Permalänk

Hittar inte Resizeable BAR i BIOS

Hej alla betydligt kunnigare än mig själv,

Har googlat och försökt utan resultat.

Jag har idag moderkort B460-F tillsammans med i5 10400. Jag har beställt nya Intel B580 grafikkort och läste att man ska aktivera ovan titel för att få ut all effekt.

Jag lyckas inte hitta detta i BIOS? Enda jag hittat är above 4G och det är enabled. Har även läst att BIOS ska vara uppdaterat och mitt är 2020 så det är inte det senaste.

Vågar inte pilla för mkt då jag inte är riktigt haj på det. Någon som har en bra länk eller liknande på hur jag gör på just mitt moderkort?

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk

I bios, högst upp till höger. Allra högst upp till höger. I vart fall är det där på mitt B450-F.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Manualen till moderkortet är tyvärr inte särskilt hjälpsam, men Asus har dessa generiska instruktioner som eventuellt gäller för ditt moderkort också. D.v.s. det är en knapp direkt på första sidan i EZ Mode som man nog lätt kan missa.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det mer exakt ASUS ROG STRIX B460-F GAMING du har?
Då lades det stödet till i ett BIOS från slutet av 2020 (2020-11-30). Hittar du det inte längst upp i BIOS så lär det inte finnas stöd i den version du har.

Om det är exakt det moderkortet så hittar du nya BIOS här:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b460-f-...

Asus har en guide för hur man gör här.

Återkom om något är oklart förstås!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är det mer exakt ASUS ROG STRIX B460-F GAMING du har?
Då lades det stödet till i ett BIOS från slutet av 2020 (2020-11-30). Hittar du det inte längst upp i BIOS så lär det inte finnas stöd i den version du har.

Om det är exakt det moderkortet så hittar du nya BIOS här:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b460-f-...

Asus har en guide för hur man gör här.
https://www.youtube.com/watch?v=Em7SRaG3L_0

Återkom om något är oklart förstås!

Tusen tack! Det dök upp direkt efter att jag uppdaterade BIOS

Permalänk

Skriver igen, blir osäker på om det är aktiverat ändå då jag inte kan se det när jag går till inställningar i nvidiaappen..

Så ser det ut i bios nu. Bör vara rätt eller?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av priinseen:

Skriver igen, blir osäker på om det är aktiverat ändå då jag inte kan se det när jag går till inställningar i nvidiaappen.. <Uppladdad bildlänk>

Så ser det ut i bios nu. Bör vara rätt eller?

RTX 2060 har inte stöd för det.
Det lades till efter att 3000-serien lanserades; mitt 3080 har inte heller stöd, men kan uppdateras (VBIOS) så att det får stöd.

Det lär lösa sig när du får ditt B580. (Om inte, kolla om det finns något "Enabled"-val istället för Auto i BIOS.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

RTX 2060 har inte stöd för det.
Det lades till efter att 3000-serien lanserades; mitt 3080 har inte heller stöd, men kan uppdateras (VBIOS) så att det får stöd.

Det lär lösa sig när du får ditt B580. (Om inte, kolla om det finns något "Enabled"-val istället för Auto i BIOS.)

Är du säker på det? För det finns ju som val i mitt BIOS nu, on eller off? Innan jag uppdaterade BIOS så fanns inte det valet där alls.

Permalänk
Medlem

Ladda hem GPU-Z. Under fliken Advanced->PCIe Resizable BAR kan du se om det funkar och vad som fattas om det inte funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av priinseen:

Är du säker på det? För det finns ju som val i mitt BIOS nu, on eller off? Innan jag uppdaterade BIOS så fanns inte det valet där alls.

Jo, men du kan slå på det i BIOS fastän grafikkortet inte har stöd, bara att det inte kommer göra någon skillnad.
Håller med Patriksan om testet ovan dock.

Visa signatur

Permalänk

Tack nu är jag med, då är det i alla fall aktiverat och nu är det bara att invänta nya kortet Läste lite för snabbt förut. Tusen tack allihop

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Ladda hem GPU-Z. Under fliken Advanced->PCIe Resizable BAR kan du se om det funkar och vad som fattas om det inte funkar.

Vad fasen, där står det att det inte är aktiverat i bios?? Fast jag gjort det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Vad fasen, där står det att det inte är aktiverat i bios?? Fast jag gjort det..

