Permalänk
Medlem

Underlig hastighet internet

Hej hej, med fredagen kommen och mycket huvudkli och en resa under veckan så har jag kommit till en gränd i felsökningen.

Har beställt 1000/1000 från leverantör till min lägenhet, har en router som prompt säger åt mig att något är fel på signalen in i wan porten så jag får bara ut 100/100. Kopplar jag in samma Cat 6E kabel i en dator som byggdes samma år som fuglesang flög till månen så kommer jag upp i 500/980.

Jag förstår inte vad det är som kan göra att hastigheterna skiljer såhär mycket?

Routern i fråga är en TP-Link Deco Be65 och är bestyckad med 4st 2.5Gbps portar. Bärbara felsökningsdatorn är en gammal Acer med 1Gbps port

Sladd använder jag samma och jag vill nästan få det till att någonting i tidigare skede, ex kabel från switchen till lägenheten har fått något fnatt eller liknande. Kan det bli knas i förhandlingarna om hastighet om det finns skador på kablaget?

Killgissningar är ok, men ser gärna att någon med lite erfarenhet av nätverk kan lära mig något nytt möjligtvis. Fibra (Stadsnät) är involverade i fallet redan men finns det något jag kan ha missat hos mig?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Om du får "exakt" 100/100 så är det lite märkligt. Om du får säg 93/93 så har troligen länken blivit förhandlad till 100/100 (resten är overhead i protokollen).

Får du 100/100 så är det troligare en artificiell begränsning för att det är kundens beställda hastighet, men om det blir bättre med laptopen så är det ju nästan uteslutet - olika enheter skulle så klart teoretiskt kunna utsättas för olika begränsningar, men det verkar inte så troligt.

Ja, kabel kan påverka. Om en ledare (kontaktpinne) går sönder så kommer du få 100/100 på länken.

Logga in i routern och hitta ett sätt att ta reda på länkhastigheten. Det borde finnas i webbgränssnittet. Så här ser 1000/1000 full duplex ut hos mig.

root@OpenWrt:~# ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Supported pause frame use: Symmetric Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Auto-negotiation: on Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal MDI-X: on (auto) Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000007 (7) drv probe link Link detected: yes root@OpenWrt:~#

Citat:

en router som prompt säger åt mig att något är fel på signalen in i wan porten

"något" är inte världens tydligaste felmeddelande. En skärmdump eller ett urklipp ur loggen är tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du får "exakt" 100/100 så är det lite märkligt. Om du får säg 93/93 så har troligen länken blivit förhandlad till 100/100 (resten är overhead i protokollen).

Får du 100/100 så är det troligare en artificiell begränsning för att det är kundens beställda hastighet, men om det blir bättre med laptopen så är det ju nästan uteslutet - olika enheter skulle så klart teoretiskt kunna utsättas för olika begränsningar, men det verkar inte så troligt.

Ja, kabel kan påverka. Om en ledare (kontaktpinne) går sönder så kommer du få 100/100 på länken.

Logga in i routern och hitta ett sätt att ta reda på länkhastigheten. Det borde finnas i webbgränssnittet. Så här ser 1000/1000 full duplex ut hos mig.

root@OpenWrt:~# ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Supported pause frame use: Symmetric Supports auto-negotiation: Yes Supported FEC modes: Not reported Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Advertised FEC modes: Not reported Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Auto-negotiation: on Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal MDI-X: on (auto) Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000007 (7) drv probe link Link detected: yes root@OpenWrt:~#

"något" är inte världens tydligaste felmeddelande. En skärmdump eller ett urklipp ur loggen är tydligare.

Jag får ju inte precis 100/100, mer åt 90/106 typ eller liknande.

Ska leta lite hur jag kan gå tillväga för att få tag i så bra information som detta, det verkar inte vara det lättaste i den routern som jag har för tillfället. Den är inte lika djupgående med sin information riktigt

Kommer varken åt routern med SSH eller Telnet så verkar inte som att jag kan komma så mycket längre i felsökandet än så här, tyvärr. OM det inte finns andra metoder att få fram länkhastigheten på den här skrutten.

Glömde att tillägga att vid kontakt med Bahnhofs kundtjänst såg de endast en 100Mbit/s länk upprättad, alltså ej Gbit.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Logga in i routern med Deco appen på telefonen.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Logga in i routern med Deco appen på telefonen.

Okej? I den appen framgår ingenstans vad länkhastigheten är, det är en väldigt fattig app informationsmässigt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8