Permalänk
Medlem

Plötsligt problem med latency...

Min stationära dator har drabbats av latency problem sedan några veckor tillbaka. Jag blir utsläng titt som tätt i spel på grund av ping på mer än 300ms. Det har fungerat kanon innan i ett gäng år.

Loggar jag ping mot 8.8.8.8 så ligger jag oftast på 30-70ms, men i mellan åt så dyker det upp 1-2 svar på flera hundra ms. Jag har Tele2(gamla Comhem) Coax router och datorn är kopplad med kabel.

Just nu kör jag samma loggning med min bärbara som jag också kopplat mot routern med sladd. Resultat: stabilt mellan 10-20ms mätt mot 8.8.8.8.

Vad kan det bero på och hur felsöker man?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort i stationära datorn och har du uppdaterat drivrutinerna till det på länge?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Det stora problemet med Coax-nät är att en hel fastighet i regel delar på nätverket tillskillnad från Ethernet då respektive lägenhet får en egen tåt.
Det kan ju vara så att du har fått mer last i ditt lokala nät som påverkar. Typ någon granne som är storkonsument av nätverkspaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttcs:

Vad kan det bero på och hur felsöker man?

Lokalt problem eller problem på rutten till spelservern.

Eftersom två datorer har olika resultat ligger det nära till hands att speldatorn är problemet. Det är dock rätt meningslöst att mäta mot 8.8.8.8 eftersom den IP:n inte motsvarar en enda specifik server och det egentligen är latensen mot spelservern du är intresserad av.

Stäng av (bryt strömmen, dra ur kontakten) på alla enheter på nätverket som inte deltar i felsökningen för att minimera lokala felkällor. Minimera bakgrundsprocesser och telemetri om du har oturen att behöva felsöka på Windows.

Kör mtr eller liknande program som kan berätta paketförlust och varians i latens per hopp på rutten till spelservern.

Om latensen uppstår på internet, byt spelserver till en dit du har en bättre rutt. Om latensen uppstår lokalt så har du antagligen ett operativsystem som uppdaterats så det gått sönder eller drabbats av något du installerat när problemet uppstod. Om problemet beror på att andra enheter på ditt nätverk köar upp paket i flaskhalsen mot internet, skaffa fetare abbonemang och/eller en router efter koaxmodemet som klarar SQM för att managera kön.