”Tidsgränsen för en drivrutin i ditt systemlöpte ut”

Permalänk
Medlem

”Tidsgränsen för en drivrutin i ditt systemlöpte ut”

Hej! Byggde en dator i december, gick initalt bra i alla spel jag testade tills jag började spel cs2. Spelet började då frysa och crasha och få upp felmedelandet på bilden. Har nu även fått det i andra spel och undrar om det finns någon lösning för detta eller om det är att förvänta sig från amd gpus? Har några polare med samma gpu som inte har alls samma problem som jag. Ibland händer det flera gånger per match och ibland inte på flera timmar.

Gpu: sapphire 7800xt
Cpu: 7600x
Ram: 32gb corsair 6000mhz cl 30
Psu: seasonic 850w
Ssd: kingston nv3 1tb
Moderkort: gigabyte b650 auros elite ax v2

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturer på komponenterna i systemet? En GPU som går lite för varm skulle kunna orsaka dessa instabilitetsproblem, men du borde även märka det på prestandan då ett kort som går varmt börjar klocka ner sig själv för att försöka undvika att bli överhettat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

kolla temperaturer.

VRM
Hotspots
Vram
GPU

kan vara så att drivaren crashar för att någon del på gpu överhettar.

har för mig att 7000 serien ofta har väldigt höga vram/hotspot temps speciellt vissa modeller och vill minnas att saphire har nån modell som är lite problematisk mins dock inte vilken det är men ska gå att lösa med att byta ut en thermal pad som är för tjock eller om det var för tunn minns inte exakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Har du koll på temperaturer på komponenterna i systemet? En GPU som går lite för varm skulle kunna orsaka dessa instabilitetsproblem, men du borde även märka det på prestandan då ett kort som går varmt börjar klocka ner sig själv för att försöka undvika att bli överhettat.

Körde en kort furmark för ca en vecka sedan och då låg temp på runt 69-70 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla temperaturer.

VRM
Hotspots
Vram
GPU

kan vara så att drivaren crashar för att någon del på gpu överhettar.

har för mig att 7000 serien ofta har väldigt höga vram/hotspot temps speciellt vissa modeller och vill minnas att saphire har nån modell som är lite problematisk mins dock inte vilken det är men ska gå att lösa med att byta ut en thermal pad som är för tjock eller om det var för tunn minns inte exakt.

Får kolla på det ikväll då, inte kolla på hotspots bara gpun generellt.

Permalänk
Skrivet av xVikke:

Körde en kort furmark för ca en vecka sedan och då låg temp på runt 69-70 grader

Skrivet av xVikke:

Får kolla på det ikväll då, inte kolla på hotspots bara gpun generellt.

som sagt kolla vrm/hotspot och VRM också är oftast ett tecken på att de har ett problem om man når bortåt 100°c på vram och/eller hotspot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows