To ecc or not to ecc that is the question

Permalänk

To ecc or not to ecc that is the question

Hej, byggde nyligen ihop en truenas-maskin med lite gamla delar men behöver lite mer ram då den bara har 16 Gb just nu. Då är det den eviga frågan om man ska lägga pengarna på ecc eller om det räcker med vanliga. Tanken är att köpa 64Gb totalt över 2 stickor så att jag kan utöka i framtiden.

Delarna jag har står nedan och som jag fattat det ska de kunna köra ecc. Skulle även vara tacksam för rekommendation på vilka minnen man borde välja.

Server:
Asus b350f gaming
Ryzen 7 1700

Visa signatur

Mobo: MSI MAG B550 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekanisk disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Hej, byggde nyligen ihop en truenas-maskin med lite gamla delar men behöver lite mer ram då den bara har 16 Gb just nu. Då är det den eviga frågan om man ska lägga pengarna på ecc eller om det räcker med vanliga. Tanken är att köpa 64Gb totalt över 2 stickor så att jag kan utöka i framtiden.

Delarna jag har står nedan och som jag fattat det ska de kunna köra ecc. Skulle även vara tacksam för rekommendation på vilka minnen man borde välja.

Server:
Asus b350f gaming
Ryzen 7 1700

Går jag in på https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b350... så finner jag ingen text om att moderkortet har stöd för ECC, så du har svaret på din fråga redan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Prova att få defekt RAM medans du flyttar filer fram och tillbaka och efter att i panik försökt reda upp den röran med i bästa fall zipfiler som inte går att öppna för att det är CRC-fel och annat och i sämre falla hela filsystem som havererat - så kommer du att tycka att ECC-minnen är värd pengarna.

Problemet att den insikten kommer inte förrän man faktiskt råkat ut för det och också konstaterat att flera generationer backuppfiler också är trasiga pga. korrupt data i filkropparna pga. minnesfelen tidigare i samband med kopieringar etc.

Det fins en anledning varför man för ZFS skarpt rekommenderar ECC-minne - det är den delen som är absolut svårast att skydda sig emot oavsett mängden checksummor och annan skyddsmekanik man ha i filsystemet och det gäller alla OS och filsystem oavsett sort när man hanterar filer.

Mycket annat kan man fuska med där minnesfel inte ger några varaktiga konsekvenser - men inte i en filserver vars huvudsakliga roll är att hantera just filer.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Går jag in på https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b350... så finner jag ingen text om att moderkortet har stöd för ECC, så du har svaret på din fråga redan.

Från tech specs under minne står det vilket jag tolkar som att den ska stödja det om cpu stödjer:

Memory
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz ECC and non-ECC, Un-buffered Memory *
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory *

Visa signatur

Mobo: MSI MAG B550 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekanisk disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Från tech specs under minne står det vilket jag tolkar som att den ska stödja det om cpu stödjer:

Memory
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2933(O.C.)/2666/2400/2133 MHz ECC and non-ECC, Un-buffered Memory *
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory *

Ah, se där.
Men då är det ju bara att följa QVL.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ah, se där.
Men då är det ju bara att följa QVL.

QVL har bara 1 par ecc på 8Gb vilket känns lite snålt. Så frågan är om det är möjligt med någon annan ecc eller är det då bättre att välja vanligt minne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Minnestillverkarna har egna QVL-listor för sina (ECC-)minnesstickor, där kan man se vilka moderkort de har testat med och förhoppningsvis hittar du någon som är i samma klass (b350 etc) som det moderkort du har själv.

Permalänk
Medlem

ECC är inte dyrt alls om man letar begagnat på t.ex. eBay (men ditt moderkort behöver givetvis ECC UDIMM och inte ECC RDIMM).
När det gäller ECC-stöd med Ryzen verkar det vara upp till moderkortstillverkarna. Det enda helt säkra är att välja ett moderkort där tillverkaren har testat och bekräftat att ECC funkar, t.ex. detta (uppdatering: ser nu att det tyvärr bara har stöd för Ryzen 3000-5000 och inte 1000-2000).
Det finns mycket att läsa på nätet om folk som tror att det faktum att det går att starta datorn med ECC-minne betyder att ECC-funktionen är påslagen (så är det alltså inte).
I diskussionen här finns några nyttiga kommandon för att testa om ECC är på eller inte:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5z7139/officially_confi...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kör på vanliga minnen ECC är inte värt den extra kostnaden för en privatperson. Har du backup så kommer du klara dig oavsett vad som händer med din NAS.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ECC i min TrueNAS maskin, mest för att det inte stöds. Men det hade helt klart vart nice att ha.

Inte haft nått problem pga det på typ 12 år däremot

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Alla kanske inte tänker på detta men RAM på en ZFS-maskin fungerar som write-cache. Skriver du en fil så körs den till RAM först för att sedan spolas till disk.

Man kan köra bil utan bilbälte och i 99% av fallen händer ingenting. Drar du nitlotten får din fil ett CRC-fel pga en bitflip i RAM och din fil blir värdelös innan den ens hamnat på disk.

Så länge filen finns i filsystemet är det ingen fara eftersom filsystemet har checksummor som den jämför med när du scrubbar men akileshälen är som sagt att fel kan uppstå i RAM på väg till disk.