Hur stänger jag rutan som autospelar?

Permalänk
Medlem

Hur stänger jag rutan som autospelar?

(Kanske la detta inlägg i fel kategori, ber om ursäkt men hittade inget annat?)

Skulle uppskatta hjälp med detta!!!

Jag gillar att slöläsa på Aftonbladet.se och Expressen.se på datorn (Windows 10).

Men varje gång man klickar på en länk på sidopanelen till höger på Aftonbladet "Aftonbladet Direkt" eller på Expressen panelen till höger "Senaste Nytt" så dyker först en stor ruta upp med aktiv uppspelning, som inte ens har med rubriken att göra som rubriken jag klickade på att jag ville läsa. När jag sen scrollar ner till det länken jag ville läsa, så följer den övre rutan med och förminskas till en irriterande liten ruta (se bild) som fortsätter spela upp materialet jag inte ens valt att titta på. För att få bort den måste man klicka på Stängd. Detta händer för varje gång man vill läsa en ny länk från sidopanelen!

Det är samma i Edge, Firefox, Chrome. Att använda Adblock och Ghostery hjälper inte. Har stängt av picture-in-picure i inställningarna men det tar inte bort lilla rutan som följer med.

Hur får jag bort den och stänger av den?

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Instruktionerna här, om än gamla, har tillfälligt löst autouppspelningsproblemet för mig i Firefox. Men det begränsar funktionalitet på andra ställen där detta aldrig var något riktigt problem så tycker inte det är en bra lösning, men lite lindring: https://www.reddit.com/r/firefox/comments/ooillk/how_do_some_...

Behöver oftast spela upp något två gånger alternativt ibland hoppa lite i klippet för att komma igång. Nu har jag dragit ner allmänt klipptittande så stör mig inte jättemycket men tänker det är värt att ha i åtanke. En separat browser för nyhetsläsande på de mest drabbade sidorna är en lösning jag funderar på men lite för omständigt.

Nyfiken på om det finns någon bättre lösning så blir att följa tråden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Installera en reklamblockerare, aktivera "väljaren" och klicka på filmrutan. Den bör då bli markerad med en färg, t ex lila, och när du sen trycker ok, eller vad det nu kan stå, så kommer det elementet att blockeras. Tyvärr är webbgrejer i dag lager på lager på lager på lager på lager på lager, så man kan behöva repetera ett dussin gånger innan alla delar av popupen är blockerade. Därefter kan man njuta av friheten från såna idiotiska funktioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blocka js med uBlock origin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Instruktionerna här, om än gamla, har tillfälligt löst autouppspelningsproblemet för mig i Firefox. Men det begränsar funktionalitet på andra ställen där detta aldrig var något riktigt problem så tycker inte det är en bra lösning, men lite lindring: https://www.reddit.com/r/firefox/comments/ooillk/how_do_some_...

Behöver oftast spela upp något två gånger alternativt ibland hoppa lite i klippet för att komma igång. Nu har jag dragit ner allmänt klipptittande så stör mig inte jättemycket men tänker det är värt att ha i åtanke. En separat browser för nyhetsläsande på de mest drabbade sidorna är en lösning jag funderar på men lite för omständigt.

Nyfiken på om det finns någon bättre lösning så blir att följa tråden.


Tusen tack!
Fick i alla fall stopp på autouppspelandet via länken du gav och lite ändring.
Lilla rutan på Aftonbladet följer ändå med som en svans men nu autospelar den iaf inte! (Min inställning före ändringen var media.autoplay.default 1
media.autoplay.blocking_policy 0 )

in about:config
media.autoplay.default 5
media.autoplay.blocking_policy 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Installera en reklamblockerare, aktivera "väljaren" och klicka på filmrutan. Den bör då bli markerad med en färg, t ex lila, och när du sen trycker ok, eller vad det nu kan stå, så kommer det elementet att blockeras. Tyvärr är webbgrejer i dag lager på lager på lager på lager på lager på lager, så man kan behöva repetera ett dussin gånger innan alla delar av popupen är blockerade. Därefter kan man njuta av friheten från såna idiotiska funktioner.

Det hjälper tyvärr inte den här (java?) rutan, spelar ingen roll hur många otaliga ggr jag försökt. Den uppdateras hela tiden. Adblock funkar på nästan allt annat men inte här. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Det hjälper tyvärr inte den här (java?) rutan, spelar ingen roll hur många otaliga ggr jag försökt. Den uppdateras hela tiden. Adblock funkar på nästan allt annat men inte här. Tack ändå!

jag kör med:

har vitlistat YouTube & ev. nån jag inte minns nu, bild-i-bild följer inte med vid scrollning

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

jag kör med:
<Uppladdad bildlänk>

har vitlistat YouTube & ev. nån jag inte minns nu, bild-i-bild följer inte med vid scrollning

Tittade på den, tack! Den är dessvärre inte uppdaterad alls sen 2018 så funderar på säkerheten?!
"Detta tillägg övervakas inte aktivt av Mozilla. Se till att du litar på det innan du installerar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Tittade på den, tack! Den är dessvärre inte uppdaterad alls sen 2018 så funderar på säkerheten?!
"Detta tillägg övervakas inte aktivt av Mozilla. Se till att du litar på det innan du installerar."

jorå uppdaterad 4 Aug 2023... Disable HTML5 Autoplay (Reloaded) <-- Reloaded

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

jorå uppdaterad 4 Aug 2023... Disable HTML5 Autoplay (Reloaded) <-- Reloaded
<Uppladdad bildlänk>

Det är inte samma addon, den som TS verkar hitta är denna: https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/disable-autopl...

Och det denna plugin gör verkar vara det Firefox gör ändå. Men just att en del sidor har sliskat till det lite extra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är inte samma addon, den som TS verkar hitta är denna: https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/disable-autopl...

Och det denna plugin gör verkar vara det Firefox gör ändå. Men just att en del sidor har sliskat till det lite extra.

TS hade testat med Edge, Firefox, Chrome... mitt tips funkar med Chrome (enl. bild), vad sen TS gör med informationen kan inte jag påverka

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti