Frågor kring suspekt fiberinstallation

Permalänk
Medlem

Frågor kring suspekt fiberinstallation

Tjenare forumet. Vet inte ifall jag är paranoid och cynisk så skulle uppskatta lite råd kring min situation.
Jag äger ett hus ute på landet, innan jag köpte det så skrev förra ägaren kontrakt med IP only, nu GlobalConnect. Jag tog över kontraktet när jag tog över huset.

Efter många år utan uppdateringar så fick vi i byn en inbjudan till bygdegården (2023 tror jag) där Open Infra skulle informera om fiber. Där berättade representanten att dom hade fått bidrag från PTS för att installera fiber i byn.
Han nämnde också två intressanta saker:
1. Open Infra ska inte ansluta sig på GlobalConnects kabel
2. GlobalConnect hade kommit hem till vissa personer som ingick i det här projektet och påbörjat installation genom att installera mottagaren i huset innan stamkabeln fanns på plats. Han påstod att det här var en metod dom använde för att binda upp kunder så det inte gick att avbryta kontraktet.

Jag skrev då på ett nytt kontrakt med Open infra. Några veckor senare så kom det ifrån GlobalConnect att dom hade förlorat bidraget från PTS och inte skulle fortsätta med fiber i mitt område.

Igår ringde en person från Open Infra och ville boka in installation utav fibermottagare i mitt hus på måndag nästa vecka. Det här är efter cirka två år utan uppdateringar från Open Infra. Jag frågade personen hur dom låg till i tid och när han trodde att det skulle vara färdigt. Fick då till svar att det ska vara klart en månad efter installationen och att deadline från PTS är årsskiftet.

Vad jag vet så har dom inte påbörjat någon grävning alls, jag har frågat markägare som blivit kontaktade utav Open Infra. Det är över 2 km till GlobalConnects kabel som går längs med landsvägen utanför byn. Och över 10km till Open Infras kabel.

Min fråga är nu: använder Open Infra själv samma knep som dom varnade för? Det finns ingen chans att dom kommer hinna klart med min installation innan årsskiftet och ännu mindre en månad. Vågar man släppa in underleverantören?

Permalänk
Medlem

Open Infra.. större skojare får man leta efter

Deras strategi är väl bara att mjölka pengar, oavsett om det är genom att få markägare att bli osams med varandra, binda upp folk på avtal eller bara ghosta folk.

Permalänk
Medlem

@hJohn haha, låter som han kör med samma knep som den andra han just klagat själv på. Snacka om hyckleri. Att få en fiberdosa installerad är helt ointressant om det inte finns en fibernät som grävs eller byggs i din närhet i området.

Frågan är varför man inte haft möte på bygdegården och kollat upp med folk vilka som ens är intresserade, det brukar gå mycket bättre att få fiber på landet om man gör en del jobb själv. Företaget är primärt bara intresserade att sälja eller på något vis tjäna pengar eller binda upp kunder samt binda upp kapital, pengar från bidrag och annat.

Den dyra kostnaden är grävning av huvudkabeln som du anger är 2km bort. Antar att det är sådant man får bidrag för från PTS (staten etc), bredbandspengar.

Permalänk
Medlem

Kabeln som går 2km bort är GlobalConnect. Jag vet inte vart närmsta kabel för Open Infra är men minst 10km, blir säkert mycket mer än 10km grävning för att få fram den.

Tänker du att vi skulle starta eget fiber? Finns det några mer resurser än https://byanatsforum.se/

Permalänk
Medlem

De har väl kommit på ett sätt att mjölka pengar på något vis om att sätta ut dosan. Mycket märkligt beteende.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@hJohn nja inte starta eget för att få fiber utan mer att kolla själva så att ni verkligen vet vilka som är intresserade och hur många ni är totalt. Säljare vill alltid sälja först och främst, det brukar gå bättre vid förhandlingar eller när man pratar med säljare om man vet hur många man är som grupp som vill ansluta sig.

Men i ditt fall kan det vara knepigt, det satsas pengar på bredband varje år men har man ingen fiber i sin närhet kan det vara knepigt.

Sedan är ju frågan vad man själv kan göra om man inte ens kan få någon fiber, om t.ex. alla bolag som pysslar med detta säger nej för att man inte får bidrag. Radiolänkar kan man alltid montera upp själv eller få tag i företag som kan fixa trådlösa nät man vad hjälper det när man inte har någon huvudmatning (fiber).