Leasing, vet inte vad jag ska välja, Octavia eller Elroq

Permalänk
Medlem

Leasing, vet inte vad jag ska välja, Octavia eller Elroq

Hej!

Står nu i valet och kvalet när min leasingtid går ut på en Seat Arona. Priset på den Aronan började bra men nu betalar jag hutlösa 3.4-3.7 på den varje månad. Lite större bil vill jag ha i nästa leasing och har fått offerter från flera handlare på några bilar, vad jag kokat ner det till är antingen en Skoda Octavia för drygt 4000 (skit i skatten, fick den betald av far min om jag ska ta den, säger inte nej) eller en Skoda Elroq. Kör mindre än 1000 mil om året och framförallt mest stadskörning.

Kokar man ner det så kommer Elroqen bli ungefär 5000 / månaden då jag kan ladda gratis på jobbet, har dock ingen laddning hemma. Octavian går ju för 4000 kronor inklusive allt förutom bensin som jag räknat ut ligger på 800 kronor ungefär för en full tank. Kommer inte fram i frågan här och skulle behöva lite mer perspektiv.

Tack på förhand

Señor Hallon

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Vad skall du använda dessa bilar till?

OM du skall frakta saker (IKEA / Blocket etc.) är en OCTAVIA kombi super bra!

Inte "bara" volymen, men förmågan att frakta långa saker!

Hur ser ditt jobbande ut?

OM du inte kör så mycket en månad (över tex jul/ semester) så går det ingen bensin.

Fasta kostnader kan du inte påverka låter det som, och i såfall är nog OCTAVIANn billigare.

Och OM du står utan att kunna ladda kan det vara så att du blir rökt OM någonting oförutsett skulle ske.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Välj den som du trivs bäst med. Jag hade aldrig valt en trött Octavia framför en elbil med 286hk. Men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har gratis laddning så behöver du i princip bara räkna på hur mycket bensin du beräknar göra av med per månad och vad den kostnaden i så fall blir. Jämför också försäkringskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Vad skall du använda dessa bilar till?

OM du skall frakta saker (IKEA / Blocket etc.) är en OCTAVIA kombi super bra!

Inte "bara" volymen, men förmågan att frakta långa saker!

Hur ser ditt jobbande ut?

OM du inte kör så mycket en månad (över tex jul/ semester) så går det ingen bensin.

Fasta kostnader kan du inte påverka låter det som, och i såfall är nog OCTAVIANn billigare.

Och OM du står utan att kunna ladda kan det vara så att du blir rökt OM någonting oförutsett skulle ske.

Jobbar mest hemifrån men drar in till kontoret någon / några gånger per vecka beroende på. Har 4-5 kilometer till kontoret. Jag har kört 2100 mil på 3 år, så jag kör extremt lite.

Skrivet av dlq84:

Eftersom du har gratis laddning så behöver du i princip bara räkna på hur mycket bensin du beräknar göra av med per månad och vad den kostnaden i så fall blir. Jämför också försäkringskostnader.

Siffrorna jag gav, 4000 respektive 5000 var inklusive försäkring, serviceavtal och allt annat bös som krängs med. Räknar på en hel tank bensin och det blir ju ungefär 800 kronor, så det blir ju några hundralappar egentligen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jobbar mest hemifrån men drar in till kontoret någon / några gånger per vecka beroende på. Har 4-5 kilometer till kontoret. Jag har kört 2100 mil på 3 år, så jag kör extremt lite.

Siffrorna jag gav, 4000 respektive 5000 var inklusive försäkring, serviceavtal och allt annat bös som krängs med. Räknar på en hel tank bensin och det blir ju ungefär 800 kronor, så det blir ju några hundralappar egentligen.

Ok så 200kr dyrare för Elroq, jag hade valt den helt klart, förmodligen en mycket roligare bil.