Europeisk öppen källkod utmanar Google Docs

Permalänk
Melding Plague

Europeisk öppen källkod utmanar Google Docs

Det nya projektet finansieras av Frankrike och Tyskland och kallas kort och gott Docs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig nyhet. Inget jag har användning av själv just nu men det är bra med fler alternativ till Googles tjänster, och stort plus att det är från inom EU.

Permalänk
Medlem

Vad som behövs. Skall vi göra oss av med beroende av USA , så måste mer mjukvara produceras som öppen källkod. Om inte USA inte vill vara med i NATO och skydda Europa, så varför skall vi då köpa deras mjukvara för?

Tänk vad skattepengar man hade sparat om man hade byggt Stockholm stads skolplattform som öppen källkod istället brände man en 1 Miljard på bara en hög med latrin.

Nu behövs bara ett Desktop ,mobil & TV OS som kan bli en motvikt emot android och Windows.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Det nya projektet finansieras av Frankrike och Tyskland och kallas kort och gott Docs.

Läs hela artikeln här

Tre AI-genererade tummar upp till Sweclockers som uppmärksammar sådant här! 👍👍👍

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Bra EU. Ser fram emot den dagen vi inte längre använder något amerikanskt.

Permalänk
Medlem

Jättebra att de vill bygga en ny ersättare till Google Docs och MS365 inom EU.

Men nu ska jag klaga lite så ni kan hoppa över resten om ni vill...

Varför uppfinna hjulet igen? Finns flera alternativ av Open source. T.ex Libreoffice att bygga vidare på.

Att lagra på Amazon är ju motsägelsefullt helt och hållet. Ska det vara ett Europeiskt alternativ ska det väl inte lagras saker på ett amerikanskt företag?
Edit: läste fel där.
Edit 2: Minio verkar också vara amerikanskt företag?

Sedan en frågeställning? Kommer installfilen vara ren från telemetri m.m. i framtiden när en regering står bakom?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Varför uppfinna hjulet igen? Finns flera alternativ av Open source. T.ex Libreoffice att bygga vidare på.

Om de nu hade varit vettiga hade folk använt dem. Jag har testat och hade det primärt under ett gäng år, men till slut tröttnade jag på hur kasst det var jämfört med MS Office och gick över till att ha det och betala.

Mycket inom öppen-källkod-världen är bra, men nästan alltid är det stora brister i UI/UX eftersom de utvecklas av entusiastiska nördar som inte riktigt begriper sig på användarvänlighet. En form av oavsiktlig elitism.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Sedan en frågeställning? Kommer installfilen vara ren från telemetri m.m. i framtiden när en regering står bakom?

Det är ju open source så går väl alltid att göra en fork utan telemetri om det nu faktiskt blir relevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Finns väl ingen anledning för dem att spara data annat än användningspings möjligtvis?
Det finns ju inga investerare att övertyga, inga IPOer att hinna till eller något annat som egentligen gör att man vill samla data om sina användare

Statliga initiativ har redan all din information

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jättebra att de vill bygga en ny ersättare till Google Docs och MS365 inom EU.

Men nu ska jag klaga lite så ni kan hoppa över resten om ni vill...

Att lagra på Amazon är ju motsägelsefullt helt och hållet. Ska det vara ett Europeiskt alternativ ska det väl inte lagras saker på ett amerikanskt företag?
Edit: läste fel där.

LibreOffice samarbetsverktyg lämnar ju en hel del att önska så jag vet inte om det hade varit lättare att patcha till det eller börja från grunden. Ska det kunna ersätta på en stor skala så måste det ju på allvar kunna utmana i enkelheten som sharepoint och Office erbjuder. Till och med mina kollegor som är 60+ och inte gillar datorer lyckas ganska enkelt dela ett dokument i sharepoint.

Tyska myndigheter har ju försökt i 20 år att gå mot open source men inte riktigt lyckats så jag tror att det kan vara bra att börja om från grunden.

Är man rädd för telemetri så går det ju alltid att installera från Github.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om de nu hade varit vettiga hade folk använt dem. Jag har testat och hade det primärt under ett gäng år, men till slut tröttnade jag på hur kasst det var jämfört med MS Office och gick över till att ha det och betala.

Att de skapar ett helt nytt program där man ska både jobba med UI och fungera perfekt med alla MS Office dokument är ju lite jobbigare än att ta de bra bitarna i Libreoffice och skapa ett nytt UI. Onlyoffice har mycket bättre UI och den är Open source också. Så att uppfinna allt känns lite onödigt. Håller med att MS365 alternativen inte alltid är lika bra, men för vanliga personer hemma räcker det gått och väl.

Citat:

Mycket inom öppen-källkod-världen är bra, men nästan alltid är det stora brister i UI/UX eftersom de utvecklas av entusiastiska nördar som inte riktigt begriper sig på användarvänlighet. En form av oavsiktlig elitism.

Håller med om att många Open Source har sämre UI/UX men går ju skapa bra UI/UX för det. KeepassXC, Onlyoffice är väl två bra exempel som jag tycker är bra UI.

Skrivet av RaidSoft:

Det är ju open source så går väl alltid att göra en fork utan telemetri om det nu faktiskt blir relevant.

Därför jag skrev Installfilen. Ta t.ex Libreoffice. Hur många tror du kompilerar själv? Det är verkligen inte många av användarna. Eller ta VS Code. Hur många procent laddar ner VSCodium istället för VSCode.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns väl ingen anledning för dem att spara data annat än användningspings möjligtvis?
Det finns ju inga investerare att övertyga, inga IPOer att hinna till eller något annat som egentligen gör att man vill samla data om sina användare

Statliga initiativ har redan all din information

Finns väl alltid anledning att staten vill ha information om en. Se bara på FRA, bakdörrar i chat-program och sådant som händer i Sverige. Sedan behöver detta projekt inte börja göra det.

Skrivet av Chibariku:

LibreOffice samarbetsverktyg lämnar ju en hel del att önska så jag vet inte om det hade varit lättare att patcha till det eller börja från grunden. Ska det kunna ersätta på en stor skala så måste det ju på allvar kunna utmana i enkelheten som sharepoint och Office erbjuder. Till och med mina kollegor som är 60+ och inte gillar datorer lyckas ganska enkelt dela ett dokument i sharepoint.

Tyska myndigheter har ju försökt i 20 år att gå mot open source men inte riktigt lyckats så jag tror att det kan vara bra att börja om från grunden.

Är man rädd för telemetri så går det ju alltid att installera från Github.

Som jag skrev så tycker jag det är bra detta projekt, men tror att det kommer ta väldigt lång tid innan det är användbart och kompatibelt med MS 365 som tyvärr har blivit mer och mer standard. Att de bygger från grunden har sina fördelar men också nackdelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Därför jag skrev Installfilen. Ta t.ex Libreoffice. Hur många tror du kompilerar själv? Det är verkligen inte många av användarna. Eller ta VS Code. Hur många procent laddar ner VSCodium istället för VSCode.

De som bryr sig installerar den utan telemetri, de som inte bryr sig gör det inte? Sen behöver man inte nödvändigtvis göra full kompilation själv förutsatt att det finns en fork som skapar install filer med utan det. Problemet är när alternativet inte existerar alls för då finns det inget val för de som bryr sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Årskurs ett i grundskolan första programmeringskusen. Idag ska vi lära oss att programmera ett excel dokument innehållande diverse filter, tabeller och annat. Ni börjar med att ladda hem open xml sdk… Det kommer säkert gå bra.

Min poäng är att om de tar fram ett nytt format så gör ett som är enklare att skapa dokument i utan använda 3:e parts bibliotek som kostar pengar. Allt fler kommer ha behovet och open xml sdk vinner inga poäng i att det är enkelt för folk att lära sig. Nu kanske denna utmanare endast berör ett webbgränssnitt för ett befintligt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hur många procent laddar ner VSCodium istället för VSCode.

Hur många känner ens till att VSCodium finns?

Själv väljer jag alltid fria alternativ där det är möjligt.

VSCode -> VSCodium
Chrome -> Chromium
Firefox -> Waterfox (ESR)/Librewolf
Windows -> GNU/Linux
Teams -> Mattermost

I annat fall blockerar jag helt enkelt bara all telemetri (oftast i brandvägg/router/dns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Edit 2: Minio verkar också vara amerikanskt företag?

Minio har samma API som AWS S3, men du kan välja att selfhosta Minio.

