Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ni är helt säkra på att någon kan ha bytt ut IHS men kan det inte bara vara ett tryckfel från fabrik?

Det är väl inte första gången sånt hänt.

Bra att webhallen löste det fort dock.

Låter mer sannolikt att någon deliddat och bytt än ett tryckfel från fabrik. Men visst, inget är väl omöjligt.
Gäller att man är noga med att kolla igenom fyndvaror med andra ord.

Ett moderkort jag köpte som fyndvara en gång hade ett fäste 180 grader felmonterat, så någon hade haft lös kylflänsen och därefter returnerat - weird - men det fungerade alldeles ypperligt som tur var. Hade ingen lust att returnera det pga detta utan vände helt sonika fästet och körde vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

1000:- prisskillnad ställt mot att genomföra ett bedrägeri (som har fängelse på straffskalan) och därtill riskera skada processorerna får nog ses som ytterst liten vinst i förhållande till handlingen.

Folk som begår kriminella handlingar har oftast lite problem med konsekvenstänk. Personen tänker nog bara på att han kan spara en tusenlapp och få en bättre CPU.

Sedan ska det nog mycket till att Webhallen ska orka göra en anmälan och sen att en åklagare ska känna att han/hon har nog på fötterna för en fällande dom, om ens polisen skulle bemöda sig utreda det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk som begår kriminella handlingar har oftast lite problem med konsekvenstänk. Personen tänker nog bara på att han kan spara en tusenlapp och få en bättre CPU.

Sedan ska det nog mycket till att Webhallen ska orka göra en anmälan och sen att en åklagare ska känna att han/hon har nog på fötterna för en fällande dom, om ens polisen skulle bemöda sig utreda det hela.

De har nog full koll på returvaror, det är ju inte jättemånga som reutneras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicwe:

Hej,

Jag har precis byggt ihop en dator med ett z790 och en i7-14700k. Inför uppstart uppdaterade jag biosen för att säkerställa att moderkortet stödjer 14:e generationens processorer. Men nu när jag fått igång datorn så visar den att det är ett i7-13700k..

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har som ni ser testat flera olika program för att avläsa vilken processor jag har, men alla säger att det är ett i7-13700k. Även biosen visar att det är ett i7-13700k.

Jag köpte processorn som fyndvara från Webhallen.
Kan det möjligtvis vara moderkortet som strular eller kan det finnas en risk att jag blivit utsatt för scam?

Skrivet av Pe3:

Jämför det inringade numret med serienumret på kartongen, det ska vara dom 5 sista som står där.
<Uppladdad bildlänk>

Gjorde du en check av detta? Serinummer fyiskt på CPUn vs kartongen?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Bobiri:

Ni är helt säkra på att någon kan ha bytt ut IHS men kan det inte bara vara ett tryckfel från fabrik?

Det är väl inte första gången sånt hänt.

Bra att webhallen löste det fort dock.

Nu kan man ju inte vara säker, men tänker att det lutar åt det i och med att det var en fyndvara som någon returnerat.