Nvidia Shield TV vs. Pro vs. Google TV Streamer

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV vs. Pro vs. Google TV Streamer

Om man inte spelar, finns det nån poäng med Pro-modellen? Jag strömmar bara film och serier men avser även att använda Kodi. Har dock en NAS och Kodi kommer jag bara använda för att kunna visa personliga videor på TV från min NAS. I övrigt tänkte jag ansluta ett Bluetooth tangentbord.

Inte sugen på nya Google TV Streamer då jag ogillar fjärrkontrollen (föredrar bakgrundsbelysta knappar) och färgen, men färgen är kanske minsta problemet. Då Google TV Streamer kostar som Nvidia Shield TV under rea så funderar jag på vilken jag ska välja. För- och nackdelar med Nvidia Shield TV och Google TV Streamer?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV:
Måste ställas in manuellt eftersom den kommer så utdaterad.
Den har inte stöd för att köra Dolby Vision i menyer i Android TV till ex så allt ser grådaskigt ut.
Standard Home Screen är väldigt bloated.

Google TV Streamer:
Mer uppdaterad och stödjer snabb setup med inloggning till ens google konto.
Uppdateras oftare.
Väldigt clean Home Screen med "App only Home Screen mode".
Något långsammare än Shield TV.
Bättre fjärrkontroll imho.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Den har inte stöd för att köra Dolby Vision i menyer i Android TV till ex så allt ser grådaskigt ut.

Menar du att den inte stödjer Dolby Vision eller finns bara inte i menyn?

För det låter här som att den stödjer Dolby Vision:
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/support/shield-tv/enable-...

Skrivet av reaperishere:

Ser typ likadan ut som den till Chromecast Google TV 4K och jag gillar den inte. Svårt att se vad man trycker utan bakgrundsbelysning och så tycker jag att knapparna gulnar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av reaperishere:

Nvidia Shield TV:

Google TV Streamer:
Uppdateras oftare.

Dolby Vision serier/filmer rullar på min Shield TV. Jag instämmer med home screen....Ganska drygt att stora reklambilder för filmer/serier. Kan tillägga att Shield TV saknar AV1 decoding och inte heller HDR formatet som youtube använder. Förstår inte varför Nvidia inte släpper en ny modell.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Dolby Vision serier/filmer rullar på min Shield TV. Jag instämmer med home screen....Ganska drygt att stora reklambilder för filmer/serier. Kan tillägga att Shield TV saknar AV1 decoding och inte heller HDR formatet som youtube använder. Förstår inte varför Nvidia inte släpper en ny modell.

Tycker Google TV är bloated också. Använder visserligen only apps-mode men man tvingas inaktivera det varje gång man vill installera en ny app.

Kollar på YouTube via SmartTube så vet inte om HDR har betydelse där. När behöver man AV1 decoding?

Ja, det hade varit kul om Nvidia släppte en ny modell. De är ju populära fler år efter så det verkar ju vara bra produkter. Gillar fjärrkontrollen också även om formen är lite märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Menar du att den inte stödjer Dolby Vision eller finns bara inte i menyn?

För det låter här som att den stödjer Dolby Vision:
https://www.nvidia.com/sv-se/shield/support/shield-tv/enable-...

Ser typ likadan ut som den till Chromecast Google TV 4K och jag gillar den inte. Svårt att se vad man trycker utan bakgrundsbelysning och så tycker jag att knapparna gulnar.

Om inte annat så lär man sig vart knapparna sitter med tid och där med inte behöver kolla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Om inte annat så lär man sig vart knapparna sitter med tid och där med inte behöver kolla.

Haft den ett bra tag men trycker fortfarande fel, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Nvidia Shield TV:

Google TV Streamer:
Uppdateras oftare.

Fel. Senaste Shield stödjer DV. Har en själv och kör DV utan problem på min LG OLED.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en mi box 3rd gen. Fräsch och snabb SoC och spelar upp det mesta. Kan strula lite med 70-80GB remux filer.

https://amzn.eu/d/6l29cLj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Fel. Senaste Shield stödjer DV. Har en själv och kör DV utan problem på min LG OLED.

Yes det stämmer menade att på Google TV som googles streamingenheter kör så är dolby vision på även i menyer i OSet så det ser "snyggare" ut och det får bättre svärta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Yes det stämmer menade att på Google TV som googles streamingenheter kör så är dolby vision på även i menyer i OSet så det ser "snyggare" ut och det får bättre svärta.

Har du kalibrerat din tv? Låter som du har fel gamma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du kalibrerat din tv? Låter som du har fel gamma...

Är bara på Shield TV som jag har upplevt det på och har testat de flesta populära streamingenheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Om man inte spelar, finns det nån poäng med Pro-modellen? Jag strömmar bara film och serier men avser även att använda Kodi. Har dock en NAS och Kodi kommer jag bara använda för att kunna visa personliga videor på TV från min NAS. I övrigt tänkte jag ansluta ett Bluetooth tangentbord.

Inte sugen på nya Google TV Streamer då jag ogillar fjärrkontrollen (föredrar bakgrundsbelysta knappar) och färgen, men färgen är kanske minsta problemet. Då Google TV Streamer kostar som Nvidia Shield TV under rea så funderar jag på vilken jag ska välja. För- och nackdelar med Nvidia Shield TV och Google TV Streamer?

Har en 4K Google TV Streamer
å jag gillar inte fjärren.

Så den ligger bara å samlar damm på nån hylla, kör med TV:ns fjärr.
TV fjärren funkar även på min gamla 4K Chromecast Google TV.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.