Chassi fläktar funkar ej(nytt)

Permalänk
Medlem

Chassi fläktar funkar ej(nytt)

Hej har gigabyte 350m moderkort och undrar var jag ska stoppa in denna kabel verkar ej gå?

Permalänk
Medlem

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/komponenter/till...

Måste jag köpa en sånhär pga gammalt moderkort eller något ?

Permalänk

det där ser inte ut som en fläktkontakt?

skulle snarare tro att det om något är möjligen en kontakt till någon fläkthub eller något annat i chassit.

iaf ingen standardkontakt utan nån specialare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där ser inte ut som en fläktkontakt?

skulle snarare tro att det om något är möjligen en kontakt till någon fläkthub eller något annat i chassit.

iaf ingen standardkontakt utan nån specialare.

https://www.webhallen.com/se/product/366225-Kolink-Observator...

Detta chassi. Vilken är den som ska i moderkort då?

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

ingen aning.

du får helt enkelt kolla i manualen för chassit för som sagt det är är ingen standardkontakt.

det enda jag hittar är detta.

https://kolink.eu/onewebmedia/Cases/OBSERVATORY%20LITE/observ...

dock verkar det vara för nån "lite" modell men chassit ser ju på bilden typ identiskt ut iaf.

så bör sitta en dosa nånstans i chassit dessa fläktkablar ska kopplas till och antar att du sen får styra fläkthastighet och rgb med fjärrkontrollen.

skulle säga att det är inget med att du har har ett gamalt moderkort utan handlar nog mer om att du köpt billigt kinesiskt skit där de snålat in på så mycket de bara kan för att kunna sälja det billigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Fläktarna skall seriekopplas och den änden från första fläkten behöver du inte bry dig om, vill du styra RGB:n med Reset-knappen ska du inte heller koppla in RGB-kabeln till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen aning.

du får helt enkelt kolla i manualen för chassit för som sagt det är är ingen standardkontakt.

det enda jag hittar är detta.

https://kolink.eu/onewebmedia/Cases/OBSERVATORY%20LITE/observ...

dock verkar det vara för nån "lite" modell men chassit ser ju på bilden typ identiskt ut iaf.

så bör sitta en dosa nånstans i chassit dessa fläktkablar ska kopplas till och antar att du sen får styra fläkthastighet och rgb med fjärrkontrollen.

skulle säga att det är inget med att du har har ett gamalt moderkort utan handlar nog mer om att du köpt billigt kinesiskt skit där de snålat in på så mycket de bara kan för att kunna sälja det billigt.

Hmm nä hittar ingenting och fick ej med en sån dosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Fläktarna skall seriekopplas och den änden från första fläkten behöver du inte bry dig om, vill du styra RGB:n med Reset-knappen ska du inte heller koppla in RGB-kabeln till moderkortet.

Seriekopplas till vad? med vad för kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Seriekopplas till vad? med vad för kabel?

fläkt 1 ---> fläkt 2 ---> fläkt 3 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Sen då? Har bara den kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Fläktarna är seriekopplade

Permalänk
Medlem

från den sista ska du ansluta till moderkortets 4-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

från den sista ska du ansluta till moderkortets 4-pin

Igen alltså. Detta är den enda jag har från alla fläktar vart ska den? Jag kan ej koppla in den i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Igen alltså. Detta är den enda jag har från alla fläktar vart ska den? Jag kan ej koppla in den i moderkortet.

Har du kopplat in sata-kabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharky93:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

These fans can be controlled either via the integrated RGB button on the I/O panel, or by the lead 140mm fan connecting to your motherboard with a 5V 3-pin adapter.
https://kolink.eu/Home/case-1/midi-tower-2/observatory-series...
Då har du väl inte adaptern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag, du har fått chassit med fläktarna som inte går att styra hastighet på. Koppla in sata-kabeln så går dom igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Nu förstår jag, du har fått chassit med fläktarna som inte går att styra hastighet på. Koppla in sata-kabeln så går dom igång

Sata är inkopplad men dom snurrar inte ändå haha bara rbg lyser

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Sata till psu direkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Ska sata in till moderkortet eller till psu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Ska sata in till moderkortet eller till psu?

Till nätaggregatets sata kontakt för att ge ström till fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Till nätaggregatets sata kontakt för att ge ström till fläktarna

Så sjukt jag har gjort det men får bara att rgb lyser men fläktarna snurrar inte....

Permalänk
Medlem

Prova med att koppla bort allt och börjar om från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Prova med att koppla bort allt och börjar om från början

Hmmm kan det vara så att jag har en sata kabel från ett annat nätagg att det är därför det blir så?
stoppar jag in och ut kabeln så snurrar fläktarna 1 cm bara och rgb lyser hela tiden men sen inge mer.

rgb lyser som sagt hela tiden med kabeln men fläktarna snurrar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Hmmm kan det vara så att jag har en sata kabel från ett annat nätagg att det är därför det blir så?
stoppar jag in och ut kabeln så snurrar fläktarna 1 cm bara och rgb lyser hela tiden men sen inge mer.

rgb lyser som sagt hela tiden med kabeln men fläktarna snurrar inte...

Blandar aldrig kablar från olika nätagg, det kan ha varit orsaken

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in modulära kablar från andra nätagg så är risken extremt hög att du dödar vad du kopplar i för de följer inte samma pin-out på nätaggets sida, det är ingen standard som existerar för den sidan av kabeln.

Beroende på hur de är kopplade så kan det du kopplade i överleva dock men beror helt på vart vilken volt hamnade och det vet du inte förrän du testar med en korrekt kabel (eller börjar mäta med multimeter men det tror jag inte är av intresse)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Blandar aldrig kablar från olika nätagg, det kan ha varit orsaken

Vet ej om jag gjort det.. Haha står ju inte vad kabeln är för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Vet ej om jag gjort det.. Haha står ju inte vad kabeln är för

Du skrev ju att du använt kabeln från ett annat nätagg.

Detta är samma sak som att be om att nått går sönder.

Byt genast till den SATA kontakten som ingick i det nätagg du använder, och testa sen igen.

Du kan ha förstört fläktarna. Vilket är billigare än om du använt sladden för att koppla en SSD i, och den går sönder

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du skrev ju att du använt kabeln från ett annat nätagg.

Detta är samma sak som att be om att nått går sönder.

Byt genast till den SATA kontakten som ingick i det nätagg du använder, och testa sen igen.

Du kan ha förstört fläktarna. Vilket är billigare än om du använt sladden för att koppla en SSD i, och den går sönder

Nej jag är inte helt hundra på att jag använt från ett annat nätagg, eftersom ingenting funkar så antar jag att jag måste råkat stoppa in en kabel från ett annat nätagg. Men då borde väll inte rgb lysa? Rgb lyser men fläktarna snurrar inte som sagt

Permalänk
Medlem

Corsair CX650M 650W är mitt nätagg men när jag söker på det och kablarna så ser det ut som att det kan vara lite annorlunda mot min sata kabel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Corsair CX650M 650W är mitt nätagg men när jag söker på det och kablarna så ser det ut som att det kan vara lite annorlunda mot min sata kabel ?

Den där änden lär se exakt likadan ut.
Problemen ligger i andra änden. Den ände som sitter i nätagget.

Där kan varje pin vara ansluten till nått annat. T.ex. kan du få fel volt på en pinne vilket i BÄSTA fall innebär att det inte fungerar, men i sämsta fall att det du ansluter går sönder.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM