problem med Comhem/Tele2 bredband via kabel-tv

Permalänk
Medlem

problem med Comhem/Tele2 bredband via kabel-tv

hej

är det nån som haft problem med Comhem's bredband jag får extremt dålig upp/nerladdning. jag har gjort normal felsökning. återställt routern, startat om routern, startat om datorn. koppad via cat6 kabel

Permalänk
Rekordmedlem

Fel är oftast lokala om det inte är helt stopp så du får felanmäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fel är oftast lokala om det inte är helt stopp så du får felanmäla.

vilka lokala fel skulle det kunna vara om koaxkabeln är OK, cat6 kabeln är OK. om det nu är fel på routern är den då "nästan död" eller kan den vakna upp igen och fungera igen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcalibur:

vilka lokala fel skulle det kunna vara om koaxkabeln är OK, cat6 kabeln är OK. om det nu är fel på routern är den då "nästan död" eller kan den vakna upp igen och fungera igen?

Coaxnätet är lokalt och finns troligen bara i huset du bor i, det matas nog via fiber och så görs det om till coax de sista metrarna in till din bostad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det en nyinstallation, eller har problemen helt plötsligt dykt upp nu?
Är det en villa eller ett flerbostadshus? Om flera, vad säger grannarna?
Kan du logga in på din router och mäta hastigheten där?
Har något förändrats i nätverket?
Vi antar vidare att du mäter via kabel från din dator.

Med de svarstiderna så bör du felanmäla till de som sköter det externa nätet. Om du svarar lite på de ovanstående funderingarna så kan vi minska ner på felkällorna. Det @mrqaffe syftar på är att om det externa fungerar (vilket det uppenbarligen inte gör) så brukar problemen vara på insidan av lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är det en nyinstallation, eller har problemen helt plötsligt dykt upp nu?
Är det en villa eller ett flerbostadshus? Om flera, vad säger grannarna?
Kan du logga in på din router och mäta hastigheten där?
Har något förändrats i nätverket?
Vi antar vidare att du mäter via kabel från din dator.

Med de svarstiderna så bör du felanmäla till de som sköter det externa nätet. Om du svarar lite på de ovanstående funderingarna så kan vi minska ner på felkällorna. Det @mrqaffe syftar på är att om det externa fungerar (vilket det uppenbarligen inte gör) så brukar problemen vara på insidan av lägenheten.

Troligen installerat mellan 1990-2010 hyreshus via kabel-tv (comhem uttag)

router är F@st 3896 Com Hem Wi-Fi Hub C3, tvivlar stark på att det går att mäta hastigheten i routern's UI.. när internet var trögt nej det gick inte att logga in.

nej inte förändrat något gick från 300Mbit till 0.3Mbit och sen tillbaka till 300Mbit efter 2 dagar..

ja mätt via cat5e kabel. om nu hastigheten förändras så mycket så känns det för mig som nån bugg i routern eller nånting fel utanför min lägenhet som hör till hyresvärden?. enligt tele2 kundtjänst hade vissa av mina grannar också problem men nerladdningshastigheten