Windows 11 installation går inte, hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Tjenare!

Kortfattat så startade sambon upp sin dator igår och möttes av att hennes dator inte längre hade ett operativ system. Testade att göra någon reparation via återställningspunkter via microsofts media kit win 11 till usb men gick inte, så bestämde oss för en ny installation.

Nu till allt som gjorts:

- Skapade win 11 boot usb, ändrade boot order i BIOS och startade om, gick igenom installationsprocessen. raderade partionerna på orginaldisken och tänkte installera om det det, fick ett error att det inte gick. gjorde då detta med en SATA SSD som satt i stället och det gick igenom.

- Möttes av "this PC is not applicable for win 11" Sökte runt lite snabbt, kom ihåg Rufus som man använt för många år sedan, tankade det och gjorde en ny boot av ISO med "diasable win 11 spec".

- Gick igenom processen igen med nya stickan och den började installera. kördes fram till 70% innan restart men startades då om hela setupen och fortsatte inte.

- Testade då att dra ut USB under den rebooten, gick ej, testade sedan att spamma in mig i BIOS efter reboot för att ändra bootorder till disken men blev då bemött av samma orginalskärm med vit text som sa att ingen OS finns på disken.

- Öppnade upp datorn och drog ut orginal boot disken, samt SATA SSD och lämnade kvar en annan M2 disk som fanns som sekundär.

-gjorde liknande steg som ovan men fick då upp en skärm från rufus där den endast kan öppnas i UEFI Mode och jag bootade i legacy/BIOS mode.

- Blev ombedd via reddit att ta bort CSM och sätta på secureboot, gjorde detta samt att jag skippade rufus och gjorde om usb via microsoft media kit igen och hittade enb video om hur man kommer över win 11 felet via regedit, skapar två filer och rebootar.

- Det gick och jag gick igenom processen igen, men när den kom till 70% av setupen och skulle reboota så testade jag lämna den nu ifall det skulle lösa sig själv, vid reboot fick jag då en ruta om att en installation var pågående och ifall jag ville fortsätta den så skulle jag dra ut stickan och klicka "yes" annars "no" för att göra om installationen.

- drog ut den och klickade ja, men blev bemött av samma svarta skärm med att ingen OS finns. gjorde jag samma sak fast ifall jag hade CSM inaktiverat så bootade den bara tillbaka till BIOS åter och åter igen.

Blir fan galen med detta, aldrig varit med om en liknande situation gällande en fresh install av ett operativsystem. Problemet är även att jag vet inte riktigt vad kruxet sitter med detta, vad vid ASUS moderkort och detta är gigabyte, kom inte ihåg att jag höll på med CSM och secureboot tidigare, eller är detta ett win 11 grejj? vet heller inte ifall det var bara min huvud m2 disk som gick kaputt eller ifall det är någon annan komponent också.

Så min plan B var att ev bara skaffa nytt MOBO, RAM & CPU i tro om att installationen då bara kommer gå igenom i ett svep, men vettefan allså.

Behöver moralsupport och tips om vad jag borde testa/köra/tänka på med detta.

Hjälp
Johan

Edit:

Senaste flödet är nu följande:
- Bootable usb via microsoft creation kit, DSM disabled och secureboot enabled
- commantpromt under setup , cleandisk & convert to GPT, sedan regedit och skapa de två filerna för att komma förbi "win 11 inte compatible"
- gå igenom hela processen till reboot, kommer till en popup att en installationsprocess är igång och ifall jag vill fortsätta så drar jag ut usb och klicka på yes
- rebootar till bios då den inte ser disken då jag stängt av DSM, fortsätter göra så så jag stänger av secureboot först, reboot, för att sedan kunna stäng på DSM så att den hittar disken i bootmenyn, reboota och får då "No bootable file found"...

Hade ett liknande problem när jag änvände mig av en 64GB USB sticka, bytte till en 8GB och problemet försvann. Nu tror jag inte att det är det här som är problemet, men jag kände igen den biten som jag 'fetstilade' och det skadar inte att prova.

Ja, det är ok att skratta åt förslaget. Likväl prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Hade ett liknande problem när jag änvände mig av en 64GB USB sticka, bytte till en 8GB och problemet försvann. Nu tror jag inte att det är det här som är problemet, men jag kände igen den biten som jag 'fetstilade' och det skadar inte att prova.

Ja, det är ok att skratta åt förslaget. Likväl prova.

Vi testar allt såklart, tackar för input!

Bara det är man börjar bli otålig nu, enligt alla guider och dvs jag hittar skall det jag gör funka. med alltid tillbaka till ruta 1 när man är nära mållinjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Tusen tack för utförligt svar!

Låt oss gå över allt, Speccs är följande:

X570 AORUS Master - https://www.inet.se/produkt/1901396/gigabyte-x570-aorus-maste...
Ryzen 5800x
4x 8GB Corsair DDR4 3600MHZ - så 2x https://www.inet.se/produkt/5301807/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

RAM har aldrig körts med EXPO eller vad det heter, endast stock i 2666 MHz. Allt deta ovan köpt från en annan sweclockare för ca 3 år sedan nu.

Likt bilderna du bifogade så är det så jag gjorde med rufus. enda skillnaden var bara att jag inte gjorde ett lokalt account, annars är det spot on.

Som mina posts ovan sedan så förklarade jag att jag testade converterigen till GPT via command också.

Så flödet jag körde var Microsoft media toolkit -> rufus - > tillbaka till Microsoft media toolkit enligt en reddit tråds förslag då jag hittade ett sett att in på regedit och skapa två filer för att gå vidare med win 11 låset samt TPM låset som sedan gjorde att jag inte fick upp rutan med "this devide do not support win 11" och att jag då kunde fortsätta setupen.

Allt detta är gjort som sagt, problemet som jag ser jur nu är följande:

Setupen går igenom likt normalt och vill göra sin första reboot

alt 1- den startar om och landar i början av setupen igen, stänger jag sedan ner den och dra ut stickan så bootar disken men då får det klassiska "no bootable disk found"

alt 2 - den startar om men får du upp en ruta om att den ser att jag håller på att fullfölja en installation och den frågar mig ifall jag vill forsätta men måste då dra ut stickan och därmed klicka ja, eller klicka nej för att börja om ifrån början.

Jag drar ut stickan, klickar ja och så rebootar den in i BIOS istället för disken, ser ingen bootable disk i BIOS då jag har DSM av. så enda jag kan komma på då är att stänga av secureboot, boota om, stäng sedan av DSM, boota om då den hittar disken som bootable via DSM aktiv, men när jag gör det så går den likt alt 1 bara till skärmen "no bootable disk found"

Håller nu nu på med ett memtest och det kör på pass 3/4 nu med inga fel hittade hitills.

Med den hårdvaran du har ska du kunna installera Windows 11 utan att modifiera USB-minnet med Rufus.
Har du aktiverat fTPM i BIOS?

Advanced Mode -> Advanced CPU Settings -> AMD CPU fTPM

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Med den hårdvaran du har ska du kunna installera Windows 11 utan att modifiera USB-minnet med Rufus.
Har du aktiverat fTPM i BIOS?

Advance Mode -> Advanced CPU Settings -> AMD CPU fTPM

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skall kika såfort memtest har kört klart! återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Du kan fortfarande skapa USB-minnet med Rufus skippa bara steg två (Bild 2) i min beskrivning tidigare. Använd bara Rufus inte Microsofts verktyg!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Inte av val kan jag säga, nästan hundra att storage boot option control alltid stått på UEFI och inte legacy, eller är det någon annan stans man ändrar detta?

Mig veterligen så gör man det i BIOS. Snabb googling på ditt moderkort gav:

Och kanske kan du även ha hjälp av denna reddit-tråd.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

klargöra lite ang diskarna.

När detta hände hade datorn 3 diskar i sig. under absolut första test av ominstallation, tog jag bort partitionerna på maindisken och testade låta det installeras där, fick då en error ruta likt "det går inte". Blev disk 3 (en SATA SSD)som gick att gå vidare med men blev samma problem som jag beskrivit hitills, kör upp till första reboot men istället återvänder till start av setup.

Plockade då ut de två m2 diskarna jag hade så att det endast fanns en kvar, samma visa som tidigare. satta sedan in andra m2 disken som är där solo idag där jag då även konverterade till GPT vilket jag inte gjort på de tidigare diskarna då jag hittade det senare igår.

Och efter restart så får jag ju upp rutan om att det är en installation som är pågående men att för att fortsätta måste jag dra ut stickan och klicka på ja för att den skall fortsätta att bootas in i disken, men då kommer till BIOS istället, detta med DSM disable och secureboot enable. och ifall jag sedan stängde av dessa en efter en i BIOS så gick den tyvärr bara tillbaka till "No bootable device found".

Så kortfattat har alla 3 diskar betett sig här vilket jag känner är helt osannoligt att det är alla 3 som fallerat samtidigt, därmed kanske hårdvarufel på MOBO/RAM istället?

