Uptime Kuma problem

Permalänk
Medlem

Uptime Kuma problem

Hejsan,

har lite problem att ställa start sida på uptime kuma.

När jag skriver status.exmepl.com då kastar den mig till uptime kuma inlogning sida (Det vill jag inte)
Utan jag är efter att när jag skrive status .exempl.com att kommer till min status sida som jag har skapt i kuma.
Undra , kan någon hjälpa mig med det här problemet?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej njanja,

Så här fungerar Uptime Kuma.

1. Installera och publicera Uptime Kuma Dashboard på av dig valfri webbadress, förslagsvis inte status.dindomän.se utan kanske uptime.dindomän.se eller liknande.
2. Logga in och skapa upp övervakningar för önskade tjänster
3. Gå in under "Status Panels" och skapa en status-panel för din domän
4. I fältet "Domain Name" i menyn till vänster knappar du in det domännamn som denna status-panel ska nås på, exempelvis status.dindomän.se, samt skapa upp en vettig layout för dina övervakar
5. Se till så att eventuell omvänd proxy publicerar uptime.dindomän.se (eller vad du nu valde att publicera din Uptime Kuma dashboard som) samt status.dindomän.se in mot din Uptime Kuma-instans.
6. Testa att surfa till status.dindomän.se för att verifiera funktion

Hela poängen med ovan är att du, utifrån en Uptime Kuma-instans, kan sätta upp status-paneler för flera domäner i samma instans. Jag har flera domäner själv där jag har satt upp en status subdomän för samtliga så att berörda individer kan surfa till och kolla hur länge Minecraft-, mejl-servern eller annan tjänst har varit nere. Här har du exempel för min wickenberg.nu domän -> https://status.wickenberg.nu

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD