Permalänk

Fingeravtryck Läsare problem

Hej!

Jag köpte en begagnade HP ZBook Firefly, nu försöker jag aktivera inloggning via fingeravtryckläsaren men läser jag följande:

Vi hittade ingen fingeravtryckläsare som är kompatibel mes Windows Hello-fingeravtryck.

Det finns en fingeravtryckläsare i den vänster hörnet längst ner an tangentbordet.

HP support har gått ut tyvärr

Jag körde en ren installation av Windows 11 i den.

Tror ni att man kan använde fingeravtrycksläsaren för att kunna logga in i den?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Hej!

Jag köpte en begagnade HP ZBook Firefly, nu försöker jag aktivera inloggning via fingeravtryckläsaren men läser jag följande:

Vi hittade ingen fingeravtryckläsare som är kompatibel mes Windows Hello-fingeravtryck.

Det finns en fingeravtryckläsare i den vänster hörnet längst ner an tangentbordet.

"Jag körde en ren installation av Windows 11 i den."

Körde du en egen W11 installation eller körde du HP's återställning?

Egen installation så kan du ju ha tappat lite drivrutiner

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

"Jag körde en ren installation av Windows 11 i den."

Körde du en egen W11 installation eller körde du HP's återställning?

Egen installation så kan du ju ha tappat lite drivrutiner

Yes, jag gjorde en installation från USB som själva HP visar att man ska göra på deras hemsidan, jag trodde att det skulle gå automatisk med drivrutiner.
allt annat och Fn tangenter fungerar som det ska.
Jag gjorde även on uppdatering av Windows.
På HPs hemsidan finns inga appar för att fixa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Yes, jag gjorde en installation från USB som själva HP visar att man ska göra på deras hemsidan, jag trodde att det skulle gå automatisk med drivrutiner.
allt annat och Fn tangenter fungerar som det ska.
Jag gjorde även on uppdatering av Windows.
På HPs hemsidan finns inga appar för att fixa det.

du får nog höra av dig direkt till HP, min gissning är att du nu saknar drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Du kanske har det här problemet:

My HP ZBook Firefly 14 inch G8 does not recognize the fingerprint reader /
‎04-12-2023 06:00 AM
https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-Notebooks/My-HP-ZBook-...

02-20-2023 04:01 AM

Operating System: Microsoft Windows 11
I have a ZBook Firefly 14 inch G8 laptop with windows 11 OS installed, that does not recognize the fingerprint reader that is integrated, it has the hardware to be able to read fingerprints and unlock with Windows Hello.
I have installed all OS updates, performed the HP assistant scan, and updated all driver recommendations. I have updated the BIOS to the latest version and it still does not recognize the reader or let me configure it.

I have also tried to manually install the drivers for the fingerprint reader that HP recommends and it does not recognize them, they do not appear in other unknown or hidden drivers in the device manager.
I don't know if it could be a hardware or laptop problem. I have also performed the UEFI diagnosis and it does not recognize the reader.

Any ideas?
thanks

I've called HP support and they have told me that my workstation model does not have a fingerprint reader. It is a fictitious o dummy reader that they use to lower production costs and not make equipment with different designs. That was my case, I recommend you consult the HP warranty number directly and consult your case.
Regarts

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Hej!

Kan vara som så att läsare är för gammal och inte stödjer WBF, Microsoft standard för biometriska läsare. ungefär som min externa kamera trots hög upplösning inte godkänns eller läsaren på min gamla Folio. Måste fälla upp locket på min bärbara eller använda pin-kod.
Ska finnas en lista över godkänd hårdvara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Du kanske har det här problemet:

My HP ZBook Firefly 14 inch G8 does not recognize the fingerprint reader /
‎04-12-2023 06:00 AM
https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-Notebooks/My-HP-ZBook-...

02-20-2023 04:01 AM

Operating System: Microsoft Windows 11
I have a ZBook Firefly 14 inch G8 laptop with windows 11 OS installed, that does not recognize the fingerprint reader that is integrated, it has the hardware to be able to read fingerprints and unlock with Windows Hello.
I have installed all OS updates, performed the HP assistant scan, and updated all driver recommendations. I have updated the BIOS to the latest version and it still does not recognize the reader or let me configure it.

I have also tried to manually install the drivers for the fingerprint reader that HP recommends and it does not recognize them, they do not appear in other unknown or hidden drivers in the device manager.
I don't know if it could be a hardware or laptop problem. I have also performed the UEFI diagnosis and it does not recognize the reader.

Any ideas?
thanks

I've called HP support and they have told me that my workstation model does not have a fingerprint reader. It is a fictitious o dummy reader that they use to lower production costs and not make equipment with different designs. That was my case, I recommend you consult the HP warranty number directly and consult your case.
Regarts

Jag kommer att känna mig lurad om det är det problem jag har.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan vara som så att läsare är för gammal och inte stödjer WBF, Microsoft standard för biometriska läsare. ungefär som min externa kamera trots hög upplösning inte godkänns eller läsaren på min gamla Folio. Måste fälla upp locket på min bärbara eller använda pin-kod.
Ska finnas en lista över godkänd hårdvara.

Jag hittar ingenting på enhetshanteraren som kan vara drivrutiner till den. Inte i HID eller en annan som jag misstänkte i Säkerhetsenheter som heter Trusted Plataform Module 2.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan alltid öppna enhetshanteraren och undersöka om du har några okända enheter eller om du hittar din Fingerprint-enhet där.

Hittar du okända enheter i enhetshanteraren så är nästa uppdrag att leta drivisar för dessa.
De kan ibland krävas manuell installation och HP hade tidigare ett verktyg för detta som kallades HP update nånting.

Hittar du fingerprintenheten så stöds den troligen inte av Windows.