Vilken M.2-port är disken installerad i?
Om den är installerad i en annan port en den mellan GPU och CPU så prova att flytta den dit.
Denna port är direktansluten till CPU:n och skulle utesluta eventuella kommunikationsproblem med sydbryggan som de andra M.2-portarna samt SATA-kontroller är anslutna till.

Edit:
Lägger även till att det kanske kan vara värt att uppdatera BIOS också beroende på hur gammal version du har installerad.
Efter att man uppdaterat BIOS så bör man göra en "clear CMOS" och "Load Deafults" bara för att det inte ska finnas några felaktiga värden lagrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Finns en till inställning för TPM, eventuellt måste båda inställningarna vara aktiverade:

Advanced Mode -> Miscellaneous -> Trusted Computer -> Enables or disables Trusted Platform Module (TPM)

SATA Mode ska också vara inställt på AHCI, om det inte redan är det.
Advanced Mode -> IO Ports

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vilken M.2-port är disken installerad i?
Om den är installerad i en annan port en den mellan GPU och CPU så prova att flytta den dit.
Denna port är direktansluten till CPU:n och skulle utesluta eventuella kommunikationsproblem med sydbryggan som de andra M.2-portarna samt SATA-kontroller är anslutna till.

Edit:
Lägger även till att det kanske kan vara värt att uppdatera BIOS också beroende på hur gammal version du har installerad.
Efter att man uppdaterat BIOS så bör man göra en "clear CMOS" och "Load Deafults" bara för att det inte ska finnas några felaktiga värden lagrade.

Tusen tack för input!

Sista dagen har det bara varit en m2 disk i den, tagit bort de andra, detta är inte orginal m2 disken som OS satt på innan problemet kom. Den sitter även i den första slotten, alltså den mellan CPU och GPU som du säger, så inga problem där.

nästan helt hundra på att jag uppdaterade BIOS när jag skaffade kortet privat för 3 år sedan snart då det var till för 3000-serien av Ryzen men jag fick till en 5800 så uppdaterade till senaste då. Kan självklart se göra en usb stick med senaste firmware och uppdatera den med, men kändes som att problemet dök upp ifrån ingenstans verkligen, så i mitt huvudet känns det konstigt att en firmware skulle lösa det som inte behövdes innan.

ang CMOS har jag dragit ut batteriet och resetad den tvbå gånger, första gången överlag bara för att nollställa som en del av felsökningen, och nummer två var då CSM inte ändrades från disabled till enabled efter reboot, så trodde att CMOS hade dött och satte i ett annat CR2025, visade sig vara att secureboot var tyvungen att stängas av först, sedan reboot för att sedan kunna sätta på CSM och reboota igen.

så "Load default" är en sak man gör manuellt? trodde det och clear CMOS var samma.

Permalänk
Medlem

En "Clear CMOS" ska sätta alla BIOS-värden till "default" men det är ingen garanti.
CR2025? är det inte ett CR2032? Det verkar som de är kompatibla men att CR2025 har lägre kapacitet.

Om det är en tillräckligt ny biosuppdatering så bör:
TPM vara på som standard (äldre BIOS-versioner hade ofta detta avstängt.)
Secure Boot vara på som standard
Fast Boot vara på som standard, jag brukar rekommendera att inaktivera denna så att all hårdvara detekteras korrekt vid upstart.
Man kan efter att allt är färdigt ändra denna till att vara på.
CSM vet jag inte vad standardvärdet brukar vara men skall vara avstängt om du inte har gammal hårdvara som kräver att det är på och då pratar vi minst 10år gammalt grafikkort eller specialutrustning.

Min rekommendation: (vissa saker har redan tagits upp men tar det igen)
Skapa ett nytt installationsmedia, spelar ingen roll om det är Win10 eller Win11. Win10 utsluter vissa problem som kan uppstå med Win11 så det är en är en god idé att prova som en del i felsökningsprocessen.
Det är viktigt att installationsmediat skapas för UEFI (GPT) och inte BIOS (MBR).

OBS: Om du använder Windows Media Creation Tool och skapar installationsmediat på en dator som körs i "Legacy Mode/CSM" så kommer installationsmediat att skapas för detta läge automatiskt om du inte väljer att skapa det för en annan dator eller använder RuFus.

Starta upp installationen och under installationsprocessen men innan du valt partition att installera på, tryck "Shift+F10", en kommandoprompt bör dyka upp, starta "diskpart" som du gjort tidigare.
-> "list disk" verifiera att den är av format GPT,
-> "select disk <nr>"
-> "clean"
-> "exit"
-> stäng kommandopromtrutan så att fortsätter.
-> låt Windows skapa alla partitioner under installationsprocessen.

