Permalänk
Medlem

Samsung One Connect och projektor

Hej!

Jag har en Samsung Q95T med Samsungs One Connect box. Vilket är både bra och dåligt.

Jag har skaffat en projektor och letar efter en lösning för att kunna koppla in den på ett smidigt sätt.
Samsungs box har ju ingen HDMI ut utan endast en speciell kabel just för Samsung.

Jag har försökt att hitta nån typ av switch eller variant för att kunna koppla in min projektor som utsignal istället men jag hittar ingenting.

Är det någon som har nån idé hur det går att lösa på ett bra sätt?

Samsung One Connect box

Kabeln mellan boxen och Tvn.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Du får skaffa en hdmi switch med 2 utgångar och sen koppla in alla källor i den istället för i one connect lådan. Så väljer du vilken bildvisare du vill använda.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Bildexpert 📺

One Connect-boxen är ofta missförstådd och jag tror många luras av att den är en box och hoppas den ska klara mer än vad den är tänkt att göra. HDMI ut finns inte på någon TV så din frågeställning är universell för alla TV-apparater. Du kommer aldrig få TV-bilden eller Samsungens smart-system att visas på projektorn. Samsung one connect förändrar inte den frågeställning på något sätt.

Vad One Connect gör är att den lägger elektronik, anslutningar och strömförsörjningen som normalt sitter på baksidan av TV:n i en egen box. Detta underlättar för snyggare installationer och ger mer plats åt exempelvis högtalare. Fast syftet med boxen är inte mer än just detta med installationen. Allt som normalt sitter på baksidan är istället i en egen låda man enkelt gömma undan. Någon extra teknisk funktionalitet är det inte.

För att få bild från en källa till två displayer, likt en TV och en projektor, och har behov av sådant som TV-bilden och något smart-system får man tänka externt. Likt en extern digitalbox och system likt AppleTV och Nvidia Shield.

Den allra vanligaste lösningen för den situationen är en kapabel hemmabioförstärkare eftersom det ofta finns ett sammanfallande behov med att man också har ett ljudsystem man vill använda till både TV och projektor. Då behöver man en förstärkarmodell som har två HDMI ut och så kopplat man alla källor man vill dela mellan både projektor och TV via förstärkaren.

Har man inte ljudbehovet behöver man en separat HDMI-switch med två utgångar som beskrivet. Det vill säga att det ska vara både switch (flera ingångar) och splitter (flera utgångar) på samma gång. Dessa kan också kallas Matrix-switchar. Då landar man i ett mer osäkert territorium av prylar som först kan verka lösa problemet men som kanske inte gör det. Finns många sådana produkter och det är en typiskt ebay/Amazon-kategori med efterföljande djungel av samma-lika-men-annorlunda.

Det är många parametrar man måste ha koll på likt att dessa modeller ofta är begränsade till 18 Gbps med 4K/60 som max och inte kan fungera med sådant som exempelvis VRR eller liknande. Vilket förstås kan vara sak samma beroende på vilka prylar man nu ska koppla in. Vill man ha 4K/120 från dator är det mer komplext. Är det bara filmtittande och streaming kommer man kanske undan på enklare prylar.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte svarat. Livet kom emellan

Jag har faktiskt en Onkyo NR676 med två HDMI ut som jag inte använder. Grejen är att jag har en Samsung Q960A soundbar jag vill använda och jag vet inte om det går att få ihop så både TV och projektor kan använda sig av soundbaren som högtalare.

Sen blir det ju ett minus att inte kunna använda Samungs fjärrkontroll för att styra allting tänker jag. Idag när allt är kopplat till One Connect så kan jag använda TVns fjärr att styra både tv, högtalare och Shielden.

Tror ni det skulle funka att få sounbaren att spela för båda utångarna? Hela min setup är prydligt inkopplad i ett skåp och otroligt svårt att komma åt och testa. Hade varit skönt om det är gångbart innan man river ut allting
Förstärkaren

Tvn:

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Bildexpert 📺

Med undantag för förstärkaren har du fel produkter för det du vill uppnå.

Som skrivet: glöm att One connect-boxen har någon som helst funktion eller betydelse för något annat än enbart Samsung TV:n. Det är endast att TV:s kontakter är på en box på utsidan istället för på baksidan. Inget mer. Att du postar samma bild igen förändrar inget.

Du kommer inte kunna styra allt via Samsung-fjärren. Det systemet är helt och hållet knutet till TV:n och TV:n är sin egen slutstation. Allt du hanterar i TV:n stannar i TV:n. One Connect eller din Onkyo förändrar ingenting där.

Vill du ha samma system på både projektor och TV måste du förändra dina vanor och ersätta eller komplettera med något som är oberoende utanför själva TV:n, likt Android-boxar/Chromecast, Apple TV och så vidare. Du kan fortfarande använda Samsungs lösningar när du tittar på TV:n men för projektorn måste du köra något annat.

Då kan du få användning av Onkyo-förstärkaren för den är byggd för att fungera i den rollen du söker.

Q960A-Soundbaren kan i teoring användas för båda men inte med din nuvarande utrustning. Även soundbaren är ett system tänkt att vara en slutstation för enda enhet. Däremot kan man kliva runt detta genom att mata den med separat ljud via exempelvis en optisk utgång eller en HDMI-audio-extractor. Vilket är komplexa och inte helt friktionsfria omvägar för en produkt som är tänkt att fungera one-on-one ihop med en TV.

Permalänk
Medlem

Hej Laxpudding!

Om man bortser från önsketänkandet med fjärrkontroller osv så tror du att man, iaf i teorin, kan använda soundbaren som ljud till båda HDMI-utgångarna om man kopplar in den via den optiska utgången?

Dvs.

Soundbar-optisk-onkyo
Tv-hdmi-onkyo utgång 1
Projektor-hdmi-onkyo utgång 2

Hade golvhögtalare tidigare men tyckte inte jag fick ut så mycket mer än soundbaren om man räknar in estetiken och WAF 😂 därför Onkyon stått oanvänd i skåpet.

Så det hade varit vinst om det skulle funka med det jag har. Även om det skulle bli mindre ”sömlöst”.

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blaxxor: Onkyon har ingen optisk UTgång, bara INgångar.

Men om du skippar soundbaren och ersätter den med separata högtalare går det att koppla så.

Därför kan det fungera med en HDMI matrix-switch med två HDMI ut för bild och antingen optiskt ljud ut eller en tredje HDMI ut för ljud-extraction som du ansluter till soundbaren. Men då är man inte på territoriet att blanda många otestade enheter och det är inte alltid man får det att fungera hela vägen.

HD Fury Vertex 2 är en sådan produkt och HD Fury är lite av goto-tillverkaren för detta då de inte är anonyma ebay/amazon-produkter utan har modeller som är anpassningsbara och ofta uppdateras i mjukvara, samt är kända med hur de fungerar. Fortfarande en rätt så komplex pryl.

Permalänk
Medlem

Det känns ändå efter det du säger att den "bästa" lösningen är att ha tvn och projektorn separerade om jag vill fortsätta använda soundbaren.

Dvs att använda projektorn och Onkyon som en enhet och Tv och soundbaren som en enhet.

Det omständiga då, (förutom fjärrkontrollproblemet ), är hur jag ska lösa enheterna mellan varandra. I detta fallet min Shield och Nintendo Switch. Det borde ju rimligtvis funka med en sån HDMI Matrix switch men då kanske det lika gärna kanske funkar att använda soundbaren till båda utgångarna iaf.

Jag får fundera lite hur jag ska gå vidare. Hade helst kunnat prova mig fram då det är lite luddigt hur allt hänger ihop men det är inte så lätt att lösa

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Bildexpert 📺

Switchen och Shielden kan du koppla via Onkyon. HDMI sub till projektorn och HDMI main till TV:n. Om du vill ha soundbaren som prioritet låter du den sitta på TV:ns eARC.

Då ska du i teorin kunna få ljudet till soundbaren samtidigt som du kör projektorn. Bilden på TV:n går ofta (en inte alltid) att släcka för att just köra TV:n som ljudsystem.

Det är dock en komplex koppling vilket alltid ökar risken för krångel. Plus att den kan bli märkbara problem med att få synk mellan bild och ljud.

Den långsiktiga lösningen är därför att göra som miljoner andra (okey, kanske hundratusentals andra) har löst detta och det är att sätta receivern som navet mellan TV och projektor.

Permalänk
Medlem

Jag får nog testa att koppla lite i helgen och se vad man åstadkomma. Tack för alla information och tips hittills.

Jag lär återkomma

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag testade att koppla som du sa.
TV till HDMI Out 1
Projektor till HDMI Out 2.
Soundbaren kvar i ARC i OneConnectboxen.
Källorna in i Onkyon (switch och shield).

Aktiverar jag bild på båda HDMI out samtidigt så får jag bild och ljud från projektor och tv samtidigt men sätter jag endast bild på HDMI Out 2 (projektor) så får jag endast bild på projektorn men inget ljud.

Det var inga problem att stänga av endast bild på TVn när man körde båda utgångarna igång samtidigt så det blir ändå en bra lösning.
Och det bästa av allt var att jag bara behöver använda mig av tvns fjärrkontroll

Svårt att få det bättre faktiskt. Tack för tipsen

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3