Tömd M.2 för jag tog ut den? Vad hände?

Permalänk
Medlem

Tömd M.2 för jag tog ut den? Vad hände?

Tja
Jag hittade en laptop här i hemmet, öppnade upp den och till min förvåning hade den en M.2 disk i sig, tänkte... Jag sätter den i min stationära dator istället.

Jag öppnar upp min stationära, med mitt moderkort (https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-UNIFY) ser att jag har 3 platser, ok!

Skruvar av m.2 kylaren den under grafikkortet (3e slotten), ser att jag av lathet installerat min gamla 2tb disk där.
Tänkte, ok jag flyttar den till min M.2 plats nr.2 och laptop disken i plats nr.3

Nu när jag går in i Windows så finner jag enbart laptop disken likväl min OS disk, ingen 2tb synlig.
Skruvar ut GPU engång till flyttar tillbaka m2 2tb disken vart den alltid varit, windows finner den inte, men bios gör.
Tar ut laptop disken, så hittar diskhanteraren min 2tb men att den inte har någon "volym" i sig, dvs som att den vore tom?!

Sätter i laptopdisken igen och nu hittas enbart laptopdisken, ingen 2tb alls, men den finns i bios?

Vad är det som kan ha hänt?

När 2tb disken hittades sa windows att den inte har någon volym tilldelad alls, hur tusan kan en hårddisk tömmas av att bara disconnecta den?!

(Ja jag hade elkabeln uttdragen och inga lampor lös på moderkortet när jag gjorde denna 'operation')

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Funkar den om du stoppar tillbaka den i laptopen?
Gissar att en/två av dina tre m2 slottar delar en av PCI-e platserna, sitter det en fet gpu där så är din m2 inte aktiv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Den har nog inte tömts... Men teoriskt sett räcker det med att en bit på "rätt" ställe flippas för att ditt OS ska tro att en disk inte har ett filsystem/partition. Kanske kan gå att återskapa.

ESD och en rejäl skopa otur skulle kunna orsaka sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Funkar den om du stoppar tillbaka den i laptopen?
Gissar att en/två av dina tre m2 slottar delar en av PCI-e platserna, sitter det en fet gpu där så är din m2 inte aktiv.

Skrivet av dlq84:

Den har nog inte tömts... Men teoriskt sett räcker det med att en bit på "rätt" ställe flippas för att ditt OS ska tro att en disk inte har ett filsystem/partition. Kanske kan gå att återskapa.

ESD och en rejäl skopa otur skulle kunna orsaka sånt.

Okej
Jag har nu tagit in och ut laptop + gamla disken x antal gånger för testa runt.

Vad händer nu...
Jo datorn bootar inte förbi BIOS när 2TB disken är ikopplad, men utan någon disk eller med laptopdisken så startar datorn som vanligt?
ESD borde inte va anledning, jag har arbetat med datorn på samma sätt som jag gjort senaste 20 åren, det finns ingen anledning för disken att dö, spec nu att den inte ens kommer in i windows ifall just den är ikopplad?
ESD via moderkortet är väl enda och inte via mig, att moderkortet inte laddat ut sig helt kan jag acceptera, som tur är att disken faktiskt inte hade något viktigt på sig, men att detta sker bara av att ta ut den?!?! och att datorn ej bootar förbi BIOS ifall den är i?

Om jag ska reklamera disken,
"Din order lämnades ut 2023-09-05." tror ni att webhallen kan göra något?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi Vet inte varför disken bråkar med dig.
Är disken krypterad och kan det hänt något när du skiftat platser fram och tillbaka.

Jag skulle testa att boota en live Linux med bara den disken inkopplad och se om du hittar några partitioner på den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Niivpzi Vet inte varför disken bråkar med dig.
Är disken krypterad och kan det hänt något när du skiftat platser fram och tillbaka.

Jag skulle testa att boota en live Linux med bara den disken inkopplad och se om du hittar några partitioner på den.

