Är det skillnad på leverantörerna av fiber.

Permalänk

Är det skillnad på leverantörerna av fiber.

Mitt bredband drog iväg i kostnad så nu ska jag byta bredband leverantör..

Är det någon större skillnad på leverantörerna av fiber egentligen? Internet som internet?

Kan tänka mig att supporten kan skilja mellan de.

Nu lutar de åt comviq. Verkar va billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Mitt bredband drog iväg i kostnad så nu ska jag byta bredband leverantör..

Är det någon större skillnad på leverantörerna av fiber egentligen? Internet som internet?

Kan tänka mig att supporten kan skilja mellan de.

Nu lutar de åt comviq. Verkar va billigast.

Det finns ju olika typer av internet som 5G eller fiber och sånt, dessa skiljer sig väldigt mycket

Men om du har stadsnät och bara väljer leverantör så är det ungefär som med el-leverantörer och har mest med priset att göra. Någon som driver och har byggt nätet i ditt hus/kvarter som tar betalt av leverantören, ungefär som nätavgifterna för el

Så det mesta har med driften av ditt lokala nät att göra, vem som sitter i andra änden gör inte så mycket för din upplevelse mer än sekundära faktorer som extratjänster och support

Permalänk
Medlem

Ja, deras peering skiljer, vilket påverkar vägen trafiken tar. Bättre peering ger potentiellt lägre latens och högre hastighet till de nät dit peeringen är bättre. Om man sedan i praktiken märker någon skillnad beror ju på hur man använder sin internetanslutning och hur kräsen man är.

Saker som support och huruvida du får en publik IPv4-adress samt stöd för IPv6 skiljer givetvis också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Är det någon större skillnad på leverantörerna av fiber egentligen? Internet som internet?

Kan tänka mig att supporten kan skilja mellan de.

Jag skulle sälja att skillnaden på 'internetet' är väldigt liten. Ett bra wifi hemma har mycket större inverkan på surfkvalité än ett byte av operatör. Support, pris och kringtjänster skiljer mycket men kan också skilja jättemycket från månad till månad.

Kan du byta leverantör har du antagligen något öppet stadsnät, då ser det oftast ut ungefär såhär:
1. Mellan din dator och fiberkonvertern är det dina grejer.
Vissa operatörer erbjuder en router, vissa inte, vissa kan du välja med.
Dessa kan skilja mycket, beroende på vad det är för prylar. Kör du en egen router är det ingen skillnad.

2. Mellan fiberkonvertern och någon mer central plats i huset/kvarteret. Här är det olika.
Oftast är det stadsnätet som ansvarar för det, men det kan också vara t.ex. bostadsrättsföreningen eller hyresvärden.
Hur som helst är ju denna delen gemensam för alla operatörer. Jag nämner det för här är det vanligt att det blir fel.
Strömavbrott, död utrustning (såhär långt ut finns inte redundans) eller bara att någon renoverar sönder kablar.

3. Mellan huset/kvarteret och en avlämningspunkt. Detta ansvarar stadsnätet för, och det är lika för alla operatörer. Detta är den i särklass vanligaste källan till driftstörningar. Strömavbrott, avgrävda kablar, arbeten på utrustning utan redundans och så vidare.

4. Mellan avlämningspunkten och din operatör. Här börjar det uppstå skillnader. T.ex. är det operatörens ansvar att ha tillräckligt med kapacitet. Går det exempelvis långsamt kväll och helg är det här det kan ligga.

5. Mellan din operatör och resten av världen. Här är det också skillnader. Både utifrån hastighet, svarstid och tillgänglighet. Alla operatörer blir begränsade av praktiska skillnader såsom ljusets hastighet över atlanten så skillnaderna är inte så stora som vissa vill antyda, men får du t.ex. problem med hastigheten mot Tyskland men det är bra i övrigt så ligger det troligtvis hos din operatör.

Det finns ett otal andra saker också men mellan tummen och pekfingret ligger 90%+ av alla fel som gör att ditt internet går ned hos stadsnätet (d.v.s gemensamt för alla operatörer) medan 90%+ av alla fel som påverkar hastighet, svarstid eller att dessa är olika mot t.ex. olika länder, operatörer eller tider på dygnet är beroende på din operatör.

Och sen ska det väl också sägas att ungefär 99.9% av alla fel ligger på punkt #1 ovan.. men om man bortser från det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

4. Mellan avlämningspunkten och din operatör. Här börjar det uppstå skillnader. T.ex. är det operatörens ansvar att ha tillräckligt med kapacitet. Går det exempelvis långsamt kväll och helg är det här det kan ligga.

5. Mellan din operatör och resten av världen. Här är det också skillnader. Både utifrån hastighet, svarstid och tillgänglighet. Alla operatörer blir begränsade av praktiska skillnader såsom ljusets hastighet över atlanten så skillnaderna är inte så stora som vissa vill antyda, men får du t.ex. problem med hastigheten mot Tyskland men det är bra i övrigt så ligger det troligtvis hos din operatör.

Precis som du skriver på punkt 4 har jag upplevt med Telenor, långsammare efter midnatt. (Men i övrigt har jag varit nöjd med dem, men ska byta nu p.g.a. deras höga priser.)

Finns det något sätt att veta skillnaden på punkt 4 och 5 mellan leverantörerna ? Just nu lutar valet mellan Inleed och Quicknet för mig (250/250).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Precis som du skriver på punkt 4 har jag upplevt med Telenor, långsammare efter midnatt. (Men i övrigt har jag varit nöjd med dem, men ska byta nu p.g.a. deras höga priser.)

Finns det något sätt att veta skillnaden på punkt 4 och 5 mellan leverantörerna ? Just nu lutar valet mellan Inleed och Quicknet för mig (250/250).

För punkt 5 kan du få i alla fall en fingervisning genom att kolla ISP:ns BGP peers för IPv4 respektive IPv6. Har de en looking glass publikt tillgänglig kan du även rent praktiskt testa vilken väg trafiken tar.

Inleed:
https://bgp.he.net/AS206170

Quicknet hittar jag inget AS-nummer för, så är svårt att säga något där. Har dock personligen aldrig hört talas om dem tidigare, så där kanske man skulle behöva gräva lite mer.

Några andra svenska ISP:er att jämföra med:

Telia:
https://bgp.he.net/AS3301 (globalt går mycket via Arelion, som tidigare var Telia Carrier)

Bahnhof:
https://bgp.he.net/AS8473

Bredband2:
https://bgp.he.net/AS29518

Telenor (i praktiken även Ownit):
https://bgp.he.net/AS2119

Tele2 (och ComHem):
https://bgp.he.net/AS1257

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör själv Comviq, går via Tele2s nät med publik ip. Fungerar utmärkt.

Brukar byta leverantör någon gång per år för bättre pris. Alla har fungerat lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För punkt 5 kan du få i alla fall en fingervisning genom att kolla ISP:ns BGP peers för IPv4 respektive IPv6. Har de en looking glass publikt tillgänglig kan du även rent praktiskt testa vilken väg trafiken tar.

Finns det ett samband mellan BGP peers och antalet kunder operatören har ? 9/9/3 för Inleed lät ju som ingenting jämfört med 680/678/177 som Telenor hade... Men om det beror på hur många kunder de har så kanske skillnaden inte är så stor ?

Eller har jag helt missförstått, för detta är inget som jag kan alls !

Quicknet verkar gå via Tele2, om jag uppfattar dessa sidor rätt ? https://ipinfo.io/AS1257/185.93.160.0/22
https://ipinfo.io/AS1257/192.176.48.0/22
https://myip.ms/view/ip_owners/596609/Quicknet_Ab.html

Quicknet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Precis som du skriver på punkt 4 har jag upplevt med Telenor, långsammare efter midnatt. (Men i övrigt har jag varit nöjd med dem, men ska byta nu p.g.a. deras höga priser.)

Finns det något sätt att veta skillnaden på punkt 4 och 5 mellan leverantörerna ? Just nu lutar valet mellan Inleed och Quicknet för mig (250/250).

Långsammare efter midnatt är dock jättekonstigt eftersom det är super-lågtrafiktid. Oftast kan man se datatrafiken som en spik runt 8, spik runt 12 och en kulle 17-21 och så gradvis utebbande fram till 24. Jag vågar inte gissa vad det är, men en överbelastad ISP känns inte som det troligaste.

Jag skulle inte teckna Inleed utifrån vilka som driver bolaget, men det är väl en mer personlig preferens.
Finns någon tråd om dem på forat

Skrivet av Knetha:

Finns det ett samband mellan BGP peers och antalet kunder operatören har ? 9/9/3 för Inleed lät ju som ingenting jämfört med 680/678/177 som Telenor hade... Men om det beror på hur många kunder de har så kanske skillnaden inte är så stor ?

Eller har jag helt missförstått, för detta är inget som jag kan alls !

