Vilket programmeringsspråk ska man välja

Permalänk
Medlem

Vilket programmeringsspråk ska man välja

Hejsan jobbar just nu som elektriker men har alltid velat lära mig att programmera och jobba med det.
Tänkte att jag skulle lära mig det själv hemma på fritiden när jag har tid.
Men vilket språk rekommenderar ni att man lär sig och vilket har goda egenskaper för jobb ?
Samt har ni något tips på var man kan lära sig programmering på nätet gärna gratis 👍

Permalänk
Medlem

Kostar pengar men brukar ha bra kurser.
https://www.udemy.com/

Om jag skulle vara elektriker så skulle jag förmodligen vilja börja jobba med PLC programmering som automationsingenjör.

*Sitta på en stol 40h i veckan och programmera/möten är inte så skoj heller.

Vilket språk är svårt att svara på, beror på vilken branch man vill verka inom. Om man vill jobba inom ren IT så är det väll nått av Java, C#, python, golang, javascript.

Permalänk
Medlem

När man väl har lärt sig så är det ganska lätt att byta till andra språk så jag tycker inte att det spelar så jättestor roll. Men jag hade nog ändå rekommenderat ett hårt typat språk som C#

Permalänk
Medlem

Det beror på vad exakt du vill jobba som, utveckla mer vad det är du vill.

Skriva appar till mobiler? Swift (Ios) och Kotlin (Android)
Spelprogrammering? C# eller C++
Webb? TypeScript/JavaScript
Embedded? C och Rust
Automation? PLC
AI? Python
o.s.v.

Permalänk

PLC valet är lite självklart. Det är guld värt att både vara elektriker och PLC programmerare.
En frontend webbutvecklare, spelutvecklare etc, så är de gångerna räknade som de i jobbet har behov behov av att öppna ett elskåp för att koppla om.
Medans en PLC utvecklare som även är elektriker kan bli mycket attraktiv på företag som Assemblin.

*edit*
Det finns folk som jobbar med webutveckling och gör lösningar där det är fördel för den som jobbar med det att kunna el hel del om "kraftelektronik" och allt vad det heter. Dessa jobb är lite svårare att komma in på, de finns mindre av. PLC och elektriker går hand i hand då de jobbar med varandra. Lite som frontend och backend webbutvecklaren jobbar väldigt nära varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

PLC valet är lite självklart. Det är guld värt att både vara elektriker och PLC programmerare.
En frontend webbutvecklare, spelutvecklare etc, så är de gångerna räknade som de i jobbet har behov behov av att öppna ett elskåp för att koppla om.
Medans en PLC utvecklare som även är elektriker kan bli mycket attraktiv på företag som Assemblin.

*edit*
Det finns folk som jobbar med webutveckling och gör lösningar där det är fördel för den som jobbar med det att kunna el hel del om "kraftelektronik" och allt vad det heter. Dessa jobb är lite svårare att komma in på, de finns mindre av. PLC och elektriker går hand i hand då de jobbar med varandra. Lite som frontend och backend webbutvecklaren jobbar väldigt nära varandra.

nu tänkte jag att jag kanske skulle byta yrke helt och hållet men det du säger om att vara elektriker och även kunna programmera plc kan ju vara en ide.

men kan man lära sig plc programmering online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan jobbar just nu som elektriker men har alltid velat lära mig att programmera och jobba med det.
Tänkte att jag skulle lära mig det själv hemma på fritiden när jag har tid.
Men vilket språk rekommenderar ni att man lär sig och vilket har goda egenskaper för jobb ?
Samt har ni något tips på var man kan lära sig programmering på nätet gärna gratis 👍

Det spelar inte så stor roll vilket programmeringsspråk du börjar med. Du behöver ändå lära dig flera olika programmeringsspråk för att kunna bli en bra programmerare. Ju fler dess bättre, och ju mer olika dess bättre - på det viset får man fler perspektiv på olika sätt att göra samma sak.
Men att lära sig programmeringsspråk är egentligen rätt lätt. Att lära sig programmera är den svåra biten.

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

nu tänkte jag att jag kanske skulle byta yrke helt och hållet men det du säger om att vara elektriker och även kunna programmera plc kan ju vara en ide.

men kan man lära sig plc programmering online

Ja, man kan lära sig PLC online. Jag tänker att du är en elektriker som hade breddat sig till PLC och mer kan gå över till PLC. Det som är svårt att lära sig online är den elektriska biten hur man kopplar in. Du borde ha lite fördelar där.
Sedan är det analogkort, men man kan se på youtubeklipp. Kan man det elektriska så kan man hänga med.

Det speciella i ditt fall är att du kan bli anställd som elektriker som kan PLC, jag själv har jobbat med otroligt många såna. De brukar inte briljera på PLC biten, men vissa gör det. Vissa väljer även gå 2årig YH inom PLC.

Sedan går det såklart helt sadla om. Och elkraftkunskap kan man ha nytta av ändå, bara att det är mindre av det.