Windows 11 installation går inte, hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är dock inget krav på att ha Secure Boot aktiverat i Windows 11, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot!

Jag vet att det inte är något krav att det ska vara aktiverat.
Den stora frågan är varför BIOS inte hittar någon bootloader i UEFI-läge efter att Windows är installerat...
Min misstanke är att det har blivit något knas med nycklarna och att det förhindrar BIOS från att plocka upp denna.
Men men, du har en poäng.

@Ronner prova att helt enkelt stänga av Secure Boot i BIOS, starta om datorn och gå in i BIOS igen och kolla om du har en bootloader om inte det i inlägget tidigare hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag vet att det inte är något krav att det ska vara aktiverat.
Den stora frågan är varför BIOS inte hittar någon bootloader i UEFI-läge efter att Windows är installerat...
Min misstanke är att det har blivit något knas med nycklarna och att det förhindrar BIOS från att plocka upp denna.
Men men, du har en poäng.

@Ronner prova att helt enkelt stänga av Secure Boot i BIOS, starta om datorn och gå in i BIOS igen och kolla om du har en bootloader om inte det i inlägget tidigare hjälper.

Ja, det är mycket märkligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kikade lite till då ni hade skrivit men kan säga att det inte leder någon vart.

Secure boot blir aldrig deployed, endast disabled eller enabled, såg också videon du pratade om att sätta på custom och sedan klicka nej men det resulterar liksom till inget i slutändan.

Ang bootloader, gissar att ni tänker på att det finns i entity i boot menyn som heter bootloader då? har för mig jag sett det innan.

Reset factory keys gjorde jag igår när det snackades om det.

för att samanfatta allt så har jag tillslut sett tre olika "outcomes" av det jag gjort hitills baserat på massa olika variabler som secureboot, CSM, win 10, win 11, win 11 ( gamla versionen som kan ersättas efter sida 2 i setup) rufus / Microsoft media tool, convert gpt, regedit för filer att förbigå win 11 TPM. etcetc

1. mest vanliga är att den endast startar om vid början av setup efter första boot av installationen.
2. Vid ovannämnd omstart så dyker det upp en ruta att det ser att en installation är pågående och frågar ifall jag vill forstätta genom att dra ut stickan och reboota, men genom att jag detta endast har hänt när jag kört CSM på så hittar inte boot menyn min disk och därmed när jag drar ut stickan så är listan tom och därmed sätter mig direkt in i BIOS efter omstart.
3. Hade i början av detta en ruta från rufus som varnade att jag gick i via legacy/BIOS och inte UEFI p.g.a att jag hade secureboot av och CSM på för att jag trodde man skulle behöva se disken i bootmenyn.

Men där tar det tyvärr slut gott folk.

Lutar nog med att jag helt enkelt får montera ner datorn och ersätta MOBO, CPU & RAM. Sticker på semester på Fredag med, så planen är att se till att datorn komponenterna står redo när man kommer tillbaka om två veckor och installerar allt det nya i den med en stor isbit i magen att det kommer gå "som normalt" där man sätter in USB boot-stickan. Vääääldigt tråkig utgift ifrån ingenstans men så är det ibland.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS ännu? om inte, börja med det, den enkla vägen är att du slänger in bios-filen på en sticka och kör BIOS-uppdateringen inifrån BIOS, den andra via Q-flash-knappen är att man använder den funktionen men den behövs bara om du "brickar" BIOS.

Låt det dock ta sin tid och starta inte om före det är klart.
Tar det mer än 30minuter så kan du börja fundera på om något blivit fel och blir det problem efter det så prova med Q-flash-knappen men då måste USB-minnet först konfigureras som MBR och FAT32/16..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du uppdaterat BIOS ännu? om inte, börja med det, den enkla vägen är att du slänger in bios-filen på en sticka och kör BIOS-uppdateringen inifrån BIOS, den andra via Q-flash-knappen är att man använder den funktionen men den behövs bara om du "brickar" BIOS.

Låt det dock ta sin tid och starta inte om före det är klart.
Tar det mer än 30minuter så kan du börja fundera på om något blivit fel och blir det problem efter det så prova med Q-flash-knappen men då måste USB-minnet först konfigureras som MBR och FAT32/16..

Ja förlåt, glömde säga det, men fixade det igår så att den har senaste, men det blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

När du har laddat hem installationsmediat, har du då låtit rutan "Använd standardinställningar för den här datorn" eller något liknande vara iklickad eller har du klickat ur den?
Edit: Det här gäller alltså i Windows-mjukvaran för att ladda ner Windows-installationen.

Vad är det för hårdvara i datorn du laddat ner installationsmediat på?
Jag tänker spontant på om det är så att du laddat ner det på en dator som körs i Legacy-mode och att det blir automatiskt konfigurerat för det även fast du väljer att installera det i UEFI-läge.

Om du inte klickat ur den någon gång så rekommenderar jag att du provar ladda ner igen men klickar ur den.
Jag skulle nog välja ISO-fil och använda RuFus med inställning för UEFI.

Permalänk
Medlem

Skapade ett konto bara för att berätta att jag hade exakt samma problem. Testade allt som du testat. Nu uppdaterade jag BIOS version till den senaste från ASUS hemsida och windows-installationen fortsatte perfekt efter första omstart.

Permalänk
Medlem

Update efter semestertider:

Skaffade ny CPU, RAM & MOBO,

7600X3D
ASUS B650E-F WIFI STRIX
CORSAIR VENGEANCE 32GB CL30 6000Mhz

Slängde in alla komponenter och satte i orginal boot m2 disk samt den 500GB m2 disken jag använde mestadel av allt testande i denna tråd. började med att uppdatera till senaste BIOS, version 3279, kom ut för två dagar sedan.