Det var också en tanke men inte kommit så långt än, dock det som skett sen jag starta tråden är att jag inte ens kommer förbi bios när disken är i...
Ingen kryptering på den heller, så LiveDisk är nog svårt att testa pga skärmen startar men kommer ingenvart efteråt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Det var också en tanke men inte kommit så långt än, dock det som skett sen jag starta tråden är att jag inte ens kommer förbi bios när disken är i...
Ingen kryptering på den heller, så LiveDisk är nog svårt att testa pga skärmen startar men kommer ingenvart efteråt

Har du testat olika platser på moderkortet med bara den disken för att komma vidare ifrån BIOS ?

Får du något meddelande om varför den stannar i BIOS eller låser sig datorn?
Kan du då starta om den med Ctrl+ Alt+ Delete eller måste du stänga av den på knappen/nätaggregat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Medlem

man blir ju mörkrädd, som jag tar ut och stoppar in NVME diskar i mina 9 datorer hemma hela tiden, har aldrig något problem där, de dyker alltid upp i windows.. men nu blir man ju orolig...

du kanske bara haft rejält otur? typ att disken dött?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har du testat olika platser på moderkortet med bara den disken för att komma vidare ifrån BIOS ?

Får du något meddelande om varför den stannar i BIOS eller låser sig datorn?
Kan du då starta om den med Ctrl+ Alt+ Delete eller måste du stänga av den på knappen/nätaggregat?

Skrivet av Gtoxed:

man blir ju mörkrädd, som jag tar ut och stoppar in NVME diskar i mina 9 datorer hemma hela tiden, har aldrig något problem där, de dyker alltid upp i windows.. men nu blir man ju orolig...

du kanske bara haft rejält otur? typ att disken dött?

Sjuka är:
detta är FÖRSTA gången disken tas ut ur datorn sen inköp

Skärmen startar men inget mer sker, tar ut disken så kommer POST boot upp utan problem.
Men med otur, hur?
disken har precis fyllt 1 år och 1½ månad
Testat alla platser som finns, där den satt i, dit jag "ville" ha den, så fort denna disk är i oavsett plats med eller utan så kommer jag ingenvart, laptopdisk i m2 plats 2 eller 3 funkar klockrent....
gamla disken på plats 2 eller 3, får inte ens upp boot loggan för moderkortet

Disken i fråga är:
https://www.webhallen.com/se/product/353792-Kingston-NV2-M-2-...
"Din order lämnades ut 2023-09-05."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Sjuka är:

Skärmen startar men inget mer sker, tar ut disken så kommer POST boot upp utan problem.
Men med otur, hur?
Testat alla platser som finns, där den satt i, dit jag "ville" ha den, så fort denna disk är i oavsett plats med eller utan så kommer jag ingenvart, laptopdisk i m2 plats 2 eller 3 funkar klockrent....

Disken i fråga är:

Skrivet av Niivpzi:

Sjuka är:

Men med otur, hur?

Disken i fråga är:

Då låter det som att disken har dött, bara att reklamera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Disken kanske är trasig.

Det kan vara ESD men då ska det nog mycket till för att drabbas.
Man måste försäkra sig om att ingen kryptering eller annat skit låser M2 stickan till din dator
Man måste också vara säker på att sloten där man stoppar in M2 stickan är aktiv och kan användas

Att datorn inte bootar från M2 stickan kan ske om man monterat ur den och sedan startar datorn, då letar bios efter någon annan disk eller grej att boota från. Datorn stängs av och man monterar dit M2 stickan, det kan hända att man måste ändra boot ordningen. Det här brukar iofs fungera ändå på moderna datorer så det borde inte vara ett problem.

Man måste kolla att bios verkligen detekterar M2 stickan annars kommer den inte boota, här borde man bli mer orolig om bios inte ens hittar stickan när det tidigare fungerat.

Sedan som med all elektronik, det KAN gå sönder även om det är osannolikt. Har haft lite trasiga minnen genom åren, diskar som inte upptäcks av bios osv. Dock ingen kris eftersom det inte var viktig data. Självklart ska man ha backup för att inte åka dit om det händer skit, backup på viktig data och gärna flertalet kopior.

Permalänk
Medlem

Kan du se disken men den verkar sakna partition nu så kan det vara intressant att scanna och se om det går att återskapa den.

"TestDisk is powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software: certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting a Partition Table). Partition table recovery using TestDisk is really easy." -- https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Finns visst även för Windows; https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Bara använt i Linux tidigare så är lite nyfiken på om det kan fungera för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då låter det som att disken har dött, bara att reklamera.

Skrivet av DennisOlof:

Disken kanske är trasig.

Det kan vara ESD men då ska det nog mycket till för att drabbas.
Man måste försäkra sig om att ingen kryptering eller annat skit låser M2 stickan till din dator
Man måste också vara säker på att sloten där man stoppar in M2 stickan är aktiv och kan användas

Att datorn inte bootar från M2 stickan kan ske om man monterat ur den och sedan startar datorn, då letar bios efter någon annan disk eller grej att boota från. Datorn stängs av och man monterar dit M2 stickan, det kan hända att man måste ändra boot ordningen. Det här brukar iofs fungera ändå på moderna datorer så det borde inte vara ett problem.

Man måste kolla att bios verkligen detekterar M2 stickan annars kommer den inte boota, här borde man bli mer orolig om bios inte ens hittar stickan när det tidigare fungerat.

Sedan som med all elektronik, det KAN gå sönder även om det är osannolikt. Har haft lite trasiga minnen genom åren, diskar som inte upptäcks av bios osv. Dock ingen kris eftersom det inte var viktig data. Självklart ska man ha backup för att inte åka dit om det händer skit, backup på viktig data och gärna flertalet kopior.

Skrivet av FilleMang:

Kan du se disken men den verkar sakna partition nu så kan det vara intressant att scanna och se om det går att återskapa den.

"TestDisk is powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software: certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting a Partition Table). Partition table recovery using TestDisk is really easy." -- https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Finns visst även för Windows; https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Bara använt i Linux tidigare så är lite nyfiken på om det kan fungera för dig.

Så, blev sent igår så jag har fortsatt lite idag.
Datorerna som denna M2 hamnar i tar en evighet (5-10minuter) att ta sig förbi BOOT loggan, BIOS hittar inte disken längre alls oavsett dator den hamnar i och alla fastnar tuggande innan de kommer vidare till OS. (Vilket också till min förvåning tar 10minuter)
TestDisk försökte jag lokalt på Windows efter 20 minuters laddande men eftersom disken ej hittas så kan jag inte göra mycket där.

Kan kort påpeka:
Igår när disken fortfarande hittades i BIOS (innan jag skapade tråden) så kraschade datorn när jag väl gick in i Computer Management och efter omstart sa den att den inte hade en volym, starta om datorn igen och detta verkar ha orsakat dennes permanenta död.

RIP. Kingston disken verkar det som.
Och det verkar inte ha med platserna på MSI x570 moderkortetet att göra med då detta är nu uteslutet med helt separata datorer.

Edit:
Någon som vet ifall Windows indexerat det man hade på den hårddisken så jag vet på ett ungefär vad jag förlorade?
Jag tror inte jag hade annat än enbart spel på den men är inte helt 100% säker från min sida...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som disken råkat ut för värsta nitlotten här. Antagligen någon form av statisk el som uppstått. Indexeringen gör bara att disken får en innehållsförteckning gruperat (snabbare sökning). Inget som sparas utanför disken.

I Linux kan man med updatedb och sedan locate ta fram var en fil finns även om disken saknas. Disken måste såklart vara monterad om man vill läsa filen. Eftersom detta är en databas så är den ganska ofta inaktuell så fort något ändras på disken. Fördelen här är att man skulle se vilka filer som saknas. Men tyvärr är det i Linux och inte i Windows.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon