderna som slutade fungera inom ungefär samma tidsrymd från tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@kaput TS har testat med tre olika läsare. Väldigt osannolikt att 3 st går sönder på samma sätt.

Ah, den detaljen missade jag

Japp, väldigt osannolikt att tre läsare skulle paja på samma sätt. Samtidigt bör dock alternativen vara lika eller ännu mer osannolika. Spontant tänker man ju att det där bör vara väldigt abstraherat ur datorns synvinkel, dvs den får bara en dataström över SATA-interfacet, vilken sorts skiva som sitter i enheten bör vara helt egalt.

Dåligt kablage bör inte heller kunna ställa till det.

Skulle väl i sådana fall vara om det är något knas på filsystemsnivå, men även det känns osannolikt. Det är väl egentligen bara storleken som är olika.

Vad händer om man bootar från en USB-sticka med någon variant på Linux-livedist, eller stoppar enheterna i en annan dator?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!