Permalänk
Medlem

Ett bra alternativ till detta är https://www.getoutline.com som även det är open source och enkelt att selfhosta. (kör det privat samt jobb)

Permalänk
Medlem

Tusen tack till Sweclockers som lyfter sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bra EU. Ser fram emot den dagen vi inte längre använder något amerikanskt.

Bara köpa från EU menar du?

Kul skämt.

Permalänk

Det här är egentligen fruktansvärt. Jag litar mer på Google än EU i det här fallet. EU vill bara plantera bakdörrar in i våra system.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

På vilket sätt är LibreOffice kasst jämfört med Office-paketet, förutom UI/UX? Menar du att form går före funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

På vilket sätt är LibreOffice kasst jämfört med Office-paketet, förutom UI/UX? Menar du att form går före funktion?

UI/UX är funktion, och dessutom extremt viktigt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

Det här är egentligen fruktansvärt. Jag litar mer på Google än EU i det här fallet. EU vill bara plantera bakdörrar in i våra system.

Okej och då är det väl bra om källkoden är öppen så att du kan se om det finns bakdörrar, eller? Detta är ett steg i rätt riktning och jag hoppas att fler följer efter

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga nyheter.

Själv väntar jag otåligt att vårt kära Sverige skall vakna upp och i alla fall börja med att ställa krav på att mjukvara som medborgarna är tvingade att använda för att nyttja samhällstjänster i stil med bibliotek, kollektivtrafik och barnomsorg inte kräver att man som användare tvingas ingå användaravtal med antingen Apple eller Google.

Det är för mig fullständigt världsfrånvänt att jag är tvungen att ha en enhet med antingen Android eller IOS operativsystem, samt ha tillgång till antingen Apples "appstore" eller Googles "play-butik" för att kunna ladda ner en app för att kunna lämna in tider och nyttja den kommunala förskolan.....
Det som stör mig mest är egentligen att precis ingen verkar bry sig, de bara klickar o skiter i allt.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kul läsning. Jag gillar googles lösningar, men jag ser problemet med att lpta stora företag veta så mycket om en, och är baserade i något som mer och mer tycks vara en skurkstat (det är en personlig tolkning och ni får ha era egna).

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Min åsikt är att LibreOffice Vs Microsoft Office är väldigt snarlikt Gimp Vs Photoshop.
Jag anser betalvarianterna är hur mycket bättre som helst, både gränssnitt och funktioner. Dock blir betalversionerna både dyrare för varje år, mer krångel med licenser och annat.
Och man frågar sig då klarar man sig med gratisprogrammen? Och även om man skulle ha gott om pengar så är dessa dyra betalprogram något man vill stötta?

I det aktuella fallet så handlar det att allt mer tänker att det är dumt att bli beroende, bra att folk högre upp har insett de vanligt folk har fått tänka på i årtusenden. Man kan vara hur bra vän som helst med någon till och med släkt, men är man beroende av att använda denna sak så kan man bli tvingad till mycket.

T.ex. Privatpersonen som bygger ett hus med häststall på landet där den vid försäljning får tillbaka mindre än en tredjedel av byggkostnaden. Mark arrenderar denna årsvis av sin kusin.. Fatta vilken makt denna kusin kommer få över personen, detta trots de en gång var så bra vänner.
Samma problem gäller det mjukvaror och det är bra att de börjar inse detta. Att man nu är bästa vänner etc, ja det kan bli som privatpersonen med hästgården i exemplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Funktioner som är sämre eller inte finns alls. Men UI/UX handlar inte om form, utan om hur man som användare interagerar med både det grafiska gränssnittet och funktionerna.
Jag tänker inte installera och gå igenom massa saker för att göra en lista, utan det var många saker som var sämre, för min del främst i motsvarigheten till Excel.

Gillar man det, så kör på. För mig funkade det inte tillräckligt bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

En av dem stora poängerna med öppen källkod är att man inte behöver blint lita på utvecklaren, vilket du gör med Google Docs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

En av dem stora poängerna med öppen källkod är att man inte behöver blint lita på utvecklaren, vilket du gör med Google Docs.

99.9 procent av användarna av program med öppen källkod har noll kompetens att granska koden, så det är en sak som är bra på pappret, men meningslös i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker att Minio borde skrivas som MinIO för att tydliggöra att uttalet är min-I-O, inte minio. Detta stämmer dessutom bättre överens med svenska skrivregler, även om ordet som helhet hamnar lite mellan stolparna.