Hoppsan, det ser inte rätt ut. Du borde inte ha GPU support med ett RTX 2060 heller. Jag skulle inte lita på GPU-Z här faktiskt, det ser ut som en bug.
Det fanns någon annan utility för att kolla om det funkade, HWiNFO har en flik för videokortet där du kan kolla om GPU:n har stöd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Hoppsan, det ser inte rätt ut. Du borde inte ha GPU support med ett RTX 2060 heller. Jag skulle inte lita på GPU-Z här faktiskt, det ser ut som en bug.
Det fanns någon annan utility för att kolla om det funkade, HWiNFO har en flik för videokortet där du kan kolla om GPU:n har stöd.

Hmm ok… alltså så länge det nya B580 fungerar fullt ut med mitt grafikkort så är det skitsamma med rtx2060. Men om inte, så är det ju inte lönt att behålla nya kortet om moderkortet inte ger den sin fulla potential

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Hmm ok… alltså så länge det nya B580 fungerar fullt ut med mitt grafikkort så är det skitsamma med rtx2060. Men om inte, så är det ju inte lönt att behålla nya kortet om moderkortet inte ger den sin fulla potential

Kollade upp detta för jag blev nyfiken. Detta gäller
"Resizable BAR enabled in BIOS" basically checks if the largest BAR is >1 GB, not specifically targeting the settings option
vilket gör det till en pissdålig rubrik men ingen bug. Din största BAR är 256 MB som du ser längst ner i fliken.

Källa: https://www.techpowerup.com/forums/threads/gpu-z-reporting-wr...

Om du vill mixtra med ditt 2060 finns en utility för att plussa på BAR manuellt:
https://www.techpowerup.com/320175/nvidia-rtx-20-series-and-g...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ROG STRIX B460-F GAMING BIOS 1602

Version 1602
8.06 MB 2021/01/15
"Improve system performance and stability
Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards

Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (RSB460FG.CAP) using BIOSRenamer."

lägg in BIOS 1801

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Kollade upp detta för jag blev nyfiken. Detta gäller
"Resizable BAR enabled in BIOS" basically checks if the largest BAR is >1 GB, not specifically targeting the settings option
vilket gör det till en pissdålig rubrik men ingen bug. Din största BAR är 256 MB som du ser längst ner i fliken.

Källa: https://www.techpowerup.com/forums/threads/gpu-z-reporting-wr...

Om du vill mixtra med ditt 2060 finns en utility för att plussa på BAR manuellt:
https://www.techpowerup.com/320175/nvidia-rtx-20-series-and-g...

Tack. Tror du efter allt detta att mitt B580 kommer prestera fullt ut med aktuell inställning på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Tack. Tror du efter allt detta att mitt B580 kommer prestera fullt ut med aktuell inställning på mitt moderkort?

Kolla lite här.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-30-seri...

https://edgeup.asus.com/2021/guide-how-to-enable-resizable-ba...

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5165/~/nv...

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Hedersmedlem

Men inget av det är relevant för Intel ARC B580.

TS: Jag skulle tro att allt är som det ska åtminstone. Tror inte det är någon mening att kolla vidare förrän du fått kortet; när du väl fått det kan du ju kolla vad programmen säger då.
Arc ska väl ofta underprestera något enormt utan ReBAR också, så det lär nog märkas om något är fel.

T ex i denna videon är hans 1% lows för F1 2022 på 25.5 fps utan ReBAR och 96.8 fps med. Omkring 3x högre i flera andra spel också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Det borde funka. När du bootat med B580 i så skall BAR vara större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men inget av det är relevant för Intel ARC B580.

TS: Jag skulle tro att allt är som det ska åtminstone. Tror inte det är någon mening att kolla vidare förrän du fått kortet; när du väl fått det kan du ju kolla vad programmen säger då.
Arc ska väl ofta underprestera något enormt utan ReBAR också, så det lär nog märkas om något är fel.

T ex i denna videon är hans 1% lows för F1 2022 på 25.5 fps utan ReBAR och 96.8 fps med. Omkring 3x högre i flera andra spel också.

Jag kanske skulle skriva lite mer. Vad jag tänkte här . Fel av mig. Vill bara att han läser på lite gällande ReBar.
Så långt ner i serien tex RTX 2060 har inget stöd för ReBar. Om man läser på lite på de sidorna jag länka så förstår man det.😊😊

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM