Val av filsystem för använding i både win och linux

Permalänk

Val av filsystem för använding i både win och linux

Har en fråga om filsystem. Det jag undrar är om det finns något filsystem som det finns _bra_ skrivstöd till som både fungerar i Windows och Linux?

Har letat runt lite på nätet och det enda jag har hittat är en ext2 driver för windows, dock var skrivningen inte stabil. Att köra NTFS i linux är ju inte heller ett alterternativ eftersom skrivningen inte är stabil.

Då är det FAT som återstår, och det är ju inte precis det bästa filsystemet, speciellt inte när det gäller störra partitioner.

Anledningen till att jag frågar är att jag planerar att köpa en 120GB hårddisk, och för att underlätta min övergång från win till gnu/linux så hade jag tänkt att köra ett filsystem som jag både kan använda i windows och linux. Att köra FAT på 120GB disk är inte attraktivt, kommer ihåg när jag körde det på min 40GB disk, kunde inte ha mindre kluster än 32kB. Om man bara har stora filer så spelar det inte så stor roll, men om man har en massa filer på bara några k stycket så ryker mycket diskspace ut i tommaintet

Att köra disken som bara linux disk är inte heller så roligt eftersom jag gärna även vill komma åt filerna utan problem även från windows, och även kunna skriva till disken. Just nu kör jag Linux på en 5GB partition, det räcker till bra för experimentering etc. men det är inte mycket platts över att spara något på.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det skulle ja också vilja ha svar på..

kan inte bara MS göra nån update med stöd för ext2/ext3 eller nått..
eller fixa så linux kan få fullt skrivstöd för NTFS...

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på att veta. Dock så kommer jag nog att hålla mig till NTFS iaf.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

FAT32 funkar ju i Linux Med ... använder det själv har en partition som jag använder när jag flyttar diverse filer mellan de andra partitionerna och jag upplever inte någon speciell "utrymmesförlust"

EDIT : För alla som vill veta kör jag Linux/Windows på en 40 Gb hdd:
Windows partitionen är på 5 GB
FAT32:an är på 15 GB
Linux på 19 800 MB
Swappen på 200 MB

Permalänk
Medlem

Jag kör med ext3 och FAT32. Funkar bra.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Själv konverterade jag just en av mina ntfspartitioner till fat32. Jag använder ändå inte windows så det spelar inte så stor roll.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, FAT32. Visst, det är ganska värdelöst, men om du vill ha bra läs- och skrivstöd i båda så är det nog det som gäller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jo, det är nog FAT32 som gäller.

Om du vill undvika 64kb-kluster så kommer du tyvärr få dela upp den i flera partioner Tror gränsen ligger nånstans runt 60gb. Går att kolla upp med t ex Partition Magic.

Ytterst synd att MS vägrar införa nått av de braiga, öppna, filsystemen till Windows. Allt för att göra det svårt att fly deras järngrepp (formaterar man en disk i w2k eller senare som är större än 30gb så blir den automatiskt NTFS och således värdelös i alla andra os än windows.)

Permalänk

Det _går_ att komma exempelvis reiserfs från Windows.
Lösningen heter rfstool men är inte världens smidigaste om du behöver komma åt flera filer.
Jag använder programmet de få gånger jag sitter och gejmar i Windows och kommer på att jag behöver komma åt nåt som jag laddat ner i Linux...

Har för mig att jag sett nåt liknande prog för ext2/ext3 nånstans, men jag kanske minns fel...

Edit:
Nu såg jag ju att du ville skriva oxå så då kan du glömma rfstool som enbart kan läsa.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk

Det blir väl att köra FAT32 då Att dela upp i partitioner är ju inte så stort problem, åtminstonde inte på linux sidan. På windowssidan så blir ju hela alfabetet uppradat i den här datorn Sen skulle jag hellst vilja slippa att ha mer än en partition pga att det bara är att skyffla in data på en 120GB disk, det tjänns som att den aldrig blir full, typ

Tycker nästan att det är konstigt att det inte finns stabilt skrivstöd för t.ex. ext2. Det är ett någorlunda gammalt filsystem och det är öppet. Inte alls som fallet är med NTFS då linux utvecklarna är tvugna att gissa sig fram

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag körde med en en systempartition för Linux (ReiserFS), en för Windows (NTFS), en swap och sedan en partition för alla mina sparade filer (FAT32). Tycker att det funkade bra när jag körde det. Fast nu har jag tagit bort Windows och kör ReiserFS på sistnämda partition.

Visa signatur

When drops of sadness falls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
kan inte bara MS göra nån update med stöd för ext2/ext3 eller nått..

Det går emot hela Microsofts policy, det betyder ju att folk får det enklare att använda Linux och Windows, dom vill att man bara ska använda Windows.

Visa signatur

meh