NUC eller Pi för Office och Jellyfin?

Permalänk

NUC eller Pi för Office och Jellyfin?

Jag vill gå från min stationära klump till en liten dator. Det jag använder datorn till idag är ffa streama media från Jellyfin och Office olika applikationer. Jag har inga behov av att spela. Jag vill helst kunna röra över min 3,5" mekaniska hdd men inser att den sannolikt får vara i ett separat chassi. Är öppen för att min 2,5" ssd också får vara i ett separat chassi.

Vad behöver jag för ändamålet? Jag önskar mig hålla till en så prisvärd nivå som möjligt (billigt). Jag har kikat runt lite men jag har verkligen inte koll på vad som håller adekvat nivå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av feedmeastraycat:

Jag vill gå från min stationära klump till en liten dator. Det jag använder datorn till idag är ffa streama media från Jellyfin och Office olika applikationer. Jag har inga behov av att spela. Jag vill helst kunna röra över min 3,5" mekaniska hdd men inser att den sannolikt får vara i ett separat chassi. Är öppen för att min 2,5" ssd också får vara i ett separat chassi.

Vad behöver jag för ändamålet? Jag önskar mig hålla till en så prisvärd nivå som möjligt (billigt). Jag har kikat runt lite men jag har verkligen inte koll på vad som håller adekvat nivå.

MS Office kräver win eller men ar du rax Libre office så du kan köra Linux ?
Det smidigaste är nog en färdig minipc för det är svårt att bygga smått då det finns få delar tillgängliga för det är ofta speciallösningar för att hålla det smått.
En Intel n100 kan du hitta från en dryg tusing men vill man ha nått kraftigare så finns det i princip laptops i mer kvadratisk låda utan skärm typ

https://webshop.asus.com/se-se/90MR00R2-M000D0/ASUS-ExpertCen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej och tack för svar. Jag tänker mig också en färdig men det är en jungel. En Intel n100 likt denna skulle det fungera för ändamålet jag beskrev? Jag kompletterar med nytt minne och plockar hdd från min nuvarande dator då.

zotac

Permalänk
Snusfri

Jag skulle köpt en GMKtec G3 med en N100, 8GB RAM (Som går att uppgradera) och 256GB SSD för ~1500:-

Alternativt välja versionen med 16GB RAM och 512GB SSD för 1940:-.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Rekordmedlem

Hej och tack för svar. Jag tänker mig också en färdig men det är en jungel. En Intel n100 likt denna skulle det fungera för ändamålet jag beskrev? Jag kompletterar med nytt minne och plockar hdd från min nuvarande dator då.

zotac

Du borde snarare använda en SSD än en hdd men i övrigt lär en N100 orka med men de är ju inga fartmonster utan "tillräckliga"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag skulle köpt en GMKtec G3 med en N100, 8GB RAM (Som går att uppgradera) och 256GB SSD för ~1500:-

Alternativt välja versionen med 16GB RAM och 512GB SSD för 1940:-.

Hej, är det ett pålitligt märke att köpa? Jag har inte provat Aliexpress någon gång och är inte bevandrad med märken från Amazon eller Aliexpress.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde snarare använda en SSD än en hdd men i övrigt lär en N100 orka med men de är ju inga fartmonster utan "tillräckliga"

https://www.youtube.com/watch?v=hekzpSH25lk

https://www.youtube.com/watch?v=0hCNxSd4Y2I

Ja självklart menar jag SSD. Jag var otydlig. Hdd är bara en stenbumling till lagring i övrigt.

Permalänk
Snusfri

Hej, är det ett pålitligt märke att köpa? Jag har inte provat Aliexpress någon gång och är inte bevandrad med märken från Amazon eller Aliexpress.

GMKtec är en stor och välkänd tillverkare.
Har själv beställt från Aliexpress några gånger och inte haft några problem än så länge.

Här 2st reviews på modellen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

GMKtec är en stor och välkänd tillverkare.
Har själv beställt från Aliexpress några gånger och inte haft några problem än så länge.

Här 2st reviews på modellen.
https://www.youtube.com/watch?v=2ZFcnsNh_es

https://www.youtube.com/watch?v=LUk6BaKDIXE

Tack för svar. Då ska jag kika lite på denna. Den verkar ju onekligen prisvärd!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@feedmeastraycat
Tja, tänkte höra om du köpte någon liten rackare, och om du är nöjd med den i så fall?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Raspberry pi 5 och med ett snabbt minneskort kan den lätt ersätta en office-dator. Känns precis som en "stor-dator".
Du bör fundera på om du vill köra windows eller linux, då RPi5 idag endast stöder linux. (mycket möjligt att vi ser windows 11 för ARM och RPi5 i framtiden)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har själv en Raspberry pi 5 och med ett snabbt minneskort kan den lätt ersätta en office-dator. Känns precis som en "stor-dator".
Du bör fundera på om du vill köra windows eller linux, då RPi5 idag endast stöder linux. (mycket möjligt att vi ser windows 11 för ARM och RPi5 i framtiden)

Windows 11 finns för ARM CPU. Lenovo, Microsoft och Hp har släppt sina första Arm-datorer.

https://www.xda-developers.com/how-install-windows-11-raspber...

Permalänk
Medlem

I vad mån inte ARM64 är intressantare till ett sånthär användningsscenario, fick jag upp ögonen för "märkestillverkarnas" enliters minidatorer när vi började använda sådana på jobbet för ett gäng år sedan. Riktigt trevliga maskiner, som finns i alla möjliga konfigurationer upp till i7. Har inte öppnat den senaste generationens burkar, men tidigare generationer har i alla fall använt socklad CPU och SO-DIMM:ar, vilket ju kan underlätta om man tänkt köpa något på andrahandsmarknaden där man tenderar att få hålla till godo med vad som finns.

De jag öppnat använder NVMe-disk, men det finns plats för 2.5"-disk också. Eller om man hellre vill det, och inte tycker IGPU:n duger, grafikkort i specialformfaktor.

ServeTheHome har en bra jämförande dragning om alternativen från Lenovo, HP och Dell, med fokus på att handla begagnat. Man jämför även med RPi. Länk. Notera att den är några år gammal nu, och att den senaste generationen inte fanns när den skrevs. Det finns även annat läsvärt material på ämnet, länk.

Personligen tycker jag Lenovos minidatorer tenderar att vara trevligast/mest genomtänkta. De har också åtminstone i de fall jag stött på använt en vanlig AMI Aptio V-UEFI, vilket är fördelaktigt om man vill in och hacka i det. HP kör sitt eget race. Har inte grävt i Dells UEFI.

Angående ljudnivå tycker jag de är förvånansvärt tysta. Vid normalanvändning hör man dem inte. Inte ens vid hög last låter de särskilt mycket. Ska man jämföra dem med något är det väl laptops. Det är inte som gamla tiders SFF-datorer, som kunde låta som jetplan när man plågade dem.

Den enda egentliga varningsflagga jag har är att minidatorerna är utrustade med Computrace/Absolute Persistence. Har den tidigare ägaren aktiverat det, så är det väldigt svårt att deaktivera/bli av med (läs: rätt avancerad UEFI/varstore-hacking som involverar hårdvaruprogrammerare och i värsta fall losslödning av BIOS-chippet om det inte kan programmeras in circuit via SPI). Bra grej att fråga om ifall man köper begagnat, och något man bör ha koll på om man ger sig in på den här marknaden. Sannolikt vill man som hemanvändare deaktivera det permanent.

Över/underklockningsmöjligheterna är som man förväntar sig av utpräglade företags/kontorsdatorer väldigt begränsade, men för den som inte är rädd att hålla på med lite enklare UEFI-hacking går det att aktivera dolda options, alternativt ändra parametrarna direkt i varstores med mjukvara från UEFI shell.

Värt att nämna i övrigt är att det finns en ganska aktiv moddningscommunity kring enlitersdatorer också. Sett exempel på folk som kör K-processorer i dem och sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Windows 11 finns för ARM CPU. Lenovo, Microsoft och Hp har släppt sina första Arm-datorer.

https://www.xda-developers.com/how-install-windows-11-raspber...

Detta hade jag missat. MEN detta är ej en lösning direkt från Microsoft och det står även att många drivers inte fungerar med nätverk m.m.

Kör man t.ex. ubuntu så har de redan färdigkonfigurerat device tree och kerneln.

Så kul att det "går" men menade ett officiellt stöd från Microsoft.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@feedmeastraycat
Tja, tänkte höra om du köpte någon liten rackare, och om du är nöjd med den i så fall?

Hej! Det blev ingen ännu. Vi får se efter flytt