Hjälp en nybörjare att automatisera ventilationen
Hej Sweclockers!
Jag bor i en villa från 1948 med självdrag och mekanisk frånluftsventilation. Frånluftsfläkten är en ganska stor sådan som sitter uppe på taket och det finns bara av och på, ingen varvtalsreglering. Nu när det börjar bli kallt ute så går det inte att köra den hela tiden, det blir helt enkelt alldeles för kallt inne och sådan extrem ventilation behövs egentligen inte. Har löst problemet tillfälligt med en Deltaco Smart Plug som jag schemalagt av/på med. Problemet är ju bara att det tar ju inte hänsyn till huruvida jag och sambon är hemma eller inte. Är vi borta hela dagen så är det ju dumt att skicka ut massor med varmluft ur huset och suga in kalluft. Å andra sidan, är vi båda hemma och inomhus hela dagen så kanske fläkten skulle behöva gå lite mer än den är schemalagd till att göra.
Jag har en Netatmo väderstation med inomhusgivare i sovrum och vardagsrum. På natten brukar CO2-nivån i sovrummet kunna gå över 1000ppm ibland och i vardagsrummet kan den också komma upp ganska högt om vi båda sitter i vardagsrummet en längre tid. Jag har som sagt schemalagt smartplugen hyfsat så att det är ganska sällan CO2-nivån går över 1000ppm men det händer ibland ändå. Samtidigt så kan det under långa perioder ligga på ~450-500ppm och takfläkten fortsätter att gå i flera timmar trots att det egentligen inte skulle behövas.
Tanken var att installera Home Assistant på min NAS (Synology DS920) och skapa en automatisering där. Problemet är bara att smart plugen jag har inte funkar i Home Assistant. Jag har en IKEA Trådfri smart plug jag skulle kunna använda men jag får inte till det att koppla IKEA Trådfri gateway till Home Assistant.
Andra idén var att göra automatiseringen i Google Home, för där hittar jag IKEA pluggen men jag hittar inte hur man gör en sådan "avancerad" automatisering, bara typ slå på fläkten vid ett visst klockslag osv.
Har ni några tips på hur jag kan göra? Går det att lösa på något sätt i Google Home eller är det dags att köpa en ny smart plug som fungerar i Home Assistant?
O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare