Problem med receiver Onkyo TX-NR626. Ljudet försvinner och ersätts av statiskt ljud, "missljud". Går det att fixa eller dags att ge upp? Brandfara?

Permalänk
Medlem

Problem med receiver Onkyo TX-NR626. Ljudet försvinner och ersätts av statiskt ljud, "missljud". Går det att fixa eller dags att ge upp? Brandfara?

Har en äldre receiver som fungerat bra men det senaste året har den börjat tappa ljudet någon sekund för att sedan komma tillbaka. Det är en Onkyo TX-NR626 som jag köpte 2013.

Ikväll så försvann ljudet och ersattes av ett statiskt "missljud" som inte försvinner.
Om jag stänger av och på receivern kommer ljudet tillbaka men det dröjer kanske 5-10 minuter så händer samma sak igen.
Någon som vet om det är något som går att fixa själv eller börjar den ge upp helt och hållet?

Ljudet låter nästan som att det är något elektriskt som krånglar och det kanske man inte ska röra själv?
Kan det vara en brandfara?

Dags att koppla ur den helt och hållet?

Har lagt upp ett kort klipp på Youtube där ni kan höra hur det låter?

Kort filmklipp där man hör ljudet.

Edit: Obs, knäckandet i mitten av filmen är mina knän när jag böjer mig ner...

Förtydliga
Permalänk
Medlem

Börja med att se över alla kablar, tex så att inte någon högtalarkabel ligger och kortsluter.
Koppla ur alla andra källor och bara testa med en högtalare och tex en ljudfil på en usb eller så.
Om du inte är utbildad inom elektronik så tror jag inte det är nått man kan laga själv.
Visst går det säkert att lämna in den till någon firma, men jag gissar på att det kostar en slant bara för felsökning.
Om den fortfarande brummar efter din felsökning så skulle jag lämna den på återvinnig och leta reda på en begagnad receiver.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500