Hörde ni att det är olagligt att ha fönster i datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

Lagförslaget kan jag bara skratta åt för övrigt.

Jag tror inte du skulle skratta längre om den skulle avregleras och alla nya produkter skulle stråla mer. Då skulle du nog snarare sitta och svära för att du får korrupt data på hårddisken, datorn startar om, dålig bild på tv:n och kraftigt surr i dina högtalare bara för att grannen pratar i sin trådlösa telefon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilotin
Nad Adam: Om polisen skulle komma och knacka på hos dig skulle de nog vara MEST intresserad av vad som fanns i den där dunken på bild 2...:D

ehhhh.... jag använder bara det till att putsa skärmen med.

Permalänk

kommer inte gå igenom för 5öre!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

lika bra. ser bara löjligt ut med julgransdatorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Jag tror inte du skulle skratta längre om den skulle avregleras och alla nya produkter skulle stråla mer. Då skulle du nog snarare sitta och svära för att du får korrupt data på hårddisken, datorn startar om, dålig bild på tv:n och kraftigt surr i dina högtalare bara för att grannen pratar i sin trådlösa telefon.

bra sagt!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claes_rocky
vem fan bryr sig ..... vill jag ha fönster har jag det

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

PC för alla... Seriös tidning. Inte. Alls.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Polisen kommer gå och plocka alla chassin med fönster på DH

En fördel är dock att man slipper se alla fjortisar som springer runt och jublar över deras nya tuffa låda med fönster (Förut va det faktist ganska tufft, nu, sen alla började sälja lådor med fönster i är det ju bara.. vanligt)

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
PC för alla... Seriös tidning. Inte. Alls.

Men dom blåljuger nog inte om en sån här sak.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
På tal om microugnar: Min skärm flimrar hysteriskt (det går att titta på den, men det är skitjobbigt) det ser ut som den går i 20Hz eller nåt om microugnen PÅ ANDRA SIDAN VÄGGEN är på! Hmmmmm.... det känns lite sådär...

Då är din micro trasig, få den lagad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Moment 22 är... moment 22, slå upp det eller något, inte bara en film.
Lagförslaget kan jag bara skratta åt för övrigt.

Nej det är bland annat en bok också, faktum är att boken kom före filmen *slår dig på fingrarna*.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk

alltså om vi inte hade såna här regleringar i landet så skulle typ ingenting fungera. Jag vet inte om det ens hade gått att ha mobiltelefon för det skulle komma störningar från tv apparater och datorer. Jag tror att om skärmarna inte hade varit så skyddade hade man inte ens kunna se bilden när en mobiltelefon ringer i närheten. Det är en väldigt känslig teknik i skärmar.

Men jag tror inte riktigt att signalerna från datorn är så starka att man inte kan ha plexi på sidan. Om de kan komma upp med exempel där datorn är källan till någon störning eller att den skadas av annat så kan jag gå med på en sån här lag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Folk blir bara dummare ju mer man försöker förklara... YIKES!

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Sedan får man ju tänka på att jordningen har stor betydelse för avskärmningen av strålning. Om man ska vara noga så står det på alla skärmar (och märkesdatorer) att de SKA vara anslutna till jordat vägguttag. Jag har svårt att tro att CE-märkningen uppfylls om datorn inte är jordad. Alltså är det lika "olagligt" att ha fönster i datorn som att inte ha datorn ansluten till jordat vägguttag.

Jag tror att det som kan störa mest från en dator är strålning kring processorns klockfrekvens, och bussfrekvenserna. När min gamla P100 var igång (ej jordad) och man rattade in ca. 100 MHz på radion i samma rum (stod ca. 2 m från datorn) hörde man lustiga ljud... Detta försvann när man stängde av datorn. Detta var ett vanligt AT-chassi i plåt, så det visar hur stor betydelse jordningen har.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem

Men, det är väl bara förbjudet att sälja färdiga datorer med plexifönster, yesno? Så det är inte troligt att de kommer och tar era plexifönster nej..

Permalänk
Medlem

!

Men vilket skit snack

Visa signatur

Stressa långsamt.

Permalänk
Medlem

det finns ju en hel drös med datorer i plast på marknaden, då lär ju dom också va olagliga...?eller?

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
det finns ju en hel drös med datorer i plast på marknaden, då lär ju dom också va olagliga...?eller?

De väsentliga delarna brukar vara avskärmade på något vis även om chassit är i plast.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara så att det är olagligt skulle många bry sig? Det är olagligt att tanka filmer men det är ju några som gör det endå....

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Hela bakre delen av bildröret är dessutom täckt med ett blyskikt. (miljövändligt så det skriker om det, men det är nödvändigt)

Det är inte bly, det är en färg kallad "Aquadag" som är ledande. Ett likadant skikt finns på rörets insida. Dessa skikt gör att bildrörets "tratt" blir en kondensator som hjälper till att stabilisera högspänningen, som kopplas in via "sugkoppen" på bildröret. Det är även den som man måste ladda ur innan man rör högspänningsanslutningen, om man inte vill riskera att få en kyss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
På tal om microugnar: Min skärm flimrar hysteriskt (det går att titta på den, men det är skitjobbigt) det ser ut som den går i 20Hz eller nåt om microugnen PÅ ANDRA SIDAN VÄGGEN är på! Hmmmmm.... det känns lite sådär...

