Permalänk
Medlem

Går det uppgradera hur som helst?

Fick erbjudande att köpa 4080 av en kompis och undrar om det bara är att ploppa in den i datorn. Det jag förstått är att nätaggregatet ska klara av det men är det något mer? Använde inets datorbyggare till min dator jag har nu och på så sett fick jag se om saker va kompatibla men många av komponenterna har utgått och kan inte använda mig av det längre.

Permalänk
Medlem

Skriv vad du har för specs idag så får vi se:)

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha ett tillräckligt starkt nätaggregat, du behöver också se till att det är rätt kontakter (vissa 4080 använder ju den där nya 12VHPWR som inte finns på alla nätaggregat, särskilt inte äldre). Du måste se till att just din kompis 4080 fysiskt får plats i din chassi, vissa modeller av chassin är för små för att fysiskt få plats med vissa modeller av 4080:s i.

Detta är alltså för att 4080:t ska fungera i datorn.

(Sedan finns det ju en fråga om datorns övriga prestanda är på den nivån att den kan dra nytta av ett 4080 i de spel du tänkt spela eller applikationer du tänkt använda, men ett 4080 kommer i princip att *fungera* med valfri dator som ens är i närheten av modern.)

Permalänk
Hedersmedlem

Just det, en grej till som eventuellt kan ställa till det är om du har ett dator som använder en lösning med en PCIe-riser-kabel (ovanligt) för att ansluta grafikkortet. Detta är mest en grej i mindre chassin där man inte har plats att montera grafikkortet direkt i en moderkortsslot. I sådana fall behöver du säkerställa att du inte råkar ut för en situation där ditt nya grafikkort och ditt moderkort båda klarar av t.ex. PCIe 4.0, medan din riserkabel bara stödjer 3.0. (Ofta går det att i en sån situation att manuellt ställa ner moderkortet till en äldre PCIe-standard, och är det x16 lanes så spelar det typ ingen roll om du kör PCIe 3.0 istället. Eller så byter du riserkabel.)

Permalänk
Medlem

ASUS PRIME Z590-P

Samsung 970 EVO Plus 1TB

Intel Core i7 11700K 3.6 GHz,16MB

MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP

Corsair RM750X 750W v2

be quiet! Pure Base 500 Svart

Nätaggregatet behöver uppgraderas iallafall, behövs 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackback:

ASUS PRIME Z590-P

Samsung 970 EVO Plus 1TB

Intel Core i7 11700K 3.6 GHz,16MB

MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP

Corsair RM750X 750W v2

be quiet! Pure Base 500 Svart

Nätaggregatet behöver uppgraderas iallafall, behövs 850W

Bara att stoppa in!

750W nätaggregat räcker om du redan har det, skulle du köpa nytt hade jag nog rekommenderat lite högre. Jag har ett 650W till mitt 4080 och din burk borde rimligtvis inte överstiga 500W under load. Anledningen att de skriver rek 850W är att de inte vet om du kör en liten snål Ryzen 3 eller en 40 kärnors Intel Xeon. Se bara till att du får med 12VHPWR strömadaptern från din kompis eftersom ditt nätagg bara har standard PCIE-kablar (alla 4080 kommer med en i lådan)

Chassit är ett normaltstort midi-tower, så plats borde inte vara några bekymmer

Och alla grafikkort använder samma PCIe-anslutning, så även om prestandan blir lidande är det faktiskt möjligt att sätta i ett 4080 i en gammal Core 2 Duo-burk från 2009

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej, Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackback:

ASUS PRIME Z590-P

Samsung 970 EVO Plus 1TB

Intel Core i7 11700K 3.6 GHz,16MB

MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP

Corsair RM750X 750W v2

be quiet! Pure Base 500 Svart

Nätaggregatet behöver uppgraderas iallafall, behövs 850W

Håller med ovanstående, bara att stoppa in och köra!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hör här, det var ett 4090, får plats i chassit och drar 100w mer men går det fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackback:

Hör här, det var ett 4090, får plats i chassit och drar 100w mer men går det fortfarande?

Det blir ju snålare med nätaggregatet, men det är inget du behöver byta på en gång. Risken är dock att det slits fortare och går varmt och högljutt när det ligger nära max belastning

Swecs test som förvisso kör en i9 12900KS istället för din i7 11700K visar att du klarar dig gott och väl med 750W

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackback:

Fick erbjudande att köpa 4080 av en kompis och undrar om det bara är att ploppa in den i datorn. Det jag förstått är att nätaggregatet ska klara av det men är det något mer? Använde inets datorbyggare till min dator jag har nu och på så sett fick jag se om saker va kompatibla men många av komponenterna har utgått och kan inte använda mig av det längre.

Se bara till att inte mixa kablage från andra nätagg såvida du inte vet att de är kompatibla.

Kontaktänden som ansluts till själva nätagget är inte stanadardiserat och kan variera mellan olika modeller och tittar vi på en av de artiklar publicerade här på Sweclockers så har EVGA ställt till det ordentligt med att tillomed ha olika pinout på samma modell med olika versionsnummer...