Smartwatch: Uppgradera och köpa ny

Permalänk

Smartwatch: Uppgradera och köpa ny

Jag har i dagsläget en Garmin vivoactive 3 och haft den i några år. Jag kommer köpa ny och det kommer bli en Apple Watch av något slag. Jag har märkt att Garminen inte lirar hundra med min telefon (en iPhone) och sen är det lite andra funktioner jag är ute efter som jag förstått finns med Apple watchen.
Det jag funderar på till mig själv är nog hur mycket det skiljer på de olika modellerna? Försökt jämföra lite, men blir inte riktigt klok på skillnaderna. Finns några för ca 3 000 kr och sen någon för 6 000 kr och ytterligare någon för 12 000 kr. Jag behöver inte eSim till min klocka.

Sambon fyller stort nästa år, så hade tänkt köpa en smartwatch i present. Tanken var att eSim ska funka till den och även där tänker jag Apple Watch, mobilen är iPhone också.

Så det jag egentligen är ute efter är väl vilka modeller jag ska sikta på om det är värt att t ex. vänta lite och spara ihop eller om de billigare modellerna duger.

Så vad är era erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jag har i dagsläget en Garmin vivoactive 3 och haft den i några år. Jag kommer köpa ny och det kommer bli en Apple Watch av något slag. Jag har märkt att Garminen inte lirar hundra med min telefon (en iPhone) och sen är det lite andra funktioner jag är ute efter som jag förstått finns med Apple watchen.
Det jag funderar på till mig själv är nog hur mycket det skiljer på de olika modellerna? Försökt jämföra lite, men blir inte riktigt klok på skillnaderna. Finns några för ca 3 000 kr och sen någon för 6 000 kr och ytterligare någon för 12 000 kr. Jag behöver inte eSim till min klocka.

Sambon fyller stort nästa år, så hade tänkt köpa en smartwatch i present. Tanken var att eSim ska funka till den och även där tänker jag Apple Watch, mobilen är iPhone också.

Så det jag egentligen är ute efter är väl vilka modeller jag ska sikta på om det är värt att t ex. vänta lite och spara ihop eller om de billigare modellerna duger.

Så vad är era erfarenheter?

Apple släppte 11, SE3 och Ultra 3 nu i höst så de är årets modeller
eSIM varianten kostar extra på alla modeller utom Ultra:n, likaså om man vill ha 11:an i titan med safirglas.

Du kan jämföra de olika modellerna här
https://www.apple.com/se/watch/compare/

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att en 11 är en 10 fast med 5G och lite större batteri så en sådan kan ju vara ett alternativ om du hittar till bra pris.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Apple släppte 11, SE3 och Ultra 3 nu i höst så de är årets modeller
eSIM varianten kostar extra på alla modeller utom Ultra:n, likaså om man vill ha 11:an i titan med safirglas.

Du kan jämföra de olika modellerna här
https://www.apple.com/se/watch/compare/

Jag har jämfört men förstår inte skillnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jag har jämfört men förstår inte skillnaderna?

SE3 är instegsmodellen med enklare skärm och mindre batteri dock så har den nu aways on skärm. Saknar en del sensorer samt lite mindre skärm. Finns endast i aluminium med eller utan 5G samt 40 och 44 mm

S11 är standardmodellen och finns i aluminium med eller utan 5G samt i titan med safirglas och 5G. Finns i 42 och 46 mm.

S10 är förra årets modell av S11 men har inte 5G och lite mindre batteri annars samma som S11.

Ultra 3 är äventyrsmodellen i titan med större skärm och batteri samt tåligare design. Finns endast i titan och 49 mm

Är man bara ute efter en klocka för notiser och lite annat så räcker nog en SE3, vill man ha en lite mera avancerad är S11 alt S10 ett alternativ och vill man ha en sportklocka som klarar allt och storleken inte gör något är Ultra 3 modellen ett alternativ.