EU vill standardisera laddare och laddkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Samma som standardiseringen av våra vägguttag.
Själv ser jag mer fördelar än nackdelar med den gemensamma standarden.

Dessutom svårare att rensa usb-c kontakten från damm jämte lightning.

Själv har jag haft många usb-C och få ligtningkontakter. Aldrig brutit en usb-C kabel men däremot haft problem med att lightningkablar gått sönder precis där kontaktdonet slutar och vanliga sladden börjar. En riktig apple-klassiker då de verkar vara gjorda av extra skräpigt material där alltid ;).
Så i praktiken har det väl varit brister på båda fronter.

Men.
Det spelar kanske mindre roll hur lightningkontakten är.
Lightningkonstanten är i oduglig för standardisering eftersom den är nedlåst till apple.
Så den har aldrig uppnått nivån att ens kunna axla en standardiseringsroll.
Det här är ett ganska avslutat kapitel.

Problemet med USB-C som jag upplevt är att den är otillförlitlig i anslutningen. Glappar och lossnar ofta. Skulle vilja ha en kontakt som snäpper fast ordentligt och inte ramlar ur för minsta lilla. Fast det är väl alltid en kompromiss, risken är väl större att produkten går sönder istället för att sladden lossnar om den sitter för hårt fast. Lightning har jag knappt använt då jag inte använder Apple-produkter men den har säkert också sina nackdelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag kan inte se in i framtiden och se vilka innovationer som inte uppkommer på grund av att vi låser in oss i olika standarder.
Det är principen som är huvudsaken. Ju fler ramar ju trängre utrymme för innovation. Det borde vara självklart att se.

Det kan faktiskt vara tvärt om också.
Med standardisering kan man faktiskt accelerera teknikutvecklingen.
Standardisering ska inte underskattas.

Exempel:
Ett system som gör att alla kör på höger sida vägen behöver inte göra att alla måste köra långsammare. Tvärt om kan det faktiskt effektivisera trafiken att tvinga in körregler om vilken sida vägen man får köra.

Att det är samma spänning och frekvens i alla vägguttag gör att man inte behöver bygga in en massa extra grejer i enheter som behöver ström som säkerställer rätt spänning beroende på vilket vägguttag som används.

Standardiseras laddare som i nyheten så kan företag lägga mindre tid på att uppfinna laddare igen och igen och igen och igen och igen - och istället lägga dessa resurser på faktisk innovation istället för inlåsning där laddningen egentligen inte är nå vidare ny.

Det behöver inte bli så heller. Jag kan inte heller se in i framtiden 😊. Och ja - det kan begränsa som du tar upp.
Men de där ramverken som standardiserar är inte bara väggar som tränger in - utan det är också fundament/basplattor som möjliggör för mer byggande.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det är första gången ett EU-initiativ faktiskt adresserar ett reellt tekniskt problem inom konsumentelektronik: den splittrade och ineffektiva strömförsörjningsstandarden. När även switchar, routrar och andra nätverks- och IoT-enheter i hemmet får stöd för USB-C PD (Power Delivery) innebär det ett stort steg mot enhetlig strömförsörjning och interoperabilitet.

Att ersätta dagens proprietära nätadaptrar och väggtransformatorer med standardiserad USB-C-matning på 5–20 V minskar inte bara elektroniskt avfall utan också komplexiteten i strömförsörjningskedjan. Det öppnar för modulära, skalbara nätverksinstallationer där samma typ av kabel kan användas för både data och effekt, vilket i praktiken kan eliminera hela transformatorhärket som länge varit en svag punkt i konsumentnätverkens design.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.