Ursprungligen inskrivet av G0ttfr1d
Jag tycker gott att du kan stämma dem, eller i varje fall påpeka att du kommer att göra det om de inte skärper till sig!
Jag tycker du ska ta och skriva ett brev i pappersform till dem, om de har en postadress. Pappersbrev brukar bära med sig en smula mer respekt...
Du har lagt ut 5000:- på en bildskärm som inte funkar som den ska.
Kostnaden för att stämma i tingsrätt för s.k. "mål av mindre värde" (under c:a 19.000) är 450 spänn, så det är ungefär vad du riskerar...
(+ ev. juristtaxa, den kanske då kan sticka iväg nån tusin el. 2 till, men det BORDE inte vara fallet!)
"På IT-Workshop sa man att jag inte skulle få en ny skärm eftersom det hade gått mer än de 8 dagar som är gränsen för att man ska kunna få en ny skärm, jag skulle istället få en begagnad."
IT-workshop har hävt ur sig den mesta dyngan jag hört på riktigt länge.
Konsumentköplagen, den lagstiftning som är relevant i det aktuella fallet, har lite andra åsikter om detta:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art. Lag (2002:587)."
Jag skulle gärna vilja höra hur IT-Workshop ställer sig till det där!
Vid fel i varan har du rätt att kräva avhjälpning av felet eller omleverans, och det här ska de hjälpa dej med snabbt & frivilligt.
(eventuellt om du anser att du kan leva med felet har du rätt att kräva prisavdrag)
Gör de inte det har du rätt att häva köpet, d.v.s. de tar tillbaka sin sorgliga skärm och du får alla pengarna tillbaka:
"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."
(P.S. Konsumentköplagens regler får IIIIIINTE avtalas bort, om det inte uttryckligen står i den aktuella paragrafen, m.a.o., inte)
(P.P.S. detta enligt 3§)
Just det, ifall du misstänker att säljaren är på väg att gå i konkurs, skicka då för allt i världen inte tillbaka skärmen förräns allt är klappat och klart med att du ska få en ny eller pengarna tillbaka!
Med vänlig hälsning
Hobbyjuristen