Tips på nya datorkomponenter för ett helt nytt bygge.

Permalänk
Medlem

Tips på nya datorkomponenter för ett helt nytt bygge.

Hej, Jag har tänkt köpa en ny dator med nya komponenter som fungerar väl för de flesta moderna spel på 1080p. Det hade varit användbart om det även fungerar i 1440p ifall jag får för mig att upgradera mina skärmar i framtiden.

Detta är min gamla dator som jag haft sen tidigt 2020, jag har alltid stört mig på att den har stora fps drops vilket har hållit mig från att kunna spela på ett konstant 144+fps i de flesta kompetetiva spelen som t,ex. Fortnite, CS, Rocket league, Rainbow 6 eller Cod. Utan den fluktuerar från 300 fps till 40-80 fps då jag kollar i riktningen där det är en större grupp av spelare eller rendering som pågår. Detta händer till och med i singleplayer spel, Minecraft, Resident evil, Dark souls, Cyberpunk, Allting.

Corsair iCUE 465X RGB Vit 1,390 kr

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB 1,990 kr

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil 5,499 kr

MSI B450-A PRO MAX 1,149 kr

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance 1,199 kr

Intel 660p 512GB 949 kr

Samsung 870 EVO SATA SSD 2TB 2,299 kr

Seasonic FOCUS GX 750W 999 kr

Windows 10 Pro Svensk 64-bit OEM 1,779 kr

Byggnation och test av dator med valfria 799 kr

Total - 18,052 kr

-------------------------------------------------------------------------

Jag har dessa två skärmar som jag tänkt fortsätta använda, som jag skrev tidigare spelar jag på 1080p, men har planer att kanske upgradera till 1440p i framtiden.

MSI Optix MAG241CR 144Hz Curved RGB 2,390 kr

MSI Optix G27C4 - 27" Välvd FHD VA 165 Hz FreeSync 2,190 kr

Eftersom jag aldrig fick reda på ifall jag blev bottleneckad av min CPU, GPU, eller ifall det är något annat problem så har jag helt enkelt beslutit mig att köpa en helt ny dator och sälja denna eller delarna separat senare.

Min budget för den nya datorn är någonstans runt 20,000. Självklart helst billigare. Jag kommer som sagt även kunna sälja delar från min tidigare dator som kan gå till budgeten ifall den överskrider.

Jag har gjort ett snabbt bygge på Inet där jag valde de flesta delar endast för att de var kompatibla med GPU'n & hade höga recensioner.
Basen av bygget är en RTX 4070 Super 12GB Ventus 2X OC, Och jag valde R7 7700X då jag fick den som rekommendation.

https://www.inet.se/datorbygge/b1587304/dator-v-1

Noterbara saker som jag kan konstatera:
Jag vill hålla mig till är ett Nvidia grafikkort, som jag tror att någon form av ett RTX 4070 Super kan fungera bra.

RGB spelar inte så stor roll. Jag har gärna ett chassi med glaspaneler och någon sorts belysning som det jag valde (NZXT H6 Flow RGB Svart), men ifall det ej passar bra med andra delar så är det verkligen inte obligatorist.

Min förra CPU hade en inbyggd kylare / fläkt, så jag är inte bekant med tillagd processorkylning.

Jag använder program som FL Studio, Adobe Premiere, After effects, Photoshop, vilka redan fungerar på min nuvarande dator.

Förlåt mig ifall det blev för mycket text, jag använder nästan aldrig internetforum, så jag kan ha glömt bort att skriva om något.
Men jag skulle verkligen uppskatta rekommendationer & ändringar i mitt bygge. Tack.

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag är ett grymt NVIDIA-bygge runt 20 000 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/BWQyAeJTvUlEBBtDrKqPZtp9JFU/radivgp

Permalänk
Medlem

👍

Tack, jag ska kolla närmare på det.