Komprimera en .avi-film KRAFTIGT?

Permalänk
Medlem

Komprimera en .avi-film KRAFTIGT?

Har en film på 11.8 Gb, i .avi-format då, och vill få ner storleken KRAFTIGT men vill gärna ha kvar kvaliten(kommer förmodlingen spelas över på band senare) så divx är nog inget bra.

Funderar på X-vid men jag hittar inget encoder-program.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

VirtualDub + senaste XviD codecs + senaste Ogg eller Lame mp3.

Är vad jag skulle rekommendera.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Är inte VirtualDub nåt för ljud ?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

Virtualdub är ett program för videoredigering (nåja).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

en stor del av storleken beror väl på vilken bitrate du använder.
En del avsnitt jag har har jag kodat om från dvd-kvalitet (runt 800-1000 i bitrate divx4) till vhs-kvalitet (runt 500-600 bitrate xvid) och detta har dragit ner storleken från ca 350mb till ca 230-240mb.

Bara some en tanke till encode-processen...
Och all omkodning naggar på kvaliteten...

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Medlem

Jo, men Divx drar ner mycket har jag märkt.
Men jag hittar ingen x-vid-encoder kan ni säga nån ?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Avstängd

Det finns säkert sätt att komprimera det utan att få någon kvalitétsförlust, som tex att varje frame komprimeras med exempelvis PNG.

detta skulle dock inte ge allt för stor storleksminskning, men om du bara ska spara det och vill ha det mindre är det ett allternativ.

skulle tippa på att det kommer hamna på ca 6GB då.

Permalänk
Medlem

Jag använder Guardian Knot's install-paket.
Core : http://prdownloads.sourceforge.net/gordianknot/GordianKnot.Ri...
Update : http://prdownloads.sourceforge.net/gordianknot/GordianKnot.Ri...
Codecs : http://prdownloads.sourceforge.net/gordianknot/GordianKnot.Co...

Jag har sedan använt VirtualDubMod för att tex ändra bitrate på några av mina filer.
Under Video > Compression väljer du X-Vid i botten, och ev på Advanced-knapper för att ställa in bitrate å lite sånt.

EDIT: Hittade guiden för VD http://www.doom9.org/index.html?/virtualdub_procedures.htm
http://www.doom9.org/index.html?/vdubmod-procedures.htm

Nästan samma program, fast lite mer stuff i vdubmod bara

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Medlem

Om du ska komprimera så att de är optimerat för tv så lär du väll göra om den till PAL eller vad det är, och ändra upplösningen. Ganska meningslöst att ha en film i 1600*1200 när tvn bara kan typ se 640*4890 eller hur det är när man räknar om det.

Kolla också så att de e rätt framerate osv.

Sen ere bara att pröva olika kodecs, vissa e ju bra för vissa saker å andra bra för andra.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Är på 480x576 lr nåt..
25 frames/sek

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
VirtualDub + senaste XviD codecs + senaste Ogg eller Lame mp3.

Jag har k'o'rt xvid och lame till allt

Permalänk
Medlem

Om det bara är provisoriskt så är det väll lika bra att du spelar över det på band direkt, spelar ju ingen roll ifall den är på 18 gb då. Men om du skall ha en kopia utav den p ådumburken så gör som alla relese grupper gör på nätet. Koda i 576x304 och vta ca 900 i bitrate och ogg codec på ljudet så har du ca 1 o halv timma film på 700 mb. Sedan kan du utgå därifrån och pilla lite.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Mm, tja jag har lite problem med att spela över på band, den tror ju som sagt att jag kör piratkopiering eller nåt så den jävla Macrovision slår ju in!

Jag får inte ens bild i Media Player. Eller jag fick det en stund igår, sen inte alls.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör tex tv-out från gfx till scart-in på din video?

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk
Medlem

Har jag också prövat.
Kör för tillfället scart in i AV2 på tv:n som sedan går via AV1 in till videon.
Får bild på tv:n men inte från rutan typ.
Eftersom Macrovision aktiveras när den känner av en video typ så måste det antingen vara min tv(prövat utan video) eller grafikkortet.
Hittade en patch för att avaktivera det, men det lyckades typ itne för den filen som används för XP fanns inte i system32 utan i installationsmappen och hade tydligen inte körts in.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Komprimera det med en DV codec och skicka över till miniDV via firewire. Då blir det bra kvalitet och digitalvideokameran kan sedan kopplas till en videobandspelare om du vill kopiera till VHS.

Alternativt kan du koda till mpeg2. 480x576 i mpeg2 är SVCD-format dessutom så SVCD kanske är ett bra val? Då får du in ca 40 minuter per skiva. Planerar du att kopiera till VHS så kan 352x576 upplösning och CVD vara det optimala (CVD är SVCD men med lägre upplösning). VHS har ungefär denna upplösning och ju lägre upplösning desto mer bitar/pixel och man kan få mindre bildstörningar vid samma filstorlek. Vill du ha bättre kvalitet så koda i DVD-format och bränn ner det på DVD. 352x576 är en DVD-kompatibel upplösning och med en bitrate på ca 3mbit/s så förlorar man inte mycket kvalitet. Då får du in 3 timmar på en DVD-R.

Vill du komprimera ännu mera så är det nog XviD eller divx som gäller. Du får automatiskt en Xvid encoder när du installerar xvid codec. Använd virtualdub, öppna originalfilen och välj video kompression xvid och spara till en ny avi-fil (kör du 2-pass får du spara 2 gånger).

I vilket format är din ursprungliga fil? AVI-format säger inte mycket, det finns ju olika codecs. Om det t.ex redan är divx kan man inte komprimera så mycket mer men är det okomprimerat, huffyuv, DV eller mjpeg så kan man komprimera mycket.

Permalänk
Medlem

Originalet är direkt från kameran..
Vette fan va det är, helt okomprimerat så.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Om du öppnar filen i virtualdub och kollar file property så ser du vilken codec som avkodar filen. Är det en digital videokamera (miniDV, digital8 eller liknande) så är det DV-format och kan du inte öppna filen i virtualdub så kanske du saknar en DV-codec. Det finns DV-codecar från Canopus, Mainconcept, Panasonic, Sony med mera. Mediaplayer använder sig av Microsofts DV-codec men den funkar inte i virtualdub. Så för att koda om från DV till Xvid med virtualdub så behövs alltså både en DV codec för avkodning och en Xvid codec för kodningen. Ska du koda till mpeg så använder du förslagsvis TMPGEncPlus istället.

Men kolla in lite guider på nätet för det finns många bra sidor om video och det är för krångligt att berätta alla detaljer här.