Permalänk
Medlem

Åverkan på moderkort

Hej,
Min dator har ej fungerat alls sedan jag byggde ihop den häromdagen. När jag tar bort CPU:n så ser det ut som om några pins är böjda. Minns ej hur moderkortet var förpackat riktigt, men skulle gissa att det är typ 90% risk att det är jag som orsakat skadan. Det jag är säker på dock är att jag monterat CPU:n rätt med pil på moderkort+pil på CPU. Nedan följer bilder. Vad gör jag nu?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mglo:

Hej,
Min dator har ej fungerat alls sedan jag byggde ihop den häromdagen. När jag tar bort CPU:n så ser det ut som om några pins är böjda. Minns ej hur moderkortet var förpackat riktigt, men skulle gissa att det är typ 90% risk att det är jag som orsakat skadan. Det jag är säker på dock är att jag monterat CPU:n rätt med pil på moderkort+pil på CPU. Nedan följer bilder. Vad gör jag nu?<Uppladdad bildlänk>

Om den inte funkar så har du allt på att vinna på att försöka böja tillbaka pinnarna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mglo:

Hej,
Min dator har ej fungerat alls sedan jag byggde ihop den häromdagen. När jag tar bort CPU:n så ser det ut som om några pins är böjda. Minns ej hur moderkortet var förpackat riktigt, men skulle gissa att det är typ 90% risk att det är jag som orsakat skadan. Det jag är säker på dock är att jag monterat CPU:n rätt med pil på moderkort+pil på CPU. Nedan följer bilder. Vad gör jag nu?<Uppladdad bildlänk>

Du kan försöka pilla tillbaka dom böjda pinsen med en pincett men det krävs en väldigt stadig hand och helst någon form av förstoring då det är väldigt små detaljer.
Rekommenderar att kolla lite videos på youtube för att få ett hum om du aldrig gjort det förr.
Eventuellt kanske det finns någon runt där du bor som kan göra det åt dig om du inte vill göra det själv.
Det är inte riskfritt dock och har man otur så kan man förstöra pinsen permanent och då är det elektronikskrot.

Om inget av dom alternativen fungerar för dig så kan du dock sälja det som defekt till någon på blocket/markerplace och i alla fall få tillbaka en liten del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mglo:

Hej,

Har du verkligen installerat CPU rätt moderkort+pil och sedan fällt ner ramen och låst den?

I övrigt så är det böjda pinnar som du kanske kan böja tillbaka. Ett moderkort kommer i en antistas påse och med ett svart lock som skyddar pinnar från skada.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Enda att göra är att antingen försöka böja tillbaks eller se om du kan få det sålt som defekt.
Lyckades fixa ett från marknaden här men det va 3 pins som va böjda. Det ser ut att va lite värre på ditt kort dock

Kan rekomendera att skaffa ett usb mikroskop om du har tillgång till en backup dator och sen undersöka hur det ser ut.

När jag böjde tillbaks mina så va det största problemet att vrm heatsinks va i vägen för å komma åt ordentligt. Du vill komma in med så liten vinkel som möjligt mot moderkortet och har ordentligt stöd för handen. Även om du tror du är stadig på handen så är det extremt smått som dessutom är böjda i ett "U" form för att kunna fjädra när cpun läggs på. Dom är dessutom väldigt sköra och om en som inte är jord går av är det förmodligen kört.

Lycka till och hoppas det går bra!

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.