Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Medieomvandlare/fiberbox vid villainstallation från Open Infra?

Permalänk
Medlem

Medieomvandlare/fiberbox vid villainstallation från Open Infra?

Undrar bara hur den medieomvandlare/fiberbox man får vid installation av villafiber från Open Infra ser ut?
Har den ett eller flera nätverksuttag? Om den har flera uttag – kan man i så fall använda flera av dessa uttag samtidigt?
Orsaken till att jag frågar är att en bekant ska få fiber och funderar på att använda två separata trådlösa routrar – en som endast används för familjens tonåring och en som används för resten av familjen. Tanken är att enkelt och schemalagt kunna stänga av tonåringens Wi-Fi helt under vissa tider eftersom hen lyckas ta sig runt spärrade MAC-adresser genom att använda VPN.
Finns det någon enklare lösning? Många routrar gör det ju möjligt att skapa flera SSID:n, men finns det någon router som gör det möjligt att schemalägga åtkomsten till varje SSID separat? Det verkar inte funka på deras router (Asus AC-RT86U).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det är en renodlad omvandlare och den har flera portar så kan du såklart använda flera samtidigt, de kommer dock ha olika syften. Sätt hellre upp olika trådlösa nät och begränsa ett av dem på router som har stöd.

Skulle detta funka: https://www.asus.com/support/faq/1049408/ - https://www.asus.com/se/support/faq/1008720/

VPN byter inte MAC-adress.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur open infra gör, men Global Connect delar inte längre upp portarna för olika syften, utan man kan koppla in en router i varje port om man vill. De flesta isp'er idag ger ut 5st ip-adresser (bakom CGNAT) och beställer man publik ip så får man den + dessa 5.

Men som nämnt ovan, vpn ändrar varken enhetens lokala ip eller mac.
(man kan dock spoofa mac-adresser på andra sätt)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om det är en renodlad omvandlare och den har flera portar så kan du såklart använda flera samtidigt, de kommer dock ha olika syften. Sätt hellre upp olika trådlösa nät och begränsa ett av dem på router som har stöd.

Skulle detta funka: https://www.asus.com/support/faq/1049408/ - https://www.asus.com/se/support/faq/1008720/

VPN byter inte MAC-adress.

Skrivet av Haptic:

Vet inte hur open infra gör, men Global Connect delar inte längre upp portarna för olika syften, utan man kan koppla in en router i varje port om man vill. De flesta isp'er idag ger ut 5st ip-adresser (bakom CGNAT) och beställer man publik ip så får man den + dessa 5.

Men som nämnt ovan, vpn ändrar varken enhetens lokala ip eller mac.
(man kan dock spoofa mac-adresser på andra sätt)

Appen innehåller tyvärr inte fler funktioner än routern.
Jag har redan hjälpt min bekant att lägga in ett tidsschema för tonåringens MAC-adresser (det går inte att göra för IP-adresser utan endast för MAC-adresser) och det har funkat fint för mobilen (de har väldigt dålig mobiltäckning där de bor), men det dyker hela tiden upp nya MAC-adresser och de är fler än det finns nätverkskort i datorn. Vet någon hur det kan komma sig? Tonåringen i fråga är inte särskilt datorkunnig, men kan förstås ha hittat någon lösning online.

När jag gjorde en webbsökning hittade jag flera diskussionstrådar som hävdade att det gick att gå runt en MAC-adressblockering i routern genom att använda VPN, men jag hittade ingen bra förklaring till detta.

Om det går att använda flera uttag i medieomvandlaren var en tanke att helt enkelt använda en särskild router för tonåringen och en router för resten av familjen. Det skulle göra det relativt enkelt att tidsstyra tonåringens Internetåtkomst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LANberg:

Om det går att använda flera uttag i medieomvandlaren var en tanke att helt enkelt använda en särskild router för tonåringen och en router för resten av familjen. Det skulle göra det relativt enkelt att tidsstyra tonåringens Internetåtkomst.

Skulle eventuellt gå om ni får flera IP's

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att bara skapa två nätverk på den befintliga routern, tidsbegränsa det ena nätverket och bara ge pojken inlogg till det begränsade. Då spelar det ingen roll vad han hittar på, hela det nätverket är tidsstyrt och inte bara hans enheters MAC-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Enklast är väl att bara skapa två nätverk på den befintliga routern, tidsbegränsa det ena nätverket och bara ge pojken inlogg till det begränsade. Då spelar det ingen roll vad han hittar på, hela det nätverket är tidsstyrt och inte bara hans enheters MAC-adresser.

Det är ju just detta som inte fungerar i deras router, och det är därför jag försöker hjälpa dem att hitta en lösning. Man kan tidsstyra åtkomsten via en ”barnspärr”, men då verkar även visst Internetinnehåll blockeras.
(Se mitt svar två inlägg ovanför ditt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle eventuellt gå om ni får flera IP's

Det är den lösning som känns enklast. Så länge routern är placerad i ett låst rum dit tonåringen inte har tillträde bör det funka fint.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LANberg:

Det är den lösning som känns enklast. Så länge routern är placerad i ett låst rum dit tonåringen inte har tillträde bör det funka fint.

Det räcker med att byta lösenord/användarnamn på den routern.
Absolut enklast vore att prata med ungarna och lära dem vad som gäller men sånt är ju upp till var och en:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

... Absolut enklast vore att prata med ungarna och lära dem vad som gäller men sånt är ju upp till var och en:)

Det är något min bekant redan har gjort måååånga gånger …
Den här tonåringens Internetknarkande kräver en mer handfast lösning!

Det går tyvärr inte heller att resonera med alla barn och ungdomar – det har jag själv sett många gånger över åren.
Men om det har funkat med dina barn är du bara att gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är ju just detta som inte fungerar i deras router, och det är därför jag försöker hjälpa dem att hitta en lösning. Man kan tidsstyra åtkomsten via en ”barnspärr”, men då verkar även visst Internetinnehåll blockeras.
(Se mitt svar två inlägg ovanför ditt.)

Jag kan inte se något i inlägget tidigare som påtalar något om att ”visst internetinnehåll blockeras” men däremot pratar du om blockerade Mac-adresser.

Du skriver även detta i ditt första inlägg

”Om det går att använda flera uttag i medieomvandlaren var en tanke att helt enkelt använda en särskild router för tonåringen och en router för resten av familjen. Det skulle göra det relativt enkelt att tidsstyra tonåringens Internetåtkomst.”

Vad är en enkel styrning av den routern? En smartpuck som slår av och på routern? Eller menar du att blockera ett SSID efter en viss tid?
Om ja på sista så är det ju exakt det som jag föreslog.
Kanske inte går att göra på Asus, det vet jag inte, men isåfall skulle de ju kunna köpa en router som klarar av att tidsstyra ett SSID och använda en router bara. Då slipper de krångla med mediaomvandlaren ifall den inte stödjer flera routrar.
Alternativt dra kabel från befintlig router till en annan som ni sedan tidsstyr på valfritt sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LANberg:

det dyker hela tiden upp nya MAC-adresser och de är fler än det finns nätverkskort i datorn. Vet någon hur det kan komma sig?

En gissning är att man tex har en telefon som slumpmässigt byter mac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

”Om det går att använda flera uttag i medieomvandlaren var en tanke att helt enkelt använda en särskild router för tonåringen och en router för resten av familjen. Det skulle göra det relativt enkelt att tidsstyra tonåringens Internetåtkomst.”

Vad är en enkel styrning av den routern? En smartpuck som slår av och på routern? Eller menar du att blockera ett SSID efter en viss tid?
Om ja på sista så är det ju exakt det som jag föreslog

Det var min ursprungliga fråga som jag hoppades få svar på eftersom det kändes som det enklaste sättet att lösa problemet. En enkel styrning skulle kunna utgöras av ett smart eluttag eller till och med ett klassiskt digitalt kopplingsur (”timer” för den yngre generationen).
Jag har fiber i lägenheten och vill minnas (jag använder 4G/5G sedan flera år) att jag kunde använda två av uttagen i fiberdosan för bredband. Men jag ville bara höra om någon här hade fiber från Open Infra och visste om det funkade så även hos dem.

