Skrivet av Carlsson1986:
Hur svårt är det att bygga själv?
Klarar man det på en timme och finns det risk att man förstör något?
Skulle absolut INTE säga att du gör det på en timme om du bygger dator för första gången!
Bara att packa upp allt ur kartongerna/plastpåsarna och sortera saker tar ju iaf en 20-30 min.
Och skulle du behöva tid för felsökning när allt är inkopplat så kan man behöva plusa på mer tid där.
Är du riktigt händig av dig eller erfaren med datorbyggen sen tidigare, isf absolut att man gör det på nån timme.
Min kompis som har byggt ett par datorer tidigare, tog typ 2 timmar på sig senaste gången och ungefär en hel dag första dagen.
Jag personligen byggde bara förra veckan ihop min allra första stationära datorer, och det tog en hel Söndag. Jag började på morgonen och var klar på kvällen med ett par pauser emellan.
En sak som tog tid för mig var dels hur CPUn/kylare skulle monteras då det inte fanns med nån tydlig instruktion för detta och jag hittade till en början ingen bra Youtube guide för just min processor och kylare. En annan sak var hur olika sladdar skulle kopplas in.
Till exempel bara kontakerna till chassi-fläktarna tog en timme. Detta var pga att dels var jag lite osäker på vilka kontaktuttag på moderkortet dessa skulle kopplas in i. Sen när jag lokaliserat detta så insåg jag att det bara var 2 kontaktuttag för fläktarna och inte 3. Men chassit hade 3 fläktar.
Men till en började så kollade jag noga på moderkortet sedan en youtube guiden för detta, sedan en annan youtube guide, sen kollade jag på asus egen sida och deras info om moderkortet, kunde inte hitta något om detta där heller, sedan inspekterade jag mitt moderkort igen.
Till slut hittade jag info på nån artikel att detta moderkort faktiskt bara har 2 kontaktuttag för fläktar, men att man inte måste använda alla 3 chassifläktar.
Och på ett forum hade dom skrivit om just detta, att man då kunde använda en typ av adapter, som man kopplar in på moderkortet men ger sedan 1 uttag för vardera fläkt, och detta skulle då fungera bra så länge det var fläktar med "vanlig strömförsörjning" som jag förstod det. Likt bilden under.
Så detta är saker som kan ta tid om du inte byggt en dator förut då man inte har rutin/erfarenhet för sånt.
Och denna text är ju absolut inte för att avskräcka dig till att bygga en egen dator men tycker det är bra att
ge info sån här sorts info så man inte tror att "aja det här går ju fort, det här fixar jag innan middagen", sen inser man att det var lite mer komplext än vad man väntade sig och står där halvfärdig vid midnatt när man egentligen bara vill gå och lägga sig.
Men det känns kul och produktivt att bygga sin egen dator, men se till att ha mycket tid, vara ostörd, ha tålamod och antingen en duktig kompis du kan ringa eller bra youtube guider till hjälp!