Endast 105 Mbps upload med 1000/1000, Edgerouter X
Hej, jag uppgraderade precis från Bahnhofs 250/100 till 1000/1000.
Kör en Edgerouter X.
Jag behövde sätta på hardward offloading för att få till en vettig download-hastighet (jag har nu ca 850 vilket får ses som ok), men uploaden verkar inte gå över 105 Mbps.
Jag har bett Bahnhof sätta en publik ip för mig, vilket jag nu har, men det gjorde ingen skillnad.
Jag får samma upload kopplad direkt till fiberkonvertern, så jag misstänker starkt att problemet inte ligger i mitt nätverk.
Värt att nämna, du kommer få ganska stor skillnad på resultatet, beroende på tid på dygnet du kör. om du får 850/105 mitt på dagen, så kanske du får betydligt bättre resultat på natten.
Kan vara som så att du har 1000/100, fick det problemet med Telia när jag beställde 500/500 men fick bara ut 500/200 om jag minns rätt! Orsaken då var Telias avtal med nätägaren tillät inte just 500/500. Så gå och kolla via nätägarens hemsida vad bahnhof erbjuder där, finns inte 1000/1000 så är nog det anledningen.
Kör en Edgerouter X.
[...]
Jag får samma upload kopplad direkt till fiberkonvertern, så jag misstänker starkt att problemet inte ligger i mitt nätverk.
Förlåt, men det är ju självklart inte din Edgerouter X som är orsaken om det är samma problem utan den 😅
Att det skulle vara kabeln eller datorn är osannolikt om du får 1000/100. Hade du fått 100/100 är det troligare dem.
I det här fallet skulle jag säga att någon fetfingrat i Bahnhofs ände.
Jag fick prata med någon sommarjobbare som mest kunde förklara var windowsknappen satt på tangentbordet. Men de skulle återkomma.
Skrivet av norrby89:
Kan vara som så att du har 1000/100, fick det problemet med Telia när jag beställde 500/500 men fick bara ut 500/200 om jag minns rätt! Orsaken då var Telias avtal med nätägaren tillät inte just 500/500. Så gå och kolla via nätägarens hemsida vad bahnhof erbjuder där, finns inte 1000/1000 så är nog det anledningen.
Förlåt, men det är ju självklart inte din Edgerouter X som är orsaken om det är samma problem utan den 😅
Att det skulle vara kabeln eller datorn är osannolikt om du får 1000/100. Hade du fått 100/100 är det troligare dem.
I det här fallet skulle jag säga att någon fetfingrat i Bahnhofs ände.
Verkar som ni har rätt; att Bahnhof gjort något fel. Nu hade jag ingen internetaccess, startade om routern, och nu är hastigheten där den skall. Inte hört någon från Bahnhof dock.
Skönt att det löste sig!
En sak kan dock vara bra att veta att Edgeouter X inte är fullduplex.
Det gör att du samtidigt kan köra 500 ner samt 500 upp.
Eller 900 ner samt 100 upp.
Mycket bra router, hade en likadan tills nyligen 😁