Jag är osäker på om UEFI är ett krav när det installeras på en M.2 NVMe (som jag antar att det är) men har fått uppfattningen att det är så.
Vet inte hur det är om det skulle gå via en av portarna som går via chipset på moderkortet eller om det krävs att det är en SATA-disk för att installera i Legacy Mode/CSM (BIOS (MBR)), om man nu av någon anledning måste envisas med det.

Permalänk
Medlem

Alright här kommer en update!

memtest kördes i över 4h och kom ut grönt, 0 problem.

Har sedan dess satt upp en ny rufus usb boot likt tidigare, hade satt igång alla customize settings förrutom local account och regional likt bild, men det hade jag sedan innan med, och såklart GPT & UEFI ( non CSM ).

Gick sedan in i BIOS och kikade efter sakerna ni tipsade om och konstaterade att mitt upplägg såg annorlunde ut mot vad jag antar var den digitala bruksanvisningen så det måste väll betyda att jag hade uppdaterat BIOS till en senare version när jag fick kortet för ca 3 år sedan.

AMD CPU fTPM låg numera i Settings - Misc istället för Advanced CPU settings i Tweaker. Den var AV dock så jag satte den PÅ likt förslag.

SATA Mode var AHCI.

TPM kikade jag via Misc -> trusted computing och gissar att det är den highlightade saken i bilden. https://imgur.com/a/j9C9mk7

CSM disabled & secureboot active.

Så med allt detta hur ser loopen ut just nu?

Boota in med USB, går igenom processen, kommer till partition delen, gör det extra genom kommandpromt, clean & convert to GPT.
väljer disken och den börjar ladda tills omstart behövs, bootas upp igen och är åter igen tillbaka till den första setup sidan med val av språk.

Kikade även på denna här där jag såg att man efter några sidor in kunde välja det gamla sättet att installera på som jag gjorde för 1.5 år sedan. testade det också men blev exakt samma resultat.

Tillslut så testade jag åter igen med att dra ut stickan precis när den är påväg att starta om och kommer då direkt in i BIOS igen.

Så hönni, vad är det som är galet här?
Skall jag verkligen behöva göra en ny boot på win 10 och testa eller är det något annat som spökar må tro?
Skall jag öppna upp den igen och testa nuvarande process med SATA SSD'n som huvud disk istället?

Permalänk
Medlem

Gå in i Bios, gå till bootmenyn, kolla om du kan välja "boot-loader".
Om det inte finns något att välja.
Starta upp Windows-installationen, starta komandoprompten, diskpart, välj "list disk" -> "select disk <nr>" -> "list partition"
Här bör det finnas 4? partitioner. gör det inte det så är något väldigt konstigt.
Nästa steg är att prova Win10, fungerar Win10 så är det antingen en inställning i BIOS som är felaktig eller så är det något som strular och en eventuell BIOS-uppdatering kan ibland lösa sådana problem.
Eventuellt kan det vara intressant att prova uppdatera från 10:an till 11 inifrån Windows för att see om det fungerar.

Vid uppdatering av BIOS finns det risk att TPM-nyckeln ändras, vilket kan vara bra att veta om du i en framtida installation har tex bitlocker aktiverat.

Med allt detta sagt, om du skulle bestämma dig för att uppdarea BIOS så kommer jag att rekommendera att använda Q-flash-funktionen även om det är lite knöligare eftersom du måste börja med att köra diskpart clean på USB-minnet och sedan mest troligt "convert MBR" innan du skapar en Fat32/16-partition då det är ett krav när det kommer till "flashback-fuktionen".

Jag vet inte hur startrutinerna på moderkortet fungerar, men min åsikt är att Q-flash inte borde initieras av något som finns lagrat i BIOS-chipset utan bör vara en separat funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Gå in i Bios, gå till bootmenyn, kolla om du kan välja "boot-loader".
Om det inte finns något att välja.
Starta upp Windows-installationen, starta komandoprompten, diskpart, välj "list disk" -> "select disk <nr>" -> "list partition"
Här bör det finnas 4? partitioner. gör det inte det så är något väldigt konstigt.
Nästa steg är att prova Win10, fungerar Win10 så är det antingen en inställning i BIOS som är felaktig eller så är det något som strular och en eventuell BIOS-uppdatering kan ibland lösa sådana problem.
Eventuellt kan det vara intressant att prova uppdatera från 10:an till 11 inifrån Windows för att see om det fungerar.