I mikron sitter en transformator som väger några kilo. Magnetfält brukar påverka bildrör rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem

det här är dagens lögn då jag har ringt och frågat och då säjjer "fack föreningen" Och polisen att :

Chassin med plexiglas skiva ej är olagligt
då det kommer att bli lisens på freon / annan kemisk kylning
Plexi glas kommer inte att förbjudas då det isolerar mera än Plåt!!!

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk

Skulle plexiglas skärma av strålningen bättre än plåt? Vem har lurat i dig det?

Och vad har freon och andra kemiska kylningar med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Och vad har freon och andra kemiska kylningar med detta att göra?

Inte ett skvatt, däremot kan myndigheterna bli sura om man mot förmodan kör med R12 eller annat förbjudet kylmedel i sitt kompressorsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quixir
det här är dagens lögn då jag har ringt och frågat och då säjjer "fack föreningen" Och polisen att :

Chassin med plexiglas skiva ej är olagligt
då det kommer att bli lisens på freon / annan kemisk kylning
Plexi glas kommer inte att förbjudas då det isolerar mera än Plåt!!!

Låter som expertkompetens att fråga polisen om en sån sak...

viss skillnad mellan att släppa igenom elektromagnetisk strålning och att leda elektrisk ström...

Sen är det ju knappast olagligt att ha ett chassi med plexi, det är bara det att det inte uppfyller CE-kraven, alltså får inte datorfirmorna sälja det.

Skulle man inte heller får köra datorn med skalet av då eller? Hur tjock plåt skulle man behöva ha runt datorn för att den skulle vara godkänd? Och vad skulle straffet vara för att inte ha det? Nej, att de skulle kunna döma en privatperson för den elektriska utrustningen han har hemma det har jag svårt att tro. Inte så länge det inte rör sig om saker gjorda speciellt med uppsåt att störa, eller saker som krävs licens för att använda. (Radiosändare inom vissa frekvensområden?)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Sammanfattning:

Det är inte olagligt att själv bygga en dator som har fönster, plexichassi, inget chassi alls osv. Man bör dock säkerställa att den inte stör ut annan elektronik eller radio/TV-utsändningar. Blir den utstörd av något annat får man vackert skylla sig själv.

Det är olagligt att i kommersiellt syfte sälja en dator (eller annan elektronik) som inte möter EU:s EMC-direktiv, dvs den skall vara CE-märkt. Privat försäljning, byggsats eller begagnat räknas givetvis inte. Köper man alla delar för sig och skruvar ihop själv räknas det troligen som byggsats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Skulle man inte heller får köra datorn med skalet av då eller? Hur tjock plåt skulle man behöva ha runt datorn för att den skulle vara godkänd? Och vad skulle straffet vara för att inte ha det? Nej, att de skulle kunna döma en privatperson för den elektriska utrustningen han har hemma det har jag svårt att tro. Inte så länge det inte rör sig om saker gjorda speciellt med uppsåt att störa, eller saker som krävs licens för att använda. (Radiosändare inom vissa frekvensområden?)

Om utrustningen stör ut radio/TV/mobiltelefoni/radar/whatever så att andra än du själv påverkas kan man räkna med att få påhälsning av Post- och Telestyrelsen och föreläggande att korrigera problemet. De kan säkert även hjälpa till attt mäta upp exakt vad det är som orsakar störningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3.14
Får en att tänka på hur mobiltelefonen påverkar radiostrålningen.
Min dator får fan skrämselslag när mobilen är nära den eller min skärm.
Borde de inte förbjuda störningen från den, det är ass störigt när man spelar CS och dataskärmen skakar och man har någon i siktet av en AWP.

Klart de borde förbjuda mobilen att sända radiovågor.... då kommer den fungera jättebra!! (Inte)

Förövrigt har jag... typ EN metallbit i mitt chassie. Det är ett 3.5" rack Resten består av trä och plexi.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv

Hm. Jag brukar gå över gatan när det lyser röd gubbe och ibland cyklar jag genom gångtunneln. Så det känns lite som jag inte bryr mig. Man kan liksom inte följa varenda liten dumhet.

Permalänk

Jag kan ju lova att inte många lagar i sverige bara är någon " liten dumhet".
Att gå över gatan mot röd gubbe när det inte är någon trafik kanske inte känns som nått jättebrott men det är ju bra att det finns lagar om "allt" så att det om det händer något enkelt gåt att se vem som gjorde "fel".

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Tyvärr är det sant..
Det handlar inte om farlig strålning som kan påverka människor, Det handlar om radioutsrålning från moderkort och nätagg som kan störa radiokommunikation. Det är därför det sitter ferritringar på sladdarna som går till lampor och knappar i frånten, ringan ska stoppa radioutstrålning från dessa.

Är det DÄRFÖR man får med en ferritkärna när man köper chassin?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu