behöver hjälp. "serial ATA" hd problem

Permalänk
Medlem

behöver hjälp. "serial ATA" hd problem

hej....
jag köpte 2 serial ata hårddiskar och märket är: "Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080M0 80Gb 7200rpm 8Mb SATA"

jag använder pci raidkort märket är : "HighPoint RocketRaid 1520 2-channel Serial ATA RAID Retail PCI inkl. Rocket Head 100"

jag har ett asus moderkort :"Asus A7N8X-X nForce2 400 3DDR-DIMM 5PCI LAN Audio SocketA ATX"

problemet är när jag kopplar dom 2 SATA hårdiskarna till raid kortet så hittar inte windows xp hårdiskarna (obs: jag har redan 2 ide hårddiskar innan IBM 30+40 gig) men från bios så kan jag se att jag har 2 SATA raidade och jag har inga problem med det.

jag försökte instalera om windows xp men då säger den att det finns ingen hårdisk inkopplad föruttom mina vanliga IDE förstås.
jag har updaterat drivrutinerna båda till windows och till mitt moderkort och allt annat till dom senaste. hoppas att ni har en lösning till mig

M.V.H

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

In i Diskhanteraren i XP o se så dne hittar Arrayen.

Settings > Administative tools > Computer management > Disc management. (om du kör engelsk iofs. ;o)
Annars är det Kontrollpanelen > Admin verktyg > ngt annat

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

om du ska installera xp och på sata raid så trycker du F2 ibörjan för att lägga till scsi drivrutiner sen måste du stoppa in disketten med drivisarna(har du drivrutinerna på cd måste du föra över dom på diskett).
Sen installerar du som vanligt men måste välja att boota ifrån scsi enhet i bios annars står det "no system disk". Hoppas det går bra

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se