Permalänk
Medlem

Hur mycke träd är de som är runt om dig då?
Om det är nån mindre skog så klanske det inte funkar men jag
kör iaf med Radio-LAN och har massa träd å skit ivägen, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Bor ni många i området kring dig så kan man eventuellt om alla vill vara med på det sätta upp en basstation (radiomast) på något högt ställe, kanske en mast eller ett högt torn... då kan man få 200mbit å dela på

Permalänk

Finns det inget landsortsställe (mao samällen med mindre än 1000 invånare eller landsbygd) som har tillgång till någon bättre form av bredband? Jag skulle aldrig klara av att flytta till en stad, förbannat oljud över allt, människor som springer omkring som yra höns osv. Men framförallt är städer så enormt fula...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Mörbylånga...
http://www.idg.se/ArticlePages/200312/17/20031217130320_CS/20...

Låter riktigt bra, även om Öland känns lite väl obskyrt, t.o.m för mig...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Finns inte så mycket att göra
Är du inkopplad på den stationen??
adsl skall funka för dom som bor 5,5 och om det skiljer några meter så funkar det nog men då är det inte samma fart på det
är i samma sits så jag vet vad jag pratar om har tjatat ihjäl telia med mejl och telefonsamtal men om e omöjliga

det funkar visst på iaf 6-7 km.. men telia vägrar erkänna det... jag har pratat med MÅNGA om detta.. till och med flextronics tekniker säger att det skulle funka... men telia VÄGRAR iaf installera det åt mig :/

jag bor 6310 meter från telestationen

Permalänk
Medlem

Sett att massa snackar om att man ska flytta in till stan för att få lina , och att leverara adsl/bredband till glesbygd är riktigt onödigt.

HELVETE heller säger jag då.

Alla oavsett land ska ha lika stor chans att få tillgång till adsl/bredband.

Till er med modem (jag är själv modemare) linan kommer så småningom , tro mig jag har nu väntat i dryga 4år , och fick besked i förra veckan att jag kommer ha bredband (+2.5mbit) till mitt hushåll om 1-3månader....

Men just nu kör jag med Tiscali storsurf (tror jag det heter) så jag kan vara online 6timmar/dagen ,
för 599kr/månad om jag inte minns helt fel , fungerar faktiskt mycket bra.

Men håll ut , linan kommer!

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Det är inte ekonomiskt lönsamt att försöka satsa på bredband till glesbygden, tyvärr. Ser dock ingen anledning till att staten skall finansera det, vill man ha bredband får man flytta in till stan och ta nackdelarna med att bo i en stad.

Staten ska stödja glesbyggden när det gäller saker som är samhällsnyttiga, såsom brand- och polisstationer, vägunderhåll, tv- och radiotäckning. Men även uttbyggnad av bredband, vilket idag görs genom det sk. IT-pengarna kommunerna får från staten. Bredband är idag något av en glesbygdsdiskriminering, även fast Sverige egentligen är ett föregångsland om man ser till situationen i övriga världen.

Det ultimata vore om man kunde få kommunerna att fatta att de inte bara ska rulla ut stadsnätsfiber för sina IT-pengar, utan även agera återförsäljare. Den enda ekonomiskt hållbara modellen om man vill se till att alla innevånare har tillgång till hyffsat billigt bredband är att starta ett eget kommunalt nätbolag som, förutom att bygga stads/kommunsnät, även återförsäljer access under eget varumärke. Det som sker idag i kommunerna är en ren förlustaffär. Miljontals kronor plöjs ner tillsammans med fibern i marken, och att bara äga näten kostar massor av pengar varje år i drift och service. Kommunerna får sedan inte en smula av kakan som operatörerna roffar åt sig genom att sälja access till slutkunder. Om kommunderna istället för att erbjuda "öppna" nät för operatörerna istället sålde tillgång till sitt nät skulle det medge en framtida god ekonomisk grund att stå på när man sedan vill uppgradera kundernas access från ADSL/VDSL till fasta fiberanslutningar direkt ut till hus och villor.

/Johan

Permalänk
Medlem

bredband är lika mycket infrastruktur som vägar radio och tv.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

där jag bor ville 4/25 nödvändiga hushåll ha adsl... det suger att bo med en massa datorointresserade gamlingar runt sig

Permalänk
Medlem

...Tycker synd om er alla ute i busken... Men hey... Billiga hus!!!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
...Tycker synd om er alla ute i busken... Men hey... Billiga hus!!!

Jasså? Skulle du vilja köpa vårat hus för ungefär miljonen+, som jag tror att den är värderad till?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

hmmm ja internet levrantörerna e ganska fula...
jag bor i ett litet samhäle som jag trode aldrig skulle få bredband,
men då tog några personer här ifrån saken i egna händer och starta ett företag som skulle bygga bredband här, då vart dom andra företagen rädda för att dom skulle ta alla kunder.. å vips så har jag 5Mbit adsl nu så det går bara man vill!

Permalänk

08 vs the brave and free

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
...Tycker synd om er alla ute i busken... Men hey... Billiga hus!!!

Haha! är detta ännu ett bevis på att 08'or just kallas 08'or?? Billiga hus??? Finns det någon villa ute på landsbyggden som man kan få under en mille?? och då räknar jag med faster agdas familjearv från 1870!!!
Det suger riktigt rojalt att landsbygden är mindre prioriterat än städerna, som om doms om bor på landet betalade mindre skatt vilket skulle betyda att dom skulle vara mindre värda som människor. Snarare borde det ju vara tvärtom eftersom att bo på landsbyggd betyder mer skatteutgifter än att bo i staden. Tex MÅSTE man ha en bil för att komma någonstans, fordon&trafik-skatt, bostadskatt, skatt för att få pumpa upp eget vatten och en massa andra skatter som lägges på hög. Jag håller definitivt med om att en stabil och snabb lina mot internet är en del av infrastruktur. Har dom mage att bygga stora fula motorvägar rätt igenom folks hus, så ska dom fanimej dra ut internet oxå!