Skrivet av SLARVA:

Jag kan inte se något i inlägget tidigare som påtalar något om att ”visst internetinnehåll blockeras” men däremot pratar du om blockerade Mac-adresser.

Det går inte att spärra vare sig ett SSID eller en IP-adress i Asusroutern – endast MAC-adresser – och problemet är ju att det hela tiden verkar dyka upp nya MAC-adresser. Och tonåringen surfar/spelar glatt vidare i stället för att ägna någon som helst tid åt skolarbetet …
Det går inte heller att tidsstyra de sex extra gäst-SSID:r som kan konfigureras annat än genom att ge tillgång till Internet under en viss tid (i form av en nedräkningsfunktion). Jag vet inte ens om MAC-adressblockeringen gäller dessa gäst-SSID:r, men det spelar som sagt ingen roll.
Texten om att visst internetinnehåll blockeras fanns i hjälptexterna för barnskydd som inte heller verkar funka i det här fallet. Det handlar inte om att skydda tonåringen från att kunna se saker online, utan om att se till att hen endast har tillgång till Internet under vissa tider.

Skrivet av SLARVA:

Kanske inte går att göra på Asus, det vet jag inte, men isåfall skulle de ju kunna köpa en router som klarar av att tidsstyra ett SSID och använda en router bara. Då slipper de krångla med mediaomvandlaren ifall den inte stödjer flera routrar.

Jag frågade om exakt det här redan i mitt första inlägg.
Om någon här har ett tips om en router med funktioner för en fullständigt separat tidsstyrning av varje konfigurerat SSID skulle jag bli väldigt tacksam. Jag är däremot inte säker på att min bekant har råd att köpa ytterligare en dyr router. Det är därför jag har försökt fundera ut en enkel och smidig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att man tex har en telefon som slumpmässigt byter mac

Tonåringen har en relativt enkel Androidtelefon från Samsung och MAC-adresspärren av den har ju funkat fint.
Asusroutern har en statistikfunktion där man kan se vilka MAC-adresser som använt mest data och under vilka tider. Några av de saker som pekar tydligt mot en dator är den omfattande användningen av GeForce Experience och vissa större spelsajter. ”MSFT 5.0” visas dessutom vid några av de anonyma anslutna MAC-adresserna, vilket tyder på att det är en Windowsenhet.
Familjen har inte heller något Xbox eller något liknande som routern skulle kunna misstolka som en Windowsdator.
Familjens övriga datorer är inte särskilt avancerade (innehåller inga diskreta grafikkort) och har varit avstängda under de aktuella tiderna.
Familjen har dessutom så långt till närmsta granne att ingen kan ”låna” deras bredband.

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det som diskuteras i tråden har något att göra med rubrik och TS första inlägg att göra, så lite missvisande.

Föräldrakontroll finns inbyggt i Android, använd den. Finns även inbyggt i Windows och macOS. Finns även tredjepartslösningar, men att begränsa enheten är enda framkomliga vägen här.

Föräldrakontroll i routrar är alltid väldigt rudimentärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det var min ursprungliga fråga som jag hoppades få svar på eftersom det kändes som det enklaste sättet att lösa problemet. En enkel styrning skulle kunna utgöras av ett smart eluttag eller till och med ett klassiskt digitalt kopplingsur (”timer” för den yngre generationen).
Jag har fiber i lägenheten och vill minnas (jag använder 4G/5G sedan flera år) att jag kunde använda två av uttagen i fiberdosan för bredband. Men jag ville bara höra om någon här hade fiber från Open Infra och visste om det funkade så även hos dem.

Det går inte att spärra vare sig ett SSID eller en IP-adress i Asusroutern – endast MAC-adresser – och problemet är ju att det hela tiden verkar dyka upp nya MAC-adresser. Och tonåringen surfar/spelar glatt vidare i stället för att ägna någon som helst tid åt skolarbetet …
Det går inte heller att tidsstyra de sex extra gäst-SSID:r som kan konfigureras annat än genom att ge tillgång till Internet under en viss tid (i form av en nedräkningsfunktion). Jag vet inte ens om MAC-adressblockeringen gäller dessa gäst-SSID:r, men det spelar som sagt ingen roll.
Texten om att visst internetinnehåll blockeras fanns i hjälptexterna för barnskydd som inte heller verkar funka i det här fallet. Det handlar inte om att skydda tonåringen från att kunna se saker online, utan om att se till att hen endast har tillgång till Internet under vissa tider.

Jag frågade om exakt det här redan i mitt första inlägg.
Om någon här har ett tips om en router med funktioner för en fullständigt separat tidsstyrning av varje konfigurerat SSID skulle jag bli väldigt tacksam. Jag är däremot inte säker på att min bekant har råd att köpa ytterligare en dyr router. Det är därför jag har försökt fundera ut en enkel och smidig lösning.

För att besvara din fråga så har TP-Link den funktionen i sina routrar, att man kan ställa ett schema så ett visst SSID bara har tillgång till internet mellan vissa klockslag. Synology tror jag också har den funktionen.

Om MAC-blockering inte fungerar och Asus inte klarar av tidsstyrning så måste det inhandlas en router, oavsett om de ska köra två routrar i mediaomvandlaren, koppla in en extra från router ett eller skaffa en som klarar allt de vill utan att behöva köra två routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Appen innehåller tyvärr inte fler funktioner än routern.
Jag har redan hjälpt min bekant att lägga in ett tidsschema för tonåringens MAC-adresser (det går inte att göra för IP-adresser utan endast för MAC-adresser) och det har funkat fint för mobilen (de har väldigt dålig mobiltäckning där de bor), men det dyker hela tiden upp nya MAC-adresser och de är fler än det finns nätverkskort i datorn. Vet någon hur det kan komma sig? Tonåringen i fråga är inte särskilt datorkunnig, men kan förstås ha hittat någon lösning online.

När jag gjorde en webbsökning hittade jag flera diskussionstrådar som hävdade att det gick att gå runt en MAC-adressblockering i routern genom att använda VPN, men jag hittade ingen bra förklaring till detta.

De flesta telefoner använder idag "slumpmässig" mac-adress. Detta innebär att de slumpar fram en mac-adress första gången man ansluter till ett nytt Wifi. Den behåller sedan denna mac-adress varje gång man ansluter till samma wifi. Vill man ha en ny så är det bara att göra glöm wifi så kommer telefonen att få en ny mac-adress när man ansluter på nytt.

På Windows är det också lätta att byta om kör trådat, wifi har samma finesser som telefoner.

Det man kan gå runt m.h.a. VPN är blockeringar av siter om detta har gjorts i routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Så länge routern är placerad i ett låst rum dit tonåringen inte har tillträde bör det funka fint.

Miffo till unge om denne inte kan använda internet för att fundera ut hur man tar sig igenom en låst inomhusdörr.

Skrivet av Petterk:

Föräldrakontroll finns inbyggt i Android, använd den. Finns även inbyggt i Windows och macOS. Finns även tredjepartslösningar, men att begränsa enheten är enda framkomliga vägen här.

Föräldrakontroll i routrar är alltid väldigt rudimentärt.

Local privilige escalation i Windows (som verkar misstänkas användas) är ju inte helt ovanligt.

Jag hade testat låst dörr och en separat accesspunkt med särskilt SSID/WPA-nyckel plus en timer för strömförsörjningen. Men mest för att det vore roligt att se hur lång tid det tar innan ungen löser problemet (inte nödvändigtvis genom att ge sig på den lösningen). Men även föräldrarkontroll på en enhet som man har fysisk kontroll över är ju en rätt skoj utmaning.

OpenWrt har luci-app-wifischedule som kan användas för att schemalägga WiFi. Det har funkat bra när jag har testat det (man blir en smula paff när man inser att klockan är ett på en vardag).

Tidsstyrda brandväggsregler har inte varit tillförlitliga när jag har testat dem. De har svårt att bryta befintliga TCP-uppkopplingar. Det ska tydligen gå att lösa genom att ordna om brandväggsreglerna. Jag har aldrig orkat testa ordentligt.

Brandväggsreglerna går att applicera bara på en viss zon, vilket kan kopplas till ett visst SSID på en radio som används till andra SSID.