Sedan började det, fick upp bild liknande denna alltså så kände den av att den gamla bootdriven hade börjat fallera och skulle varna, såg även då att det fanns ett sätt att testa diskarna via BIOS på Asus brädan, bootdriven fick "fail" medans den andra m2 disken fick "pass". Så efter det kändes det ju väldigt relevant att bara dra ut den och känna sig besegrad att den inte går att rädda framöver. Gick även inte ens att gå vidare med boot stickan till installations mediet då den konstant varnade om disken.

Nu till det intressanta. 500GB m2 disken sitter nu inne som enda boot drive, jag sätter i USB stickan och win 11 install kommer upp likt normalt. Den går igenom allt likt normalt där jag tar bort de tre partitionerna och sedan klickar på den enda tomma för den disken som finns kvar och närmar sig första omstart via installationen och vafan händer då, jo samma jävla sak ta mig fan. Den resettar alltså igen efter första omstart till första installations rutan.

Så vad kan vi konstatera av detta:

1.Verkar som att de äldre komponenterna verkar vara ok ändå? Så säljes till den som vill ha kittet. *host*

2. Kan det verkligen vara min 500GB m2 disk som också spökar? känns ju MYCKET orimligt då allt annat är bytt nu och detta är det enda som finns kvar av det gamla som skulle kunna påverka väll?

3. likt @AF83 tidigare post så började jag med att köra senaste BIOS på brädan redan ifrån början så inte så mycket mer jag kan göra där nu.

Så vad tror ni gott folk, skall jag skaffa en ny m2 disk och testa? skall jag göra om installation's stickan igen? något annat som man tidigare kunde utersluta men som borde testas igen? I'm all ears good people, hjälp en smått irriterad man att fixa hans partners gaming PC igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Update efter semestertider:

Skaffade ny CPU, RAM & MOBO,

7600X3D
ASUS B650E-F WIFI STRIX
CORSAIR VENGEANCE 32GB CL30 6000Mhz

Slängde in alla komponenter och satte i orginal boot m2 disk samt den 500GB m2 disken jag använde mestadel av allt testande i denna tråd. började med att uppdatera till senaste BIOS, version 3279, kom ut för två dagar sedan.

Sedan började det, fick upp bild liknande denna alltså så kände den av att den gamla bootdriven hade börjat fallera och skulle varna, såg även då att det fanns ett sätt att testa diskarna via BIOS på Asus brädan, bootdriven fick "fail" medans den andra m2 disken fick "pass". Så efter det kändes det ju väldigt relevant att bara dra ut den och känna sig besegrad att den inte går att rädda framöver. Gick även inte ens att gå vidare med boot stickan till installations mediet då den konstant varnade om disken.

Nu till det intressanta. 500GB m2 disken sitter nu inne som enda boot drive, jag sätter i USB stickan och win 11 install kommer upp likt normalt. Den går igenom allt likt normalt där jag tar bort de tre partitionerna och sedan klickar på den enda tomma för den disken som finns kvar och närmar sig första omstart via installationen och vafan händer då, jo samma jävla sak ta mig fan. Den resettar alltså igen efter första omstart till första installations rutan.

Så vad kan vi konstatera av detta:

1.Verkar som att de äldre komponenterna verkar vara ok ändå? Så säljes till den som vill ha kittet. *host*

2. Kan det verkligen vara min 500GB m2 disk som också spökar? känns ju MYCKET orimligt då allt annat är bytt nu och detta är det enda som finns kvar av det gamla som skulle kunna påverka väll?

3. likt @AF83 tidigare post så började jag med att köra senaste BIOS på brädan redan ifrån början så inte så mycket mer jag kan göra där nu.

Så vad tror ni gott folk, skall jag skaffa en ny m2 disk och testa? skall jag göra om installation's stickan igen? något annat som man tidigare kunde utersluta men som borde testas igen? I'm all ears good people, hjälp en smått irriterad man att fixa hans partners gaming PC igen.

Ny M.2 och gå vidare i livet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har du inte provat installera Windows på flera olika diskar, med bara just en disk inkopplad i taget?
Låter konstigt att alla skulle vara korrupta, men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du inte provat installera Windows på flera olika diskar, med bara just en disk inkopplad i taget?
Låter konstigt att alla skulle vara korrupta, men vem vet.

Jo, hade 3 olika som jag nämnt i tråden, därav att jag kände det var helt orimligt att alla diskar var korrupta.

Första testades precis i början men nummer 2 och 3 testades var för sig och då hade samma problem som jag beskrivit, därför trodde jag det var MOBO.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så var 1st en SATA-SSD.

Prova att endast koppla in strömmen till denna och låt den vara på hmm, 2x30?minuter eller om det var 1x60?minuter, kommer inte ihåg.
Det bör köra diskens inbyggda diagnostickprogram.
Det ska alltså endast vara strömmen som är inkopplad till denna, ingen SATA-data-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ny M.2 och gå vidare i livet

Done, nu installeras det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Done, nu installeras det...

Visst är livet härligt!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det är trådar som dessa som visar styrkan i forumet, där folk hjälper en som behöver hjälp och är villig att ta emot det också samt prova det som föreslås.

Bra att det verkar lösa sig.

Spontant tänkte jag också att det kunde vara något slags fel på någon av diskarna, även USB-minnet. Alternativt att boot-ordningen inte blir rätt efter installationen.
I en del fall kan det även krävas att man laddar in drivrutiner vid installationen, med AMD behöver man dessutom göra det i flera steg.