Bärbar dator till byggnadsingenjör studier

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till byggnadsingenjör studier

Tjena alla Sweclockare

Min fru ska börja plugga byggnadsingenjör på YH till hösten och behöver en laptop med minst 4 GB VRAM för CAD och andra programvara för 3D modellering. De verkar inte ha stationära datorer vad jag fattat det som då de har laptop med 4GB VRAM som rekommendation (ska dock dubbelkolla sen).

När jag läste detta så tänkte jag direkt att det kanske vore bäst att hitta en valfri speldator med ett hyfsat grafikkort. Men eftersom hon vill prioritera låg vikt (svärfar sa runt 1kg, tvek om man hittar det va?) så vänder jag mig till er för tips o råd.

Tack på förhand!

Permalänk

Jag filtrerade detta på prisjakt och det finns modeller ner till 1,3 kg. Som Asus ROG Flow X13 GV301RC-LJ078W
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10466192
Upp till 2 kg så finns det rätt så mycket att välja på. Andra går upp till fyra kg.
Sen vad som är bäst och mest prisvärt. Svårt att säga.
Men säkert är det bra med en stor skärm om hon kommer jobba mycket direkt på laptopen. En mindre duger om hon kommer koppla i en större skärm för det mesta.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Jo men precis. Om man kan koppla till externa skärmar så räcker en liten givetvis. Men det är inte alltid man kan göra det och att jobba med AutoCAD eller liknande på en 13" tror jag är lite för litet Jag har hittat några olika som jag tror verkar vettiga, däribland Lenovos Legion Slim 5. Har folk kommentarer på dessa?

Lenovo Legion Slim 5 - 14" | RTX 4060 | Ryzen 7 | 16GB | 1TB 14 990 kr

Lenovo Legion Slim 5 - 16" | RTX 4070 | Ryzen 7 | 16GB | 1TB 16 490 kr

Permalänk
Medlem

Valet föll till slut på en ASUS TUF Gaming A14 för att den hade bäst specs och ynka 1.45kg vilket är utmärkt till studier. Jag återkommer med testresultat inom kort om det är fler som har samma fråga i framtiden. Knappade hem en via ASUS hemsida med 10% studentrabatt.

Specs:

• AMD Ryzen AI 9 HX 370

• NVIDIA GeForce RTX 4060

• 2560 x 1600 upplösning 165 Hz

• NVIDIA G-SYNC

• 32GB LPDDR5x-SDRAM (7500MHz)

• 1TB NVMe SSD

• 1.45kg