Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Microsoft till Office-användare: Skaffa Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft till Office-användare: Skaffa Windows 11

Inget stöd för att köra Microsoft 365-programmen i Windows 10 efter 14 oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Veckans Pyttemjuk push?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Låter delvis som ett bevis på att Microsoft bakar ihop sina programvaror för mycket med operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Kör ironiskt nog enbart Office 365 i macOS. Överallt annars är det SoftMaker Office 2021 som gäller

Funderar dock även på att radera MS Office helt på min Mac. Retar mig på att min licens ska verifieras emellanåt samt att programmen uppdateras oftare än de används.

Permalänk
Medlem

"Säkerhetsrisk"

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag till Office-användare: byt till LibreOffice!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Då äter jag hellre sand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör ironiskt nog enbart Office 365 i macOS. Överallt annars är det SoftMaker Office 2021 som gäller

Funderar dock även på att radera MS Office helt på min Mac. Retar mig på att min licens ska verifieras emellanåt samt att programmen uppdateras oftare än de används.

Skrivet av walkir:

Då äter jag hellre sand!

Men du…

Du kan ju inte klaga både på Office (för det är verkligen skräp nu för tiden) och sedan på folk som förespråkar alternativ.

Pick a side, och om det är sand i stjärten eller munnen får spela mindre roll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

"Säkerhetsrisk"

Det är nog hopskrivning och ska vara "säker hets risk".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns alternativ som google docs och libre office då
Extra bonus att de flesta alternativ även är gratis!

Men helt ärligt, en permanent övergång till Linux börjar kännas allt mer intressant. Windows 11 lär mycket väl bli den sista versionen av Windows för mig om MS ska fortsätta hålla på såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

"Säkerhetsrisk"

Samtidigt satt jag i 90 minuter igår med deras support för att Windows 11 inte har kunnat uppdateras på nästan två månader.

Permalänk
Medlem

Så det funkar inte i webbläsaren heller då?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

tur jag kör win11 så att min kopia av Office XP/2003 inte har massa säkerhetshål...

vägrar köra nyare för det är sista versionen som inte har den totalt värdelösa ribbon menyn utan klassiska menyerna som man faktiskt kan hitta det man söker i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite katastrofläge för många företag nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Även om Libreoffice är betydligt bättre och riktigt användbart numera, än det var tidigare, så har det fortfarande en bit kvar till Microsoft Office / Microsoft 365.

Permalänk
Medlem

Kör Office 2024 och det fungerar hur bra som helst, och kommer göra framöver också

Permalänk
Medlem

Ta bort de dåligt motiverade hårdvarukraven för win11 så försvinner 98% av alla problem kopplat till detta...

Permalänk
Medlem

MS måste backa.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan ju inte klaga både på Office (för det är verkligen skräp nu för tiden) och sedan på folk som förespråkar alternativ.

Jag tipsar gärna om SoftMaker Office/FreeOffice, men just LibreOffice/OpenOffice/Symphony/StarOffice har sett sina bästa år. Finns en anledning till att alla tidigare utvecklare övergett det

Permalänk
Avstängd

Jag kör Apache OpenOffice vilket funkar utmärkt om man använder en onlinekonverterare när ställen är röviga angående filformat.
Vad är det för fel på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tipsar gärna om SoftMaker Office/FreeOffice, men just LibreOffice/OpenOffice/Symphony/StarOffice har sett sina bästa år. Finns en anledning till att alla tidigare utvecklare övergett det

Mmm. LibreOffice tycks ha 32 commits de senaste 11 timmarna. I Core-repot, jag orkar inte kolla de andra 26.

Sun blev uppköpta, Oracle är idioter och de som är kvar på OpenOffice tycks vara rätt otrevliga individer. Men utvecklingen har aldrig stannat.

Hur många commits har SoftMaker idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men du…

Pick a side, och om det är sand i stjärten eller munnen får spela mindre roll

Klart man kan?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Även om Libreoffice är betydligt bättre och riktigt användbart numera, än det var tidigare, så har det fortfarande en bit kvar till Microsoft Office / Microsoft 365.

Och i Fedora 41, så är libreoffice bara ett flatpak-skit :& (Kollade precis, eftersom jag kom på att jag inte installerat någon office-suite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Subscription-modell. visst "bara" 600kr/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Subscription-modell. visst "bara" 600kr/år

Går att få gratis här (ange "officefree"):

http://shop.softmaker.com/

Sök bara upp "SoftMaker Office Standard 2021 for Windows, Mac and Linux" i listan.

Annars är som sagt FreeOffice deras gratisversion.

Var nära att ge 340 SEK för 2024 Pro med koden "oldx24", men klarar mig fint med gamla versionen. Främst PlanMaker (Excel) som blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det blir ju lite katastrofläge för många företag nu...

Ännu mer för MS, men det har de själva inte förstått ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och i Fedora 41, så är libreoffice bara ett flatpak-skit :& (Kollade precis, eftersom jag kom på att jag inte installerat någon office-suite)

Jag har löst det hela som så, att jag kör Office 365 i en virtuell Windows 11 under Pop-os.

Kanske inte en lösning som passar alla, men för mig fungerar det utmärkt

kör även Office 365 på min MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Det kommer ju fortsätta fungera precis som vanligt, skriver MS själva. Så inget att bry sig om.

Jag har kollat av alternativen några gånger genom åren, och använde även LibreOffice enbart under en period, efter att ha haft Office på Mac men inte hade råd att köpa när jag bytte till Windows. Men LibreOffice är så brutalt dåligt, så det var underbart att kunna dumpa det några år senare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu mer för MS, men det har de själva inte förstått ännu

Fast företag med tusentals klienter, servrar och som lutar sig mot MS går inte bara över till Linux i en handvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag må vara för gratisprogram och program med öppen källkod men du kan försöka ta Excel från mina döda kalla händer.