Man kan göra en vitlista på MAC-adresser, där vissa alltid har tillgång till internet och andra bara har vissa tider och okända MAC-adresser blockeras. Funkar tills en vitlistad MAC blir klonad.

Teklager.se säljer accesspunkter med OpenWrt förinstallerat. Oklart för mig hur bra dessa är på att brandvägga och routa, men om jag minns rätt använder den billiga MT7621, vilken är helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag hade testat låst dörr och en separat accesspunkt med särskilt SSID/WPA-nyckel plus en timer för strömförsörjningen. Men mest för att det vore roligt att se hur lång tid det tar innan ungen löser problemet (inte nödvändigtvis genom att ge sig på den lösningen). Men även föräldrarkontroll på en enhet som man har fysisk kontroll över är ju en rätt skoj utmaning.

Att stänga ner WiFi eller/och ethernet fungerar ju bara tills ungen inser att de kan internetdela från telefonen eller skaffa ett billigt mobilt bredband.

Låt ungen använda enheter med föräldrakontroll på eller lås in grejerna i ett kassaskåp. Överlämpa inte ansvaret till router/accesspunkt utan ta det själv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa precis allt men på min ASUS router finns det iaf en funktion för att skapa ett gästnätverk på samma router. Det kommer då ha ett eget SSID och går att styras separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Jag har inte orkat läsa precis allt men på min ASUS router finns det iaf en funktion för att skapa ett gästnätverk på samma router. Det kommer då ha ett eget SSID och går att styras separat.

Den router som min bekant har är Asus RT-AC86U. Jag har själv samma modell, vilket gör det enklare att hjälpa dem.
Den enda automatiska styrning av gästnätverket som kan göras i den här modellen (vilket jag nämner ovan) är en nedstängning som görs efter en förvald tid (tänk nedräkningstimer) efter att man har aktiverat ett gästnätverk.
Det kräver en alltför omfattande manuell handpåläggning …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att stänga ner WiFi eller/och ethernet fungerar ju bara tills ungen inser att de kan internetdela från telefonen eller skaffa ett billigt mobilt bredband...

Min bekant bor ganska lantligt och har mycket dålig mobiltäckning. De får någon ynka Mbit/s i sina mobiler.
Så den strategin är dödsdömd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Miffo till unge om denne inte kan använda internet för att fundera ut hur man tar sig igenom en låst inomhusdörr.

Local privilige escalation i Windows (som verkar misstänkas användas) är ju inte helt ovanligt.

OpenWrt har luci-app-wifischedule som kan användas för att schemalägga WiFi. Det har funkat bra när jag har testat det (man blir en smula paff när man inser att klockan är ett på en vardag).

<Uppladdad bildlänk>

Tidsstyrda brandväggsregler har inte varit tillförlitliga när jag har testat dem. De har svårt att bryta befintliga TCP-uppkopplingar. Det ska tydligen gå att lösa genom att ordna om brandväggsreglerna. Jag har aldrig orkat testa ordentligt.

<Uppladdad bildlänk>

Brandväggsreglerna går att applicera bara på en viss zon, vilket kan kopplas till ett visst SSID på en radio som används till andra SSID.

Man kan göra en vitlista på MAC-adresser, där vissa alltid har tillgång till internet och andra bara har vissa tider och okända MAC-adresser blockeras. Funkar tills en vitlistad MAC blir klonad.

Teklager.se säljer accesspunkter med OpenWrt förinstallerat. Oklart för mig hur bra dessa är på att brandvägga och routa, men om jag minns rätt använder den billiga MT7621, vilken är helt OK.

Lösningen måste vara någorlunda enkel eftersom min bekant inte är jätteintresserad av datorer och nätverk.
Det innebär att låst-dörr-och timer-lösningen känns klart smidig och lätthanterlig
En låst dörr är under alla omständigheter nödvändig eftersom ungen då inte heller kan komma åt routerns WPS-knapp och ansluta den vägen.
Någon tipsade ovan om att man kunde tidsstyra gästnätverk i TP-linkroutrar och det visade sig stämma så det är också en möjlig lösning. (Se från 01:40 i den här videon jag hittade: https://www.youtube.com/watch?v=IjUAiRhmW3A)