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem

Re: 08 vs the brave and free

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trezpasser
Haha! är detta ännu ett bevis på att 08'or just kallas 08'or?? Billiga hus??? Finns det någon villa ute på landsbyggden som man kan få under en mille?? och då räknar jag med faster agdas familjearv från 1870!!!
Det suger riktigt rojalt att landsbygden är mindre prioriterat än städerna, som om doms om bor på landet betalade mindre skatt vilket skulle betyda att dom skulle vara mindre värda som människor. Snarare borde det ju vara tvärtom eftersom att bo på landsbyggd betyder mer skatteutgifter än att bo i staden. Tex MÅSTE man ha en bil för att komma någonstans, fordon&trafik-skatt, bostadskatt, skatt för att få pumpa upp eget vatten och en massa andra skatter som lägges på hög. Jag håller definitivt med om att en stabil och snabb lina mot internet är en del av infrastruktur. Har dom mage att bygga stora fula motorvägar rätt igenom folks hus, så ska dom fanimej dra ut internet oxå!

stor skillnad på 1 mille och 3 .... dessutom är kundunderlaget mindre på landsbygden och därför är det natruligt mindre intresse att bygga ut 1 stn för 100 pers än en stn för 20k pers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
...Tycker synd om er alla ute i busken... Men hey... Billiga hus!!!

Haha, herregud, du måste vara dåligt informerad. Jag bor ute på landet och här är huspriserna ruskigt höga.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Härligt att en sån här gammal go tråd tas upp igen

Då kan jag ju passa på att fråga om någon vet på vilket avstånd ADSL 0.5Mbit/s skulle fungera? Utan att tappa sync, men kanske med försämrad hastighet?

Någon som vet om någon ISP har planer på att uttöka avstånden för nån utav tjänsterna så att de når över 10km?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Sett att massa snackar om att man ska flytta in till stan för att få lina , och att leverara adsl/bredband till glesbygd är riktigt onödigt.

HELVETE heller säger jag då.

Alla oavsett land ska ha lika stor chans att få tillgång till adsl/bredband.
)

Jaha, så "bredband" som det så fult kallas är en mänsklig rättighet då eller?
Tycker alla nere i Afrika ska få bredband och riktiga datorer också.. Om de inte har ström i byn kan de väl köra på batteri. Bättre att de sitter med datorer och svälter än att de har mat och förökar sig och hugger ner skog och dödar massa djur.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jaha, så "bredband" som det så fult kallas är en mänsklig rättighet då eller?
Tycker alla nere i Afrika ska få bredband och riktiga datorer också.. Om de inte har ström i byn kan de väl köra på batteri. Bättre att de sitter med datorer och svälter än att de har mat och förökar sig och hugger ner skog och dödar massa djur.

Vi kanske måste få klart för oss att Afrika till stor del består av U land medans vi är ett I-Land.

Jag tycker också att bredband skall finnas att tillgå till alla hushåll i Sverige. När det pratas om E-kommuner och delas ut priser till kommun med bästa hemsida och så vidare så tycker jag att alla medborgare som vill ska kunna ta del av dem via bredband. Speciellt i dessa dagar när t.om. surfandet börjar börjar bli bandbreddkrävande.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Om man har viasat boxer så kan man få bredband genom dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nexus
Om man har viasat boxer så kan man få bredband genom dem.

Det går väl bara i 250/64 kb/s?

Permalänk

viasat boxern??? skojjar du?

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trezpasser
viasat boxern??? skojjar du?

Nej

Edit: Det var visst 512 kbps nedströms.

Permalänk

hur göra?

Hur gör man för att få detta? eller snarare vems * * * måste jag pussa för att få det =).. kostar det mkt osv..? Gutta, bor du bakom gymnastiksalen? jag bor ju framför tvättomaten, ligger inte det brevid?

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem

Re: hur göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trezpasser
Hur gör man för att få detta?

Du kan ju börja med det uppenbara, en utflykt till Viasats hemsida:
http://www.viasat.se/index.phtml?nav=74&page_type=document&do...

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

är det värt

Okaj, nu har ja kikat lite på detta alternativ till "bredband" Det är alltså 512kbps neråt och vanlig modemhastighet uppåt. För detta får man då betala (om man ej är kund hos viasat) 1600:- för att få sakerna. sen måste man bli kund och det billigaste sättet är baspaketet hos viasat, dvs 99:-/mån plus kortavgift 249:-/halvår tror jag det var. Sen ska man skaffa själva internetpaketet som är 249:-/mån och en bindnigstid på 12 mån. Det blir ju ca 350:-/mån plus dyra engångsavgifter. Då är frågan: Är det värt det? med tanke på hastighet osv. Ok att det man är mest intresserad av är att tanka neråt, men det kan ju även vara kul att kunna skicka filer mm.. Tanken här är att starta en diskusion, Är viasats erbjudande värt pengarna!?

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem

Re: är det värt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trezpasser
Är viasats erbjudande värt pengarna!?

Bara om det inte finns några andra alternativ. Din ping kommer aldrig knappast vara under 1000ms. Så du kan ju glömma onlinespel.

Permalänk
Medlem

Ni som bor på glesbygden, skicka ett PM med ort och telefonnummer till mig så kanske jag kan ordna något.

Permalänk
Medlem

Kan du förklara dej hur de skulle gå til??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Nej, det går ej.

beror iof på hur mycket du tjatar. dom gör det inte officiellt, men jag har hört gunde svan säga att inget är omöjligt.

Visa signatur

K M K !