Frågor kring suspekt fiberinstallation
Tjenare forumet. Vet inte ifall jag är paranoid och cynisk så skulle uppskatta lite råd kring min situation.
Jag äger ett hus ute på landet, innan jag köpte det så skrev förra ägaren kontrakt med IP only, nu GlobalConnect. Jag tog över kontraktet när jag tog över huset.
Efter många år utan uppdateringar så fick vi i byn en inbjudan till bygdegården (2023 tror jag) där Open Infra skulle informera om fiber. Där berättade representanten att dom hade fått bidrag från PTS för att installera fiber i byn.
Han nämnde också två intressanta saker:
1. Open Infra ska inte ansluta sig på GlobalConnects kabel
2. GlobalConnect hade kommit hem till vissa personer som ingick i det här projektet och påbörjat installation genom att installera mottagaren i huset innan stamkabeln fanns på plats. Han påstod att det här var en metod dom använde för att binda upp kunder så det inte gick att avbryta kontraktet.
Jag skrev då på ett nytt kontrakt med Open infra. Några veckor senare så kom det ifrån GlobalConnect att dom hade förlorat bidraget från PTS och inte skulle fortsätta med fiber i mitt område.
Igår ringde en person från Open Infra och ville boka in installation utav fibermottagare i mitt hus på måndag nästa vecka. Det här är efter cirka två år utan uppdateringar från Open Infra. Jag frågade personen hur dom låg till i tid och när han trodde att det skulle vara färdigt. Fick då till svar att det ska vara klart en månad efter installationen och att deadline från PTS är årsskiftet.
Vad jag vet så har dom inte påbörjat någon grävning alls, jag har frågat markägare som blivit kontaktade utav Open Infra. Det är över 2 km till GlobalConnects kabel som går längs med landsvägen utanför byn. Och över 10km till Open Infras kabel.
Min fråga är nu: använder Open Infra själv samma knep som dom varnade för? Det finns ingen chans att dom kommer hinna klart med min installation innan årsskiftet och ännu mindre en månad. Vågar man släppa in underleverantören?