Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Samsung 990 PRO med extrema mängder skrivningar

Permalänk
Medlem

Samsung 990 PRO med extrema mängder skrivningar

Byggde ny dator runt årsskiftet med en 4 TB Samsung 990 PRO som C-enhet. Jag installerade t.o.m. Windows 11 på en annan SSD jag hade, för att kunna komma igång och installera Samsung Magician, så att jag kunde uppdatera min firmware innan jag började använda enheten på riktigt. Uppdaterade firmware direkt efter boot, till en firmware som började på en 4 (verkar ha varit 4B2QJXD7), och eftersom enheten var hyfsat nyproducerad så var det åtminstone inte den första firmwaren från 2022 som ersattes, utan verkar ha släppts minst tre fram tills jag köpte min.

Jag uppdaterade firmware häromdan till 7B2QJXD7 (släpptes 18/9 2025), och då såg jag att jag har ackumulerat extremt mycket skrivningar -- nästan 135 GB/dygn!

Problemen med degradering ska officiellt ha lösts med första firmware-uppdateringen, 1B2QJXD7 (släpptes februari 2023). Nu är jag inte orolig för att hinna slita ut enheten innan jag byter ut den av andra skäl, men över 34 TB (!) skrivningar på 10 månader är helt vansinnigt för en dator som använts för att surfa samt spela några hundra timmar på. Jag har använt 600 GB av utrymmet.

Det finns inga spel på C:, och funktionen för att cacha Nvidia Shadowplay ligger på en RAM-disk (av ImDisk Toolkit) sedan dag ett, så det är inte därifrån skrivningarna kommer. Har även verifierat upprepade gånger att sökvägen till RAM-disken inte ändrats efter uppdateringar av Nvidia App och liknande (annars hade jag haft 20+ GB/speltimme där).

Frågan är om det bara varit fortsatta firmware-problem även med den jag uppdaterade till i januari?

Jag har svårt att föreställa mig att Windows är skurken, särskilt med tanke på att jag har 48 GB RAM, inte använder viloläge eller annat liknande som lägger RAM-innehållet på disk, eller kör någon annan mjukvara som jag ens kan föreställa mig skriver några större datamängder. Var ska jag ens börja leta i Windows 11?

Sen jag började skriva det här inlägget (11-12 minuter sedan) har 7 GB tillkommit på host writes, så det verkar inte gjort någon skillnad med ny firmware. 💀

Permalänk
Medlem

Task Manager visar sammanlagd skrivning, momentant.

Resource Monitor kan visa skrivning per process och logga över tid.

Om jag minns rätt.

Edit: Möjligt att Task Managers processvy också kan sorteras och visas med skrivning per process.