Intels kundservice - Min resa med instabil CPU
Jag är en av dom som sannolikt drabbats av intels problem med instabila processorer och tänkte dokumentera min resa med intels support. Kanske kan vara intressant för någon att följa en pågående stor händelse i hårdvaruvärlden från en drabbad konsument.
Lite bakgrund. Jag har ett i7 13700K som köptes i mars 2023, ej överklockat, till ett nybygge. Fullständiga specifikationer:
- i7 13700K
- Gigabyte Z790 Aorus Elite AX
- Corsair Vengance (2x16)
- Samsung 970 Evo Plus 2 TB
- Deepcool LS720
- be quiet! Straight Power 1000w
- Sapphire RX 7900 XTX
Efter cirka ett halvår började en del problem där uppstart tog extremt lång tid. Från ca 10-20 sek från tryck på power tills färdig uppstart av windows hände det att det tog 1-2 minuter att få upp Windows login. Väl där var systemet extremt segt. Varje siffra (4 totalt) tog cirka 20 sekunder att registreras från knapptryck. Musen regerar extremt ”laggigt” och var därför oanvändbar. När lösen väl registrerats tar det ytterligare någon minut innan windows startar upp i samma ”laggiga” status och är helt oanvändbart och kräver 1-3 omstarter för att boota som vanligt. Nu har problemet blivit mer återkommande och uppstår cirka 1 av 5 gånger.
Extremt tröttsamt och särskilt i anslutning till alla andra problem som rapporterats med intel att processorer som drabbats får kortare livslängd oavsett vad intel hittar på med uppdateringar framöver. Jag har den senaste BIOS versionen och har aktiverat "intel default settings" men då jag har redan haft problem spelar det ingen roll för potentiell skada som redan är skedd. Även haft problem efter "intel default settings". Jag valde därför att starta ett garantiärende hos intel. Jag tänkte rapportera lite vad som händer och ge ett exempel på hur kontakten med intel kan se ut under en, från intels perspektiv, jobbig period.
Mitt ärende registrerades i tisdags (30/7). Först fyllde jag information för attestera om min produkt omfattas av garanti vilket den gjorde t om april 2025. Jag fyllde i mitt ärende med en ungefär likartad beskrivning av problemet som ovan. I onsdags (31/7), kom första svaret från Intel:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hi X
Greetings from Intel Customer Support.
Sorry to hear about the situation.
Intel is actively investigating the root cause of this issue, including manufacturing, design, and other potential factors. Intel will provide updates as relevant information becomes available.
Intel has observed that this issue may be related to out of specification operating conditions resulting in sustained high voltage and frequency during periods of elevated heat.
In order to address this scenario while the investigation continues, Intel has recommended to system and motherboard manufacturers a set of ‘Intel Default Settings’ to be released around the end of May, 2024 for 13th and 14th Generation K Sku processors. Intel recommends using these settings. If there is no “Intel Default Settings” profile in your updated BIOS, individual settings noted in the link below can be manually adjusted through the BIOS menu: [url="https://community.intel.com/t5/Processors/June-2024-Guidance-..."]
Please contact your motherboard manufacturer for information on how to adjust these settings in your particular BIOS.
Please let us know if you have already tried these settings and the outcome of it.
If you have any further questions or concerns, please feel free to reach back to us.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andas standardsvar. Mitt problem är inte att jag behöver en temporär lösning som hindrar potentiell framtida instabilitet, min CPU är instabil och fungerar inte som den ska. Lösningen dom föreslår har jag redan använt mig av, vilket också framgick när jag beskrev problemet.
Mitt svar till intel, skickades torsdag den 1/8:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thanks for returning so quick. The proposed solution with "Intel Default Settings" have already been applied and the problem persists since these settings have been in effect. Also, it is not relevant since affected CPUs is theorized to have their life span reduced if affected which cannot be reversed by future software updates. See:
”any degradation of the processor can no longer be reversed, the Intel fixes only prevent further degradation” from the reddit post which summarizes the issue (https://www.reddit.com/r/intel/comments/1edhm93/raptor_lake_degradation_issue_rpldie_faq_10/) where intel reps have made official statements acknowledging the stability issues.
The voltage issue is not the root cause either according to intel in the link in the responsen to my support request making the issue related to factors at intel, not the consumer. I am not interested in short term fixes to a product which doesn't deliver as advertised, the solution to my problem is a replacement cpu or a full refund. Not suggestions for voltage settings to stabilize a alertast faulty product which have had stability issues and thus, possible degradation of the CPUs life-span. I also want to clarify that, even though I have a "K" CPU it has not been overclocked and I have not done any changes to voltages whatsoever.
Looking forward to hearing back from you.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommer fortsätta uppdatera utifrån hur ärenden utvecklas.