Tjenare!
Kortfattat så startade sambon upp sin dator igår och möttes av att hennes dator inte längre hade ett operativ system. Testade att göra någon reparation via återställningspunkter via microsofts media kit win 11 till usb men gick inte, så bestämde oss för en ny installation.
Nu till allt som gjorts:
- Skapade win 11 boot usb, ändrade boot order i BIOS och startade om, gick igenom installationsprocessen. raderade partionerna på orginaldisken och tänkte installera om det det, fick ett error att det inte gick. gjorde då detta med en SATA SSD som satt i stället och det gick igenom.
- Möttes av "this PC is not applicable for win 11" Sökte runt lite snabbt, kom ihåg Rufus som man använt för många år sedan, tankade det och gjorde en ny boot av ISO med "diasable win 11 spec".
- Gick igenom processen igen med nya stickan och den började installera. kördes fram till 70% innan restart men startades då om hela setupen och fortsatte inte.
- Testade då att dra ut USB under den rebooten, gick ej, testade sedan att spamma in mig i BIOS efter reboot för att ändra bootorder till disken men blev då bemött av samma orginalskärm med vit text som sa att ingen OS finns på disken.
- Öppnade upp datorn och drog ut orginal boot disken, samt SATA SSD och lämnade kvar en annan M2 disk som fanns som sekundär.
-gjorde liknande steg som ovan men fick då upp en skärm från rufus där den endast kan öppnas i UEFI Mode och jag bootade i legacy/BIOS mode.
- Blev ombedd via reddit att ta bort CSM och sätta på secureboot, gjorde detta samt att jag skippade rufus och gjorde om usb via microsoft media kit igen och hittade enb video om hur man kommer över win 11 felet via regedit, skapar två filer och rebootar.
- Det gick och jag gick igenom processen igen, men när den kom till 70% av setupen och skulle reboota så testade jag lämna den nu ifall det skulle lösa sig själv, vid reboot fick jag då en ruta om att en installation var pågående och ifall jag ville fortsätta den så skulle jag dra ut stickan och klicka "yes" annars "no" för att göra om installationen.
- drog ut den och klickade ja, men blev bemött av samma svarta skärm med att ingen OS finns. gjorde jag samma sak fast ifall jag hade CSM inaktiverat så bootade den bara tillbaka till BIOS åter och åter igen.
Blir fan galen med detta, aldrig varit med om en liknande situation gällande en fresh install av ett operativsystem. Problemet är även att jag vet inte riktigt vad kruxet sitter med detta, vad vid ASUS moderkort och detta är gigabyte, kom inte ihåg att jag höll på med CSM och secureboot tidigare, eller är detta ett win 11 grejj? vet heller inte ifall det var bara min huvud m2 disk som gick kaputt eller ifall det är någon annan komponent också.
Så min plan B var att ev bara skaffa nytt MOBO, RAM & CPU i tro om att installationen då bara kommer gå igenom i ett svep, men vettefan allså.
Behöver moralsupport och tips om vad jag borde testa/köra/tänka på med detta.
Hjälp
Johan
Edit:
Senaste flödet är nu följande:
- Bootable usb via microsoft creation kit, DSM disabled och secureboot enabled
- commantpromt under setup , cleandisk & convert to GPT, sedan regedit och skapa de två filerna för att komma förbi "win 11 inte compatible"
- gå igenom hela processen till reboot, kommer till en popup att en installationsprocess är igång och ifall jag vill fortsätta så drar jag ut usb och klicka på yes
- rebootar till bios då den inte ser disken då jag stängt av DSM, fortsätter göra så så jag stänger av secureboot först, reboot, för att sedan kunna stäng på DSM så att den hittar disken i bootmenyn, reboota och får då "No bootable file found"...
Hade ett liknande problem när jag änvände mig av en 64GB USB sticka, bytte till en 8GB och problemet försvann. Nu tror jag inte att det är det här som är problemet, men jag kände igen den biten som jag 'fetstilade' och det skadar inte att prova.
Ja, det är ok att skratta åt förslaget. Likväl prova.