Vid uppdatering av BIOS finns det risk att TPM-nyckeln ändras, vilket kan vara bra att veta om du i en framtida installation har tex bitlocker aktiverat.

Med allt detta sagt, om du skulle bestämma dig för att uppdarea BIOS så kommer jag att rekommendera att använda Q-flash-funktionen även om det är lite knöligare eftersom du måste börja med att köra diskpart clean på USB-minnet och sedan mest troligt "convert MBR" innan du skapar en Fat32/16-partition då det är ett krav när det kommer till "flashback-fuktionen".

Jag vet inte hur startrutinerna på moderkortet fungerar, men min åsikt är att Q-flash inte borde initieras av något som finns lagrat i BIOS-chipset utan bör vara en separat funktion.

Här kommer lite bilder. https://imgur.com/a/VuNwGFn

UEFI boot USB:et visas endast i boot sequence då DSM är avaktiverat, är det fundersam varfdör det är 2st där och inte en, kanske blir så via rufus eller allmänt när jag gör en OS USB bootdrive?

bild två ser du allt som finns där.

bild 3 ser standard ut, imho, deletar alltid alla partitioner för hand innan jag går vidare eller att jag då via commandpromt kör en clean och sedan en convert to gpt, testat båda med båda versionerna av setupen likt det jag nämnde tidigaste samt både med att antingen dra ut usb stickan efter första reboot eller låta den vara kvar.

Som då resulterade till antingen start på första skärmen av setupen igen altenativt direkt in in BIOS likt bild 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Alright här kommer en update!

memtest kördes i över 4h och kom ut grönt, 0 problem.

Har sedan dess satt upp en ny rufus usb boot likt tidigare, hade satt igång alla customize settings förrutom local account och regional likt bild, men det hade jag sedan innan med, och såklart GPT & UEFI ( non CSM ).

Gick sedan in i BIOS och kikade efter sakerna ni tipsade om och konstaterade att mitt upplägg såg annorlunde ut mot vad jag antar var den digitala bruksanvisningen så det måste väll betyda att jag hade uppdaterat BIOS till en senare version när jag fick kortet för ca 3 år sedan.

AMD CPU fTPM låg numera i Settings - Misc istället för Advanced CPU settings i Tweaker. Den var AV dock så jag satte den PÅ likt förslag.

SATA Mode var AHCI.

TPM kikade jag via Misc -> trusted computing och gissar att det är den highlightade saken i bilden. https://imgur.com/a/j9C9mk7

CSM disabled & secureboot active.

Så med allt detta hur ser loopen ut just nu?

Boota in med USB, går igenom processen, kommer till partition delen, gör det extra genom kommandpromt, clean & convert to GPT.
väljer disken och den börjar ladda tills omstart behövs, bootas upp igen och är åter igen tillbaka till den första setup sidan med val av språk.

Kikade även på denna här där jag såg att man efter några sidor in kunde välja det gamla sättet att installera på som jag gjorde för 1.5 år sedan. testade det också men blev exakt samma resultat.

Tillslut så testade jag åter igen med att dra ut stickan precis när den är påväg att starta om och kommer då direkt in i BIOS igen.

Så hönni, vad är det som är galet här?
Skall jag verkligen behöva göra en ny boot på win 10 och testa eller är det något annat som spökar må tro?
Skall jag öppna upp den igen och testa nuvarande process med SATA SSD'n som huvud disk istället?

För att datorn ska kunna boota från rätt disk/SSD måste du ställa in Boot-ordningen i BIOS:
Boot Option #1 (Boot Option #2 kan du sätta till USB-minnet, syns bara när det sitter i USB-porten)
(Det går också att trycka/spamma F12 direkt vid uppstart men då måste du göre det vid varje start av datorn)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

För att datorn ska kunna boota från rätt disk/SSD måste du ställa in Boot-ordningen i BIOS:
Boot Option #1
(Det går också att trycka/spamma F12 direkt vid uppstart men då måste du göre det vid varje start av datorn)

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Så hjälp mig att förstå hur jag skall tänkta, har ju bara de två UEFI USB boot ifrån rufus att välja på, likt jag sa till Viita precis så visas ju inte m2 disken p.g.a att jag stängt av DSM.

https://imgur.com/a/VuNwGFn här är listan igen där du ser boot ordern i easy mode och advanced. testade precis att ändra order på dem så att 2an var överst, samma sak hände. den bara bootas upp igen med första setup sidan.

Permalänk
Medlem

Borde se ut nåt liknande som i bilden här med namnet på disken efter UEFI:

Vad ser du om du trycker på fliken M2 i bilden här under (om det är en M2 disk du har)?

Du måste ta bort alla partitioner i den här bilden UTOM DEN ÖVERSTA som är USB-minnet, annars kommer du inte kunna installera på disken för att det finns andra partitioner där redan!

OBS! Skapa inga nya partitioner, det gör installationen automatiskt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Borde se ut nåt liknande som i bilden här med namnet på disken efter UEFI:

<Uppladdad bildlänk>

Vad ser du om du trycker på fliken M2 i den översta bilden (om det är en M2 disk du har)?

<Uppladdad bildlänk>

Du måste ta bort alla partitioner i den här bilden UTOM DEN ÖVERSTA som är USB-minnet, annars kommer du inte kunna installera på disken för att det finns andra partitioner där redan!

<Uppladdad bildlänk>

Alright, så här ser du att den hittar M2 disken https://imgur.com/a/ekNWewk Den har hittat alla diskar såhär, inkl den potentiellt korrupta orginal m2 disken. så aldrig varit ett problem där direkt. När jag hade SATA SSDn som enda disk och testade med den så visades den via SATA tabben osv.

Om jag har förstått det korrekt så kommer inte min m2 disk visas under boot sequence då jag har avaktiverat DSM, därmed att den inte hittar den som bootable här i BIOS, den kommer visas där ifall jag stänger först av secureboot, rebootar sedan sätter på DSM och rebootar så kommer M2 disken visas där under boot sequence.

Problemet som jag förklarat innan är att går jag igenom hela denna processen med DSM enabled så kommer det dyka upp en liten ruta efter att setupen behöver reboota och säger att en installationsprocess är på G men att jag måste dra ut media filen och klicka på ja för att fortsätta installationsprocessen, och efter det så bootar den in på disken men kommer då bara se "no bootable disk found" alltså det absolut första jag såg när hon startade upp datorn i förgår.

ang den andra bilden. skall jag verkligen ta bort allt det andra som är disk 1(!), aka boot usb? är inte det metadata filer för boot usbet eller liknande? känns konstigt att behöva ta bort partitioner på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Alright, så här ser du att den hittar M2 disken https://imgur.com/a/ekNWewk Den har hittat alla diskar såhär, inkl den potentiellt korrupta orginal m2 disken. så aldrig varit ett problem där direkt. När jag hade SATA SSDn som enda disk och testade med den så visades den via SATA tabben osv.

Om jag har förstått det korrekt så kommer inte min m2 disk visas under boot sequence då jag har avaktiverat DSM, därmed att den inte hittar den som bootable här i BIOS, den kommer visas där ifall jag stänger först av secureboot, rebootar sedan sätter på DSM och rebootar så kommer M2 disken visas där under boot sequence.

Problemet som jag förklarat innan är att går jag igenom hela denna processen med DSM enabled så kommer det dyka upp en liten ruta efter att setupen behöver reboota och säger att en installationsprocess är på G men att jag måste dra ut media filen och klicka på ja för att fortsätta installationsprocessen, och efter det så bootar den in på disken men kommer då bara se "no bootable disk found" alltså det absolut första jag såg när hon startade upp datorn i förgår.

ang den andra bilden. skall jag verkligen ta bort allt det andra som är disk 1(!), aka boot usb? är inte det metadata filer för boot usbet eller liknande? känns konstigt att behöva ta bort partitioner på den.

Ja, om det är den enda disken i datorn och den du ska installera på. Den översta i bilden är installationsmediet/USB-minnet så den ska du inte ta bort men alla andra. Installationen skapar nya partitioner automatiskt. Formatera inte heller disken utan markera varja partition och tryck på Delete partition för varje, sen trycker du bara på Next så fortsätter installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ja, om det är den enda disken i datorn och den du ska installera på. Den översta i bilden är installationsmediet/USB-minnet så den ska du inte ta bort men alla andra. Installationen skapar nya partitioner automatiskt. Formatera inte heller disken utan markera varja partition och tryck på Delete partition för varje.

Exakt, gjort båda faktiskt, testat olika, så vissa gångar bara gjort delete på alla så att det sätts ihop till ett men även commandpromt - > clean -> convert gpt som resulterat till samma sak, en enda partition som jag valt. Har alltså inte skapat en partition själv någon gång utan bara låtit den göra det själv som du säger.

Men ja, vad nu då?

