Lite höga GPU temp, för trångt chassi ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har lidit av ASUS sunkiga software i mer än fem år, pga inte orkat ta tag i problemet. (Inte tillräckligt stort problem. )
För en månad sedan förvärrades problemet, fläktarna i mitt kyltorn började gå på max, varvade ner någon sekund efter ett par minuter, bara för att dra järnet igen. Så väl värt att kasta ut skiten ur datorn ASAP!

Oj, tror jag aldrig haft det installerat mer än någon vecka totalt... på typ 15 år eller så . Körde bara in det för att se om det kunde uppfatta någon signal som inte hittades av HWInfo64...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Efter att ha vänt toppfläktarna så de suger ut luft från chassit, så har jag gjort flera nya tester, varav den längsta med tidigare nämnda OCCT, och det har uppenbarligen hjälpt.
Max temp på GPU VR VDDC är nu 88C, och det ligger i nivå med max temp på GPU hotspot som är 85C. En reduktion med 10 grader på den högst uppmätta temperaturen.

Nu återstår att testa med spel, tex Elden Ring, och köra upp dess inställningar till max.

Är nyfiken vad du får för temps i olika spel. Tycker inte det ska ligga närmare 90grader då hade jag varit orolig köra så i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är nyfiken vad du får för temps i olika spel. Tycker inte det ska ligga närmare 90grader då hade jag varit orolig köra så i längden.

Det är ju det jag hoppas ha fixat. Det första som fick mig att reagera var ju det jag skrev i mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde en stund i Elden Ring på max grafik och max temp på VDDR var under 85C. Men skall lira nån timme till, det varierar ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Körde en stund i Elden Ring på max grafik och max temp på VDDR var under 85C. Men skall lira nån timme till, det varierar ju.

Låter som normala temp på det kortet (baserat på egen erfarenhet och lite googlande).
Mitt förra kort var ett 2060 som hade samma temp som i ett kylskåp i jämförelse med 6750 så jag tillbringade en stund med vara orolig för tempen innan jag vande mig (har också ett litet chassi, Lian li lancool 205).

Hade dessutom samma problem som du med ASUS jäkla program för fläktarna eftersom alla inte hittades (kör frontfläktarna på splitter för moderkortet inte har tillräckligt med utgångar). Så jag ställde in allt i bios så det blev hyfsat iallafall

Permalänk
Medlem

ok, Elden Ring SoE på max (tror det är det nyaste och mest krävande spelet jag har installerat) och den bekymmersamma temperaturen var aldrig över 91. GPU Hotspot aldrig över 87, CPU aldrig över 61.

Inga strömavbrott heller.

Visa signatur