Att gräva i BGP-peers för att klura ut vilken ISP som är bäst är som att läsa en årsredovisning för att se om man kommer trivas i en lägenhet. Det är inte irrelevant, men jag tror inte det ger så mycket i vardagen, i synnerhet inte för en lekman.

BGP peers är hur många du utbyter trafik med. Att utbyta trafik med Telia, Tele2, Telenor gör att du har en rätt rak väg till nästan hela svenska internet så på tre peers kommer du väldigt långt med bra kvalité. Inleed är en liten pluttoperatör så de kan inte teckna 700 separata avtal med 700 andra leverantörer. Men det här är en sådan grej där skillnaden mellan teori och praktik är stor. I teorin är 700 direkta anslutningar mycket bättre. I praktiken är 650 av dem meningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Finns det ett samband mellan BGP peers och antalet kunder operatören har ? 9/9/3 för Inleed lät ju som ingenting jämfört med 680/678/177 som Telenor hade... Men om det beror på hur många kunder de har så kanske skillnaden inte är så stor ?

Eller har jag helt missförstått, för detta är inget som jag kan alls !

Quicknet verkar gå via Tele2, om jag uppfattar dessa sidor rätt ? https://ipinfo.io/AS1257/185.93.160.0/22
https://ipinfo.io/AS1257/192.176.48.0/22
https://myip.ms/view/ip_owners/596609/Quicknet_Ab.html

Det är inte främst antalet du bör titta på utan vilka peers de har. Vet man ingenting om detta är det dock svårt att tolka informationen.

Inleed sticker ut genom att tillsynes skicka nästan all trafik via sina upstreams, vilket brukar kunna vara betydligt dyrare än att sätta upp peeringavtal med andra ISP:er och potentiellt utbyta trafik gratis. Känns därför lite lustigt kan jag tycka. Hurricane Electric ger förvisso gratis IPv6-transit och Cogent brukar ju vara billigare än många andra spelare av samma storlek.

Inleed finns också enbart i en internet exchange (där de ansluter till Hurricane Electric kanske), men det är väl samtidigt för att de inte har så många peers att sammankoppla sig med.

Kort sagt ser de ut att vara ganska små, vilket å andra sidan kan innebära att det är lättare att nå kunnig supportpersonal. Samtidigt har jag sett positiva omdömen om dem här, så något gör de ju bevisligen rätt. Kan vara värt att söka runt lite här på forumet och se hur deras mer tekniska kunder upplever dem. Tror att det kanske redan finns en dedikerad tråd om detta som du kan väcka liv i.

Quicknets IP-ranges är nåbara via Tele2, ja. Hur det organisatoriskt ser ut är dock lite oklart. Kanske värt att kontakta dem och fråga?

Skrivet av Kamouflage:

Att gräva i BGP-peers för att klura ut vilken ISP som är bäst är som att läsa en årsredovisning för att se om man kommer trivas i en lägenhet. Det är inte irrelevant, men jag tror inte det ger så mycket i vardagen, i synnerhet inte för en lekman.

BGP peers är hur många du utbyter trafik med. Att utbyta trafik med Telia, Tele2, Telenor gör att du har en rätt rak väg till nästan hela svenska internet så på tre peers kommer du väldigt långt med bra kvalité. Inleed är en liten pluttoperatör så de kan inte teckna 700 separata avtal med 700 andra leverantörer. Men det här är en sådan grej där skillnaden mellan teori och praktik är stor. I teorin är 700 direkta anslutningar mycket bättre. I praktiken är 650 av dem meningslösa.

Det kan definitivt ge en fingervisning, men man måste ju samtidigt som du säger kunna tolka informationen. En looking glass som komplement kan göra det lättare att tolka informationen eftersom man då praktiskt kan se vilken väg trafiken tar. Även då krävs ju dock viss kunskap för att tyda resultaten.

Håller helt med om att antalet peers är ganska ointressant. Betydligt mer intressant är en del av de ISP:er och tjänsteleverantörer de peerar med. Peerar de exempelvis direkt med diverse bandbreddkrävande-tjänsteleverantörer så är det någorlunda troligt att upplevelsen mot denna leverantör är bättre än den vore annars. Finns dock inga garantier för att så är fallet, exempelvis om det resulterar i att trafiken tar en onödigt lång väg rent fysiskt för att man exempelvis sitter i Malmö och ISP:n enbart är sammankopplad med tjänsteleverantören i Stockholm eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Större ISP har ibland en egen cache från content-leverantörer (netflix, akamai, etc) och har inga flaskhalskar ut till kund sen.