Har möjlighet att skaffa nytt MOBO/RAM & CPU, men skall jag vara ärlig vet jag inte ens om det kommer lösa det, men det bara känns så otroligt att varenda disk jag hade i datorn inte går att göra en clean install på. orginaldisken förstår jag, den kanske är korruptad nu, men de andra två borde vara ok.

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att det saknas en partition men jag vet inte när i processen denna skapas och jag vet inte heller varför denna skulle skapas efter att installationen är genomförd.
Det är "Recovery-paritionen".

Exempel:
I en Win10-VM jag har, (BIOS/Legacy) 3 partitioner:
Primary- 50MB
Primary- 80 GB
Recovery- 510MB

På en fysisk dator i UEFI-läge är det 4st:
System- 100MB
Reserved- 16MB
Primary- 222GB
Recovery- 916MB (utökad från 500MB).

En annan sak jag inte förstår är varför MS skulle ändra i diskpart så att "disk 0" är ersatt med "disk 1" efter alla dessa år eller om det är en bugg som smugit sig in.

Rekommendation, Prova kör in Win 10, se om alla 4 partitionerna skapas.
Du kan sedan efter installera Win 11 om du önskar men ta inte bort alla partitioner utan välj under installationen att formatera Windows-partitionen och att installera Win 11 på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag är av åsikten att det saknas en partition men jag vet inte när i processen denna skapas och jag vet inte heller varför denna skulle skapas efter att installationen är genomförd.
Det är "Recovery-paritionen".

Exempel:
I en Win10-VM jag har, (BIOS/Legacy) 3 partitioner:
Primary- 50MB
Primary- 80 GB
Recovery- 510MB

På en fysisk dator i UEFI-läge är det 4st:
System- 100MB
Reserved- 16MB
Primary- 222GB
Recovery- 916MB (utökad från 500MB).

En annan sak jag inte förstår är varför MS skulle ändra i diskpart så att "disk 0" är ersatt med "disk 1" efter alla dessa år eller om det är en bugg som smugit sig in.

Rekommendation, Prova kör in Win 10, se om alla 4 partitionerna skapas.
Du kan sedan efter installera Win 11 om du önskar men ta inte bort alla partitioner utan välj under installationen att formatera Windows-partitionen och att installera Win 11 på denna.

Kör en win 10 boot nu, fast med media creation tool, inte rufus.

ang disk 0/1, kan det ha att göra med att likt bilden jag skickade ovan att det är 2 st UEFI partitions som skapades av Rufus som bootdrive, men endast 1 visas i setup menyn som disk 1?

Permalänk
Medlem

Update:

Körde med win 10 booten nu, gick igenom setup, tog bort alla partitioner, klickade sedan på den tomma, den körs och skall sedan startas om och likt win 11 så startar den till först setup-sidan. En sidnot med win 10 var dock att man inte ser boot usb:t här, såg endast min m2 disk i denna vy.

försk två gjordes genom att dra ut usb stickan när den rebootades och gick då in i BIOS då det inte fanns något bootdrive ( då DSM är inaktiverat)

Så vad mer kan testas?

Permalänk
Medlem

I alla år så har det alltid listats som "disk 0", "disk 1", "disk 2"... "partition 0", "partition 1".... i diskpart.
Det är bara det senate året eller så som jag har sett bilder där "disk 0" inte listas och det har om jag inte missminner mig helt, alltid varit på det svenska installationsmediet.

Det går att skapa dessa partitioner manuellt, men det är ett pyssel med långa sifferkombinationer vilket är varför jag förslår att prova Win10, det kan även vara värt att prova en helt engelsk version av Windows.

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställning under "Secure Boot", ser att den står på "Auto".
Edit: eller vad finns det för alternativ?

Sedan bara för att bekräfta, DSM, är det CSM du menar eller är det något annat.
Det blir lite lurigt om det faktiskt skulle vara något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad har du för inställning under "Secure Boot", ser att den står på "Auto".
Edit: eller vad finns det för alternativ?

Sedan bara för att bekräfta, DSM, är det CSM du menar eller är det något annat.
Det blir lite lurigt om det faktiskt skulle vara något annat.

Helt rätt, kikat på för många akronymer idag, CSM menar jag.

Här är det under secure boot https://imgur.com/a/t1FcJ5U

Alltså bara att jag aktiverat det.

Men ja, jag är helt slut på ideér nu, förstår verkligen inte problemet, enligt alla skall det jag gör funka, men trotts det så resetar den alltid install setupen efter boot, och det enda sättet att inte göra det på är att aktivera CSM så att BIOS ser disken i boot order, men då kommer jag bara till "No bootable OS on this disk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronner:

Helt rätt, kikat på för många akronymer idag, CSM menar jag.

Här är det under secure boot https://imgur.com/a/t1FcJ5U

Alltså bara att jag aktiverat det.

Men ja, jag är helt slut på ideér nu, förstår verkligen inte problemet, enligt alla skall det jag gör funka, men trotts det så resetar den alltid install setupen efter boot, och det enda sättet att inte göra det på är att aktivera CSM så att BIOS ser disken i boot order, men då kommer jag bara till "No bootable OS on this disk"

Jag har tyvärr också slut på idéer nu men hoppas du får till det till slut.
Eventuellt kan du försöka hitta någon medlem i din närhet som kanske kan hjälpa dig på plats, i den här tråden:

Gratis hjälp vid montering av datorer [LÄS FÖRSTA INLÄGGET FÖRST]
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror det är Secure Boot som strular.
Jag tror inte den är aktiv på korrekt sätt.

Vad finns det för andra alternativ än "Standard?

Prova välj "Restore Factory Keys"

Det jag hänger upp mig lite på är den orangea "stärnan" framför "CSM Disabled"

Sedan framgår det att du har BIOS-version F33 installerad och F39g är senaste.
Det framgår att de gjore ändringar på standardinställningarna för TPM i version F35.
Det är rekommenderat att uppdatera.

Det är stor risk att uppdatering kommer påverka TPM-nyckeln samt eventuella Secure Boot-nyklar vilket kan påverka en befintlig Windows-installation, varför det är rekommenderat att göra före du börjar installera en massa saker då du förmodeligen kommer få installera om allt igen.

Edit:
Bara för att notera. Windows 10 har inte krav på TPM, så det borde inte vara något problem att installera och starta upp såvida det inte är något problem med UEFI och Secure Boot-biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det framgår att de gjore ändringar på standardinställningarna för TPM i version F35.

Det är stor risk att uppdatering kommer påverka TPM-nyckeln samt eventuella Secure Boot-nyklar vilket kan påverka en befintlig Windows-installation, varför det är rekommenderat att göra före du börjar installera en massa saker då du förmodeligen kommer få installera om allt igen.

Edit:
Bara för att notera. Windows 10 har inte krav på TPM, så det borde inte vara något problem att installera och starta upp såvida det inte är något problem med UEFI och Secure Boot-biten.

Gick in lite snabbt på secure boot, här är lite bilder https://imgur.com/a/fc6RzzB klickade på restore factory keys och sedan en till win 10 försök som tyvärr landade på exakt samma sätt, back to setup screen.

Får göra så att jag testar som ett sista försök med F39g då och kör igenom pipelinen igen med både win 10 och 11 med ny firmware, annars vettefan asså.

Har som sagt kikat på andra komponenter parallellt med min frustration om detta, memtest visade ju att RAM var ok, svårt att tänka mig att det är CPU, så är mellan Moderkortet och diskarna men likt det jag sagt innan så känns det ytterst orimligt att alla diskar skulle vara defekta på något sätt. därav att boven då skulle vara modekortet ( som jag aldrig gillat ändå) Men var inte direkt sugen på att köpa in mig på ett nytt b550 heller nu efter massa år. Så kollar nu att därmed flytta över hennes burk till AM5 istället.

Permalänk
Medlem

Det är en sak till som har stört mig men jag har inte kunnat sätta fingret på det förens jag tittade igenom några YT-videor och det är "System Mode" "User".

Prova
"Secure Boot" [Standard] -> [Custom]
"Secure Boot" [Custom] -> [Standard] Vid detta kan du dock få en fråga i stil med "Reset without saving", svara [No] på denna eftersom du vill spara ändringen.

Om "System Mode" ändras till "Deployed" eller något liknande så prova installera Windows.

Om inte, prova.
"Secure Boot" [Standard] -> [Custom]
"Reset Factory Keys" [Yes] -> Om: "Reset without saving", svara [No].

För övrigt är det en god idé att om du väljer att byta moderkort att du även byter CPU så det inte visar sig att det är något med CPU:n.

Som en sista utväg så går det att ställa om UEFI/BIOS till CSM-läge och välja tex en SATA-disk att gå in i diskpart och köra en clean och sedan "Convert MBR" och installera Windows 10 i BIOS-läge även om det kanske inte är att rekommendera men det bör fungera.
Då behöver installationsmediat istället skapas för BIOS/MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Edit:

Det är dock inget krav på att ha Secure Boot aktiverat i Windows 11, bara att moderkortet ska stödja